جنگ زرگری عربستان و امارات در عدن

جنگ زرگری عربستان و امارات در عدن


 شهر عدن در جنوب یمن از چهارشنبه گذشته شاهد درگیری‌های نیابتی میان امارات و سعودی است. جرقه اولیه این درگیری‌ها زمانی زده شد كه هانی بن بریك، نایب رئیس عناصر شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از نیروهای تحت امر خود خواست به كاخ ریاست‌جمهوری المعاشیق كه در دست نیروهای وابسته دولت مستعفی و فراری منصور هادی بود، حمله كنند و كنترل آن را به دست بگیرند. دراین درگیری‌ها دست‌كم 40نفر كشته و تعدادی دیگر مجروح شدند. درنهایت نیروهای وابسته به امارات موفق شدند كاخ المعاشیق را به تصرف خود در آورند. عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن كه یك بار دیگر به ریاض گریخته بود در سخنانی به صراحت امارات را مسؤول حوادث عدن معرفی و از این كشور انتقاد كرد. احمد المسیری، وزیر كشور او نیز ضمن انتقاد از سكوت ریاض در قبال تحولات عدن در جنوب یمن به شدت به امارات حمله كرد. وی گفت: عربستان در قبال آنچه طی چهار روز گذشته علیه ما رخ داد، سكوت كرد و شریك ما سرمان را گوش تا گوش برید. المیسری اضافه كرد: ما به این شكست اذعان می‌كنیم و به امارات به خاطر غلبه بر ما تبریك می‌گوییم، اما این نبرد آخر نخواهد بود. وزارت خارجه وابسته به دولت مستعفی منصور هادی نیز در پیامی توییتری، حوادث و درگیری‌های شهر عدن را كودتای شورای انتقالی علیه این دولت توصیف كرد .
همزمان در شبكه‌های مجازی نیز جنگی توییتری بین طرفداران امارات و عربستان سعودی به راه افتاد. به گزارش تسنیم و به نقل از عربی 21، عبدالخالق عبدا...، چهره تندرو و مشاور سابق ولیعهد ابوظبی در یك پیام توییتری نوشت: « امارات اولین تصمیم‌گیرنده در منطقه است.» در مقابل، فعالان سعودی با انتشار صدها پیام توییتری علنا به امارات حمله كردند و سكوت ریاض را در قبال تحولات جنوب یمن مشكوك و سوال برانگیز دانستند.
گرچه هنوز از محتوای اصلی درگیری‌های عدن خبری در دست نیست، اما برخی تحلیلگران در این باره گمانه‌زنی‌های متعددی داشتند. محمد البخیتی، یكی از اعضای جنبش انصارا... یمن درگیری‌های عدن را نتیجه طبیعی اختلاف بین عربستان و امارات بر سر منافع شان دانست و گفت بازنده اصلی این نبرد، یمنی‌های متحد این دو كشور هستند. گفته البخیتی این درگیری‌ها نشان داد عربستان سعودی هیچ اهمیتی به مساله مشروعیت منصورهادی نمی‌دهد، وگرنه ‌باید در مقابل تحركات امارات می‌ایستاد. این مساله یك بار دیگر به گفته او را ثابت می‌كند كه از همان ابتدا نیز مساله مشروعیت هادی یك بهانه‌جویی آشكار برای حمله و تجاوز به خاك یمن بوده است. عربستان سعودی از پنج سال پیش با ایجاد یك ائتلاف مشكوك به بهانه حمایت از رئیس‌جمهور مستعفی یمن به این كشور لشكر كشید. تجاوز عربستان به یمن كه با سكوت محافل بین‌المللی و كمك‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی كشورهای غربی ادامه یافت تاكنون میلیاردها دلار به یمن خسارت وارد كرده و جان هزاران نفر را گرفته است. برخی از تحلیلگران می‌گویند هدف اصلی از درگیری‌های عدن را تجزیه جنوب یمن می‌دانند و می‌گویند اماراتی‌ها می‌كوشند با تسلط بر جنوب یمن این منطقه را تجزیه كنند. آنها پیش از این نیز با اشغال جزیره سقطری (سوكاترا) در خلیج عدن دست به چنین اقدامی زده بودند، اما به مذاق دولت منصورهادی خوش نیامد و در نهایت نیروهای اماراتی با توصیه عربستان سعودی از این جزیره عقب‌‌نشینی كردند.
برخی دیگر نیز می‌گویند جنگ عدن یك نوع جنگ زرگری بین دو متحد متجاوز بود تا به این وسیله جنوب یمن را جدا كرده و بعد هركدام به‌صورت جداگانه بتوانند سیاست‌های شان را در مناطق مذكور به اجرا در آورند. تجزیه جنوب یمن همواره مورد مخالفت انصارا... یمن بوده و هرگونه تلاشی در این راستا را محكوم كرده بودند. دولت یمن تاكنون چند بار به دو بخش جنوب وشمال تقسیم شده و باز روند اتحاد را در پیش گرفته است .