تارانتینو را بكشید!

کوئنتین تارانتینو از ساخت قسمت جدید «بیل را بکش» خبر داده است

تارانتینو را بكشید!

نام كوئنتین تارانتینو همیشه با جار و جنجال و سروصدا همراه بوده است. هر فیلمی كه از او آماده نمایش عمومی می‌شود، در كنار جلب توجه منتقدان، حرف و حدیث‌های زیادی را با خود به همراه دارد. رسانه‌های گروهی پیگیرانه به دنبال خبری از او هستند و شهرتی همپای ستارگان مشهور سینمایی دارد. این روزها هم كه تازه‌ترین ساخته‌اش «روزی روزگاری در هالیوود» روی پرده سینماهای جهان است، رسانه‌ها توجه بیشتری به كارها و اقداماتش دارند و به قول معروف، او را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند. موفقیت مالی و انتقادی ساخته جدید فیلمساز، یك بار دیگر نام او را در كنار بزرگانی چون مارتین اسكورسیزی و استیون اسپیلبرگ قرار داده است. با این حال، تارانتینو كم‌تر با رسانه‌ها و خبرنگاران گفت‌وگو می‌كند و تمایل چندانی برای تقسیم كردن اخبار فعالیت هایش با رسانه‌های گروهی ندارد. اما با وجود چنین گرایشی، تارانتینو از قسمت تازه‌ای از «بیل را بكش‌» حرف می‌زند و خشنودی‌اش از فروش بالای روزی روزگاری در هالیوود را اعلام می‌كند.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، این روزها تمام توجه تارانتینو به سومین قسمت اكشن انتقام‌گیرانه و زن‌محور «بیل را بكش» است.
 او كه از چند سال قبل به دنبال ساخت این فیلم بوده، عقیده دارد شرایط فعلی مناسب‌ترین زمان برای تولید این فیلم است. تماشاگران سینما در سال 2013، برای اولین بار با اكشنی روبه‌رو شدند كه ملغمه‌ای از وسترن اسپاگتی، اكشن رزمی‌كارانه مدل آسیای جنوب‌شرقی و رومانسی تراژیك بود، كه یك داستان انتقام‌جویانه سرشار از خون را به تصویر می‌كشید.
بیل را بكش ادای دینی به سینمای كونگ‌فویی دهه 60 و 70 آسیای دور بود. در ابتدا قرار نبود بیل را بكشید، فیلمی دوقسمتی باشد. اما در دوران پس از تولید و هنگام تدوین، تارانتینو با حجم زیادی راش روبه‌رو شد كه نمی‌دانست با آنها باید چه كند. تهیه‌كنندگان فیلم در شركت فیلمسازی وینستن، به او پیشنهاد دادند فیلمش را تبدیل به كاری دو قسمتی كند.
به این ترتیب، بیل را بكشید با عنوان كاری دنباله‌دار سر از پرده سینماها درآورد. جولای سال 2013 كه تارانتینو رسما اعلام كرد فیلمش در دو قسمت اكران عمومی می‌شود، تحلیلگران و منتقدان سینمایی تعجب فراوان خود را به زبان آوردند. بخش اول فیلم اكتبر 2003 و بخش دوم در تاریخ آوریل 2004 روی پرده سینماها رفتند.
فیلم یک قسمتی
با این حال، تارانتینو همچنان از بیل را بكشید به عنوان یك فیلم تك‌قسمتی اسم می‌برد! به گفته او: «از دیدگاه تكنیكی، واقعیت این است كه ما دو فیلم را اكران عمومی كردیم. دو فیلم با دو داستان و دو پایان. اما من با این نیت فیلم را ساختم كه كاری تك‌قسمتی باشد. فیلمنامه‌ای هم كه نوشتم، فقط در یك قسمت بود. با گذشت زمان متوجه شدم دو قسمتی شدن فیلم، كاركرد خوب و مثبتی داشته است. شاید نمایش عمومی چهار‌ساعته یك فیلم، حوصله تماشاگران را سر ببرد و از سالن سینما گریزان‌شان كند! برایم تصمیم‌گیری درباره سرنوشت بیل را بكشید و تكه‌تكه كردنش، بسیار سخت بود.»
