تفاوت سراتوی ما و سراتوی خارجی‌ها!

تفاوت سراتوی ما و سراتوی خارجی‌ها!

خودروی سراتو به دلیل سابقه تولید یكی از مدل‌های آن در ایران از محصولات خارجی معروف در ایران است. خودروی سراتو با پلتفرم اولیه در سال 2008 (1387) وارد بازار جهانی شد. در سال 2010 این خودرو با شكلی كه اكنون در ایران تولید می‌شود به بازار آمد و تقریبا هر سال ظاهر جدیدی داشت.
در سال 2011 ظاهر خودروی سراتو تغییر نكرد اما برخی آپشن‌ها روی آن نصب شد كه یكی از این موارد بزرگ شدن مانیتور آن بود. در سال 2012 امنیت این خودرو بیشتر شده بود اما همچنان ظاهر قبلی خود را حفظ كرد. سال 2013 سیستم صوتی و سانروف چند حالته این خودرو تغییر كرد. در سال 2014 این خودرو با شكلی متفاوت به بازار آمد كه نظر بسیاری از خودروسواران را جلب كرد. تفاوت این مدل با نمونه قبلی آن بسیار متفاوت بود. از سیستم طراحی بیرون گرفته تا طراحی داخل آن. در این مدل، اهرم دنده پشت فرمان تعبیه شده بود و سیستم ضبط و مانیتور و سانروف با تغییرات زیادی همراه بود. رینگ این مدل هم پهن‌تر و به‌روزتر از مدل‌های قبلی آن بود.
مدل 2015 سراتو توانست پنج ستاره ایمنی جهان را پاس كند و از نظر ظاهری تقریبا شبیه مدل 2014 بود؛ اما در برخی موارد سراتوی 2015 نظر مشتریان را جلب كرد. زمانی كه دارنده خودرو با ریموت نزدیك خودرو می‌شد، چراغ‌های زیر آینه خودرو به صورت خودكار روشن می‌شدند. همچنین یك چراغ پشت دستگیره راننده تعبیه شده بود كه به زیبایی این خودرو اضافه می‌كرد. در مدل 2016 سیستم تهویه مطبوع و مانیتور دوباره تغییر كرد كه مورد توجه مشتریان قرار گرفت. مدل 2017 متقاضیان زیادی داشت. این خودرو با ظاهری جدید در بخش چراغ جلو و چراغ‌های روز كه به كنار چراغ منتقل شده بودند و چراغ عقب كه دو خط موازی را تشكیل می‌دادند به بازار آمد. در سال 2018 دوباره چراغ عقب آن تغییر كرد و سیستم چراغ مه‌شكن جلو و عقب تقویت شده بود اما تا اینجای كار خبری از افزایش قیمت نبود.
اما در مورد سراتوی تولیدی در ایران امكاناتی نظیر سانروف، ایربگ‌های جانبی، آینه‌های برقی تاشو، سیستم كنترل كشش و پایداری موسوم به ESP، استارت دكمه‌ای، سنسور دنده‌عقب و گرم‌كن صندلی‌ها كه حتی در نسخه دوم اصلی نیز وجود دارند، از این خودرو حذف‌شده‌اند. در حالی كه بیشتر این امكانات در سراتو ۲۰۱۷ نسل سوم و حتی اغلب خودروهای چینی كه حسابی بازار رقابت را در دست دارند نیز دیده می‌شوند. تقریبا هیچ خودروساز خارجی نیست كه به بهانه كاهش قیمت از امكانات و تجهیزات ایمنی محصولات خود بكاهد. جالب است كه سایپا با كم كردن دو كیسه هوای جانبی تنها دو ایربگ را برای سرنشینان جلو در نظر گرفته است. افزون بر این، سیستم كنترل كشش و پایداری موسوم به ESP كه در كنترل و حفظ ثبات خودرو در زمان پیچیدن و افزایش ایمنی و فرمان‌دهی نقش مهمی دارد نیز از سراتو سایپا ناپدید شده‌اند و طراحان این شركت تنها به امكاناتی نظیر سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الكترونیكی نیروی ترمز EBD بسنده كرده‌اند. برای تعجب بیشتر تنها كافی است نگاهی به كابین سراتو سایپا و سراتو ۲۰۱۷ نسل سوم بیندازید. در سراتو سایپا خبری از آن طراحی دوست‌داشتنی و منسجم سراتو نسل سوم با صندلی راحت، فرمان و دنده‌ای خوش‌دست و دكمه‌ها و كنترلرهای با موقعیت مناسب نیست. آنچه در اتاقك سراتو سایپا مشاهده خواهید كرد یك خودرو با صندلی‌های روكش پارچه و داشبوردی ساخته شده از پلاستیك خشك با طراحی ناشیانه دو رنگ و ساده است كه فضای خالی میانه آن و فرم یكنواخت دكمه‌ها شما را به یاد خودروهای زیر صد میلیون می‌اندازد! این سادگی و بی‌روحی هنگامی كه به فرمان این خودرو نگاهی بیندازید بیشتر هم می‌شود. جالب‌تر این‌كه حتی در نسخه آپشنال این خودرو نیز خبری از نمایشگر لمسی و روكش چرمی صندلی‌ها نیست.