همه علیه ترامپ

دومین دور مناظره های نامزدهای حزب دموكرات با نقد سیاست‌های ترامپ برگزار شد

همه علیه ترامپ

شامگاه سه‌شنبه ده نامزد حزب دموكرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریكا دور دوم مناظره خود را با موضوع داغ بیمه درمانی برای همه برگزار كردند. این مناظرات شامگاه سه‌شنبه نیز ادامه یافت حال آن‌كه رای‌دهندگان آمریكایی گفتند تمایل چندانی به شنیدن چنین برنامه‌هایی ندارند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از رای‌دهندگان آمریكایی می‌گویند در انتخابات آینده به ترامپ رای نخواهند داد با این حال تفرقه و تشتت در جبهه دموكرات‌ها می‌تواند بازی را به نفع ترامپ رقم زده و یك بار دیگر او را پیروز این انتخابات كند. بدیهی است عملكرد داخلی و خارجی ترامپ تا 13 آبان 1399 به‌شدت در این باره تعیین‌كننده خواهد بود .

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا روندی طولانی و پیچیده دارد. نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری 2020 آمریكا از حزب دموكرات در شهر میامی بین 26 تا 27 ژوئن (5 تا 6تیر 1398) برگزار شد. دومین دور از این مناظرات نیز روزهای سه شنبه و چهارشنبه در شهر دیترویت میشیگان با اجرای شبكه خبری سی.ان.ان برگزار شد. دموكرات‌ها در نظر دارند 11مناظره مقدماتی دیگر را تا پیش از برگزاری انتخابات انجمن‌های حزبی در سوم فوریه2020 (14بهمن 98) برگزار كنند. این در حالی است كه از حزب جمهوریخواه باتوجه به این‌كه به‌جز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا تنها بیل ولد 73 ساله، فرماندار سابق ایالت ماساچوست نامزد ریاست‌جمهوری 2020 آمریكا شده است هنوز تاریخ مشخصی برای انجام مناظره اعلام نكرده‌اند. پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا ۳ نوامبر ۲۰۲۰ ( ۱۳ آبان ۹۹) برگزار خواهد شد.
شامگاه سه‌شنبه برنی سندرز، الیزابت وارن، پیت بوتیجیج، بتو اورورك، امی كلوباچر، جان هیكنلوپر، تیم رایان، جان دالینی، مریان ویلیامسون و استیو بولاك با هم مناظره كردند. در این مناظره علاوه بر این‌كه انتقاد عمده همه این نامزدها عملكرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریكا بود كه از نظر آنها به دموكراسی و اقتصاد آمریكا ضربه زده و سیاستی به‌شدت نژادپرستانه را در پیش گرفته است، بحث «بیمه درمانی برای همه» به موضوع نخست این نامزدها تبدیل شد و ده نفر تلاش كردند دیدگاه‌های خود را در این باره و دیگر موضوعات سیاست داخلی و خارجی ارائه كنند. دور اول مناظره تلویزیونی این نامزدها اواخر ماه ژوئن در میامی فلوریدا برگزار شده بود. در مناظره شامگاه چهارشنبه نیز جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهور، كامالا هریس سناتور اهل كالیفرنیا، كوری بوكر سناتور نیوجرسی، جولیان كاسترو شهردار سابق سن آنتونیو، كرستن جیلیبرند سناتور نیویورك، مایكل بنت سناتور اهل كلرادو، تولسی گبرد نماینده كنگره از هاوایی، جی اینسلی فرماندار واشنگتن، بیل دی بلاسیو شهردار نیویورك و اندرو یانگ مدیر فناوری سابق شركت كردند.
 بی‌توجهی مردم
هرچند انتظار می‌رفت میلیون‌ها نفر از مردم آمریكا به تماشای این مناظره‌ها بنشینند، اما نظرسنجی‌ها خلاف این انتظار را نشان می‌دهد‌. موسسه پولیتیكو/ مورنیگ كانسالت نتایج یك نظرسنجی را منتشر كرد كه نشان می‌داد فقط یك‌سوم آنهایی كه قصد رای دادن در انتخابات مقدماتی حزب دموكرات را دارند گفتند انگیزه زیادی برای تماشای دور دوم مناظره دارند و نزدیك به ۴۰درصد هم گفتند تا حدودی برای تماشای آن انگیزه دارند. نامزد نهایی دموكرات‌ها جولای سال آینده در گردهمایی ملی حزب رسما معرفی خواهد شد. او همان كسی خواهد بود كه باید درنهایت به مصاف دونالد ترامپ برود. تاكنون بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر سر تعیین جوبایدن، برنی سندرز یا الیزابت وارن بوده است. اما مناظرات كنونی ممكن است چهره جدیدی را از میان دموكرات‌ها برای این رقابت پیشنهاد كند. مشكل بزرگ دموكرات‌ها تشتت و پراكندگی آنهاست‌. در شرایط كنونی آنها برای مصاف با ترامپ به یك نامزد قوی نیاز دارند تا همه پشت سر او تجمع كنند‌. از همین رو چند نفر از نامزدها برای برنده شدن در انتخابات آینده خواستار ایجاد تغییراتی اساسی در ساختار حزب دموكرات شده‌اند.
 طرح استیضاح
دموكرات‌ها برای ضربه زدن به ترامپ راه‌های مختلفی را آزمایش می‌كنند كه یكی از آنها استیضاح رئیس‌جمهور است. طرحی كه تاكنون بارها به میان آمده و باز به دلیل مصلحت‌هایی كنار گذاشته شده است. روز گذشته یك‌بار دیگر الیوت انگل، سناتور دموكرات با انتشار بیانیه‌ای از مجلس نمایندگان خواست روند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا را به‌خاطر جلوگیری از اجرای قانون در جریان تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آغاز كند.
وی تاكید كرد: مردم آمریكا خواستار و مستحق حقیقت و واقعیت هستند. جلسه شهادت آقای مولر، شواهد معتبری ارائه كرد كه رئیس‌جمهور مرتكب جلوگیری از اجرای عدالت شده است و من بر این باورم كه مجلس نمایندگان باید روند استیضاح رئیس‌جمهور را آغاز كند. حامیان استیضاح ترامپ بر این باورند كه میزان حمایت‌ها از طرح استیضاح پس از بازگشت نمایندگان از تعطیلات شش هفته‌ای رو به افزایش خواهد بود. روز دوشنبه دو نماینده دموكرات دیگر حمایت خود را از طرح استیضاح اعلام كردند. از چهارشنبه گذشته تاكنون ده‌ها نماینده دموكرات دیگر نیز از این طرح حمایت كرده‌اند. حمایت نمایندگان دموكرات از استیضاح ترامپ، پس از حضور رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 و اظهارات وی درباره عملكرد ترامپ به‌شدت افزایش داشته است. تاكنون 106 نماینده دموكرات خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند. دموكرات‌ها برای پیگیری نهایی این طرح به 118 امضا نیاز دارند و اكنون در آستانه موفقیت هستند.