تدوین دوباره
شاید همین نكته بوده كه تارانتینو را به‌صرافت تدوین دوباره فیلم و ارائه یك كار جدید از آن كرده است. فیلمساز می‌گوید در حال آماده كردن نسخه كارگردان این ساخته جنجال‌برانگیز خود است. این نسخه، فیلم را در قالب یك فیلم مستقل و تك به نمایش خواهد گذاشت. نام آن هم «بیل را بكشید: تمام آن موضوع خونین» است. البته فیلم جدید نسخه سرهم شده فیلم دو قسمتی بیل را بكشید نیست.
 تارانتینو با صراحت از اختلافات كلیدی این نسخه با آن فیلم دو قسمتی حرف می‌زند. با این حال، او حاضر به ارائه اطلاعات بیشتر نمی‌شود و می‌گوید منتقدان و تماشاگران باید نسخه جدید تدوین شده كارگردان را ببینند و خودشان متوجه این اختلافات شوند. این در حالی است كه منتقدان می‌گویند اگر لحن قسمت اول اكشن و ماجراجویانه بود، فیلم در قسمت دوم لحنی شخصیت محور پیدا می‌كند و كمتر رنگ و بوی اكشن دارد.
احتمال قسمت بعدی
تمام این صحبت‌ها در شرایطی است كه تارانتینو از احتمال تولید سومین قسمت داستان عروس سیاهپوش و انتقامجوی خود هم حرف می‌زند و آن را غیرممكن نمی‌داند. نزدیكان فیلمساز می‌گویند او یك طرح داستانی بسیار زیبا دارد كه علاقه خاصی هم به آن دارد. اما كسی از چندوچون این داستان اطلاعی ندارد. تارانتینو چه زمانی كار ساخت سومین قسمت بیل را بكشید را آغاز می‌كند؟ كسی نمی‌داند! این در حالی است كه تارانتینو مدتی قبل خبر از بازنشستگی خودخواسته‌اش در آینده‌ای نزدیك خبر داد. آیا او قبل از بازنشستگی سراغ این اكشن انتقام‌گیرانه خواهد رفت؟
از سوی دیگر، چه بر سر قسمت اول سری تازه اكشن علمی تخیلی «سفرهای ستاره‌ای/ پیشتازان فضا» خواهد آمد! كمپانی پارامونت از دو سال قبل مذاكراتی جدی با فیلمساز داشته، تا وظیفه كارگردانی قسمت جدید این مجموعه موفق و پولساز سینمایی را به عهده بگیرد. حتی گفته شد مدیران پارامونت از ساخت فیلمی كه با درجه نمایش بالای 17‌سال ساخته شود هم استقبال كرده‌اند.
استقبال خوب جهانی
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد كه استقبال عموم تماشاگران سینما در كشورهای مختلف جهان از روزی روزگاری در هالیوود بسیار خوب بوده است.
تازه‌ترین خبر، حكایت از 200 میلیون دلاری شدن فیلم در سطح جهانی می‌كند. به دنبال فروش صد میلیون دلاری این اكشن شرح‌حال‌گونه در آمریكای شمالی، حالا خبر می‌رسد تماشاگران سینما در بقیه كشورهای دنیا هم همین مقدار پول برای تماشای آن پرداخته‌اند.
  اهل فن و تحلیلگران اقتصادی سینما براین باورند كه فروش كلی جهانی فیلم (هم آمریكا و هم بقیه كشورهای دنیا) بین 380 تا 400 میلیون دلار خواهد شد. با چنین رقم فروشی، روزی روزگاری در هالیوود موفق به شكست دادن «پدرسوخته‌های لعنتی» و «پالپ فیکشن» با فروش‌های جهانی 317  و 212 میلیون دلاری خواهد شد.