دومین آزمایش موشكی كره‌شمالی ظرف یك هفته

دومین آزمایش موشكی كره‌شمالی ظرف یك هفته

خبرگزاری یونهاپ كره جنوبی روز گذشته اعلام كرد كره‌شمالی بامداد چهارشنبه دو موشك بالستیك را از ساحل شرقی شلیك كرده است. به همین دلیل شورای امنیت ملی كره‌جنوبی تشكیل جلسه داد. شلیك این موشك‌ها درحالی است كه مقامات آمریكایی از دور جدید مذاكرات با كره شمالی می‌گویند كه به‌زودی از سر گرفته خواهد شد.
پرتاب‌ها صبح دیروز از شبه جزیره هودو انجام شد و موشك‌ها پس از رسیدن به ارتفاع ۳۰كیلومتری و طی مسافتی ۲۵۰ كیلومتری به دریای ژاپن سقوط كردند.ستاد مشترك ارتش كره جنوبی با بیان این‌كه نوع موشك‌ها مشخص نبوده، گفت، موشك‌ها «نوعی متفاوت از مدل‌های قبلی بودند.» در حال حاضر اطلاعات آژانس‌های خبری كره جنوبی و آمریكا در حال بررسی این حادثه هستند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز گفته است با متحدان درباره این آزمایش جدید از سوی كره شمالی رایزنی می‌كند. وزیر دفاع ژاپن گفت، هیچ موشك بالستیكی به حریم این كشور وارد نشده است. واشنگتن در اولین واكنش از زبان یك مقام عالی‌رتبه دولت آمریكا گفت: ما از گزارش‌های شلیك موشك از سوی كره‌شمالی مطلع شدیم و اوضاع را زیر نظر خواهیم داشت. كره شمالی هنوز در این باره اظهار نظری نكرده است. این كشور هفته گذشته نیز از سواحل شرقی خود دو موشك كوتاه‌برد به طرف دریا پرتاب كرد كه بیانگر نارضایتی پیونگ‌یانگ نسبت به عدم پیشرفت در مذاكرات با واشنگتن قلمداد شد. آن دو موشك پس از رسیدن به ارتفاع ۵۰ كیلومتری پس از طی مسافتی ۴۳۰ كیلومتری به دریای ژاپن -معروف به دریای شرقی -سقوط كردند. این دو موشك نیز قادر به پیمودن مسافتی معادل 600كیلومتر بودند .
 اخیرا كره شمالی نسبت به برنامه تمرین‌های مشترك نظامی كره جنوبی و آمریكا ابراز خشم كرده بود. پیونگ‌یانگ هشدار داد این اقدام می‌تواند بر از سرگیری گفت‌وگوها بر سر خلع سلاح اتمی اثر بگذارد. این در حالی است كه یك مقام ارشد دولت آمریكا ضمن رد دیدار احتمالی بین وزیر خارجه كره شمالی با همتای آمریكایی خود در بانكوك گفت، مذاكرات دو كشور برای خلع‌سلاح به‌زودی از سر گرفته می‌شود.
وی تاریخ دقیقی برای شروع این مذاكرات اعلام نكرد. رهبران آمریكا و كره شمالی 9 تیر برای سومین بار و این دفعه در منطقه غیرنظامی در مرز دو كره با یكدیگر دیدار كردند. ترامپ با عبور از خط مرزی كره جنوبی به كره شمالی، اولین رئیس‌جمهور مستقر تاریخ آمریكا بود كه وارد خاك كره شمالی شد. این دیدار در شرایطی صورت گرفت كه دو دیدار قبلی ترامپ با رهبر كره شمالی به‌جهت زیاده‌خواهی‌های رئیس‌جمهور آمریكا بی‌نتیجه پایان یافته بود.