معرفی مهارت‌های ایرانی توسط شبكه آموزش در خارج از مرزها

معرفی مهارت‌های ایرانی توسط شبكه آموزش در خارج از مرزها


شبكه آموزش سیما با هدف دستیابی به اهداف تعیین‌شده در حوزه مهارت قدم به آن‌سوی مرزها گذاشت.
به گزارش جام‌جم، در راستای برنامه‌ریزی‌های چند سطحی شبكه‌ای، استانی، ملی در حوزه مهارت‌آموزی و شبكه آموزش برنامه فراملی خود را هم كلید زد. در اولین نشست فراملی مهارتی دكتر احمدی افزادی با دبیران بخش فرهنگی و رسانه‌ای سفارت آلمان در ایران دیدار و زمینه‌های همكاری فیمابین را بررسی كرد.
در این دیدار كه به منظور بررسی همكاری‌های مشترك بین‌الملل در حوزه مهارت‌افزایی برگزار شد، دبیران اول بخش مطبوعاتی و فرهنگی سفارت آلمان آقایان مارتین فالك و اشتفان رایتسه حضور داشتند.
دكتر احمدی‌افزادی در ابتدا با ارائه گزارشی از پیشرفت‌های عظیم مهارتی ایران در دهه‌های اخیر و ظرفیت‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی مهارتی جوانان ایرانی، به تبیین راهبرد و برنامه كاری شبكه آموزش در سه سطح شبكه‌ای، ملی و بین‌المللی پرداخت و گفت: شناسایی هرچه بیشتر ظرفیت‌های ملی تولید مهارت، اولین گام شبكه هفت در زمینه مهارت‌آموزی در رسانه ملی بود. این اقدام در راستای تولید خوراك صحیح و هدفمند در زمینه مهارت‌آموزی به نسل جوان بوده است.
وی ارتباط با همه متولیان تخصصی ذیربط را از دیگر برنامه‌های شبكه دانست و افزود: تلاش شده تمامی زمینه‌های ایجاد مهارت در كشور شناسایی شود.
دكتر احمدی‌افزادی با طرح زمینه‌های مورد علاقه دو كشور به رشد فزاینده مهارتی در مراكز فنی و دانشگاهی ایران و نیز موفقیت‌های كشور آلمان در توسعه صنعت اشاره كرد و افزود: شبكه آموزش با آنالیز این سیستم درحال توسعه مهارتی كشور، آنها را مبنای تعدادی از تولیدات قرار داده است. وی ابراز امیدواری كرد؛ در حوزه مهارت‌آموزی و فرهنگ كارآفرینی دو كشور برنامه‌های مشترك تولید یا مبادله کنند.
مدیر شبكه آموزش طراحی فضای مجازی مهارت را از دیگر اقداماتی دانست كه در شبكه پایه‌ریزی شده و ادامه داد: به این ترتیب تمامی اساتید در رشته‌های مختلف با دسترسی به این فضا قادرند مهارت‌های خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و تعاملی دوجانبه با كاربران داشته باشند.
بحث پیرامون زمینه‌های مورد علاقه طرفین در تولید مشترك برنامه‌های حوزه مهارت‌آموزی و فرهنگسازی كارآفرینی با استفاده از تجربیات صنعتی كشور آلمان، توسط مدیریت شبكه برندسازی از طریق مسابقات شرکت‌های نوپا از دیگر موضوعاتی بود كه دكتر احمدی افزادی به آن اشاره كرد و در ادامه به معرفی تعدادی از تولیدات شبكه‌ها پرداخت، وی افزود: از دیگر اقدامات این شبكه فرهنگسازی مهارت‌آموزی میان استادان و دانش‌آموزان است كه در 40رشته آموزشی تولید و روی آنتن می‌رود.
دبیرمهارت آموزی رسانه ملی در ادامه به نقش این شبكه در تعریف برنامه‌هایی در راستای آموزش مهارت در صداوسیما اشاره كرد و گفت: «فوت و فن»، «یقه هفت» و «من می‌توانم» نمونه برنامه‌هایی است كه در شبكه آموزش تولید شده و در آن به اهمیت مهارت در زندگی توجه ویژه دارد. شبكه‌های دیگر ما نیز نمونه‌هایی از این برنامه‌ها را تولید و روانه آنتن می‌كنند. توجه به توانمندی جوانان در حوزه كسب و كار موضوع دیگری بود كه مدیر شبكه آموزش بر آن تاكید كرد و خواستار تولید و تبادل برنامه میان دو كشور شد. وی افزود: كشور ما به دلیل قدمت تاریخی و سرمایه‌های بیكران گردشگری منبع خوبی برای تولید برنامه‌های منحصر به فرد صنایع‌دستی است كه می‌توان از آن به عنوان پل ارتباطی مهارت‌ورزی بهره برد.
مارتین فالك، دبیر اول و رئیس بخش مطبوعاتی سفارت آلمان نیز با قدردانی از برگزاری این نشست به سوابق و تجربیات رسانه‌ای آلمان در زمینه تولید برنامه‌های مهارت افزا اشاره كرد و گفت: راه‌اندازی و برنامه‌سازی در زمینه مهارت‌آموزی تلاشی ارزشمند، اثرگذار و قابل توجه به شمار می‌رود و تا جایی كه می‌دانم در كشور ما رسانه‌ای متمركز در امر مهارت‌آموزی وجود ندارددر پایان این نشست، شركت‌كنندگان برگزاری چنین جلساتی را گامی عملی در زمینه تبادلات فرهنگی آموزش مهارت دانسته و ابراز امیدواری كردند همكاری‌های دوجانبه در تولید برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، فرصت‌های شغلی بیشماری برای جوانان دو كشور فراهم کند.