ادامه اعتراضات در هنگ‌كنگ

ادامه اعتراضات در هنگ‌كنگ

روز گذشته یك‌بار دیگر معترضان هنگ‌كنگی به خیابان‌ها ریخته و با نیروهای پلیس محلی درگیر شدند. پیش از آن نیز اعتراضات گسترده مخالفان با حملات نیروهای پلیس مواجه شد و آنها با گاز اشك‌آور و باتوم به تجمع معترضان حمله‌ور شدند .
به گزارش ایسنا، روز یكشنبه پلیس با افزایش شدت عمل، اقدام به شلیك پیوسته گاز اشك‌آور علیه معترضان كرد و در مركز شهر هنگ‌كنگ و نیز نواحی كارگری، معترضان را با استفاده از باتوم، پس راند. طی این درگیری‌ها، معترضان دست به پرتاب دو كوكتل مولوتف زدند كه به زخمی شدن یك نیروی پلیس منجر شد، در همین حال، پلیس با هجوم به ایستگاه‌های مترو و شلیك گاز اشك‌آور، اقدام به دستگیری معترضان كرد. تصاویری كه در رسانه‌های مجازی پخش شده است، پلیس ضد شورش را در حال راندن معترضان به سمت ایستگاه «تای كو» نشان می‌دهد كه در آن، نیروها مشغول شلیك گلوله پلاستیكی و گاز اشك‌آور به سوی معترضان هستند. به گزارش روزنامه‌ها، دست‌كم 13 نفر طی این درگیری‌ها مجروح شده‌اند.
طی روزهای گذشته معترضان جاده‌های متعددی را در مناطق تجاری این دولت‌شهر مسدود كرده و دفاتر عمومی را نیز به تعطیلی كشانده‌اند. روزگذشته نیز معترضان برای چهارمین روز پیاپی اعتراضات خود را در فرودگاه بین‌المللی شهر آغاز كردند. به همین دلیل تمام پروازهای این فرودگاه لغو شد .
تاكنون كه بیش از دو ماه از تظاهرات مردم هنگ‌كنگ می‌گذرد، دست‌كم 600 نفر در ارتباط با این تظاهرات دستگیر شده‌اند. این اعتراضات كه در ابتدا خواستار لغو قانون استرداد بود، روز به روز بالا گرفت و به صورت یك جنبش گسترده درآمد. كری لام، رئیس منطقه هنگ كنگ این قانون را پس گرفت و به معترضان وعده داد هرگز آن را مطرح نخواهد كرد. با این حال معترضان خواستار كناره گیری او و استقلال این دولت شهر از چین شدند. دولت چین كه همچنان با صبر و خویشتنداری تحولات هنگ‌کنگ را نظاره می‌كند، نسبت به توطئه‌های خارجی در این منطقه هشدار داده است. به اعتقاد چین، دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریكا موجب شورش‌های اخیر در این منطقه شده است. چین حتی در این باره تصاویری را منتشر كرد كه نشان می‌داد یك دیپلمات آمریكایی با سران جنبش هوادار دموكراسی هنگ كنگ دیدار و گفت‌وگو داشته است. این گزارش خشم آمریكایی‌ها را به دنبال داشت و مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با انتقاد از چین گفت، این موضوع نمی‌تواند رفتار درست از سوی یك كشور مسؤولیت پذیر باشد و تنها از یك رژیم شرور سر می‌زند.