دسته ها بالا!

گزارشی میدانی از حال و هوای محل برگزاری جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی جایی كه همه رویاهای دور و دراز دارند و تلاش می‌كنند تا بهترین گیمر ایران شوند

دسته ها بالا!

 هنوز نرسیده بودم كه از دور شلوغی و رفت و آمدها را دیدم. خیلی تعجب كردم. راستش در ذهنم می‌دیدم كه می‌روم به محل برگزاری جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی، خبر خاصی نیست، با یكی دو تولیدكننده بازی یا غرفه‌دار حرف می‌زنم و برمی گردم، اما همان رفت و آمدهای تند و پرهیجانی كه از دور دیدم نشان داد ماجرا با چیزی كه فكرش را می‌كردم، خیلی فرق دارد.
 نزدیك‌تر كه می‌شوم تعجبم هم بیشتر می‌شود، افرادی از گروه‌های سنی مختلف آمده‌اند بازی كنند. وارد مركز همایش‌های فرهنگی و هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كه می‌شوم، می‌بینم راه رفتن هم دشوار است، با خودم می‌گویم خوب شد اول صبح آمدم، احتمالا از عصر حسابی شلوغ می‌شود و دیگر جای سوزن انداختن هم نیست.
همان ابتدای ورود، آقایی حدودا 40 ساله را می‌بینم. با او صحبت می‌كنم به گمان این‌كه فرزندش را برای بازی آورده است و در نهایت تعجب می‌شنوم خودش بازی می‌كند. او می‌گوید: بازی ربطی به سن و سال ندارد. هیجان خوبی دارد و از هر سرگرمی دیگری بیشتر دوستش دارم.
البته خودش هم تاكید می‌كند كه در سن و سال او كمتر كسی بازی می‌كند و بیشتر گیمرها جوان هستند. در سالن شور و هیجان و سر و صدا زیاد است. عده‌ای در بخش اصلی تماشاچی هستند و دو تیم با یكدیگر بازی می‌كنند. آقای گزارشگر از پشت میكروفون با شور و هیجان تك تك مراحل را گزارش می‌كند و حاضران میخكوب بازی‌اند. در قسمت‌های دیگر سالن هم شرایط كم و بیش به همین شكل است. یك طرف پسری نوجوان شادمانی می‌كند كه رقیبش جا مانده و به مسابقه نرسیده است. برای همراهانش آبمیوه می‌خرد و در شادی‌اش شریكشان می‌كند! گوشه‌ای دیگر پدر و پسری ایستاده‌اند. پدر می‌گوید از اصفهان آمده‌اند. می‌گوید پسرش امروز بازی داشته و فقط به خاطر همین بازی این همه راه را تا تهران آمده‌اند. پسرش هم می‌گوید عاشق بازی است و قول می‌دهد بشود گیمر اول دنیا!
نكته جالب اما جای خالی خانم‌هاست. زنان انگار اهل گیم نیستند و هنوز تصمیم نگرفته‌اند به جهان گیمرها پا بگذارند. از چند مسؤول غرفه در این باره می‌پرسم و آنها هم همگی تایید می‌كنند كه در روزهای حضورشان در جام بازی‌های ویدئویی با خانم‌های گیمر
روبه رو نشده‌اند و ظاهرا در حال حاضر بیشتر مردان به گیم علاقه نشان داده‌اند. مردانی از گروه‌های سنی مختلف كه همه تلاش می‌كنند تا بهترین گیمر باشند و جایی گوشه رویاهای دور و درازشان روزی را می‌بینند كه پایشان به رویدادهای جهانی باز شده، همه گیمرها را شكست داده و شده‌اند  گیمر اول جهان!


گیم هم در دست چشم‌بادامی‌ها
حمید لطفعلیان مدیر اجرایی شركت واج درباره گیمرهای ایرانی اینطور می‌گوید: گیمرهای حتی یك بازی كوچك در ایران جمعیتی حدودا 40 هزار نفره‌اند. این افراد فقط در گیم‌نت پول خرج می‌كنند كه سرگرم باشند.
او ادامه می‌دهد: در تهران گیم‌نت‌های خیلی خوبی وجود دارد، افراد هزینه می‌كنند برای این‌كه بازی كنند و این روند هیچ سود و درآمدی هم برای گیمرها ندارد، این در حالی است كه با یك ساماندهی  ایران هم می‌تواند در رویدادهای جهانی تیم داشته باشد.
لطفعلیان در ادامه درباره فعالیت‌های شركتشان توضیح داده و می‌گوید: شركت واج هم راستای بنیاد بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌كند و در حال تیم داری هستیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی خوب راهی رویدادهای جهانی هم بشویم.
او به برتری چینی‌ها در رویدادهای جهانی گیم اشاره كرده و آن اتفاق را اینگونه توضیح می‌دهد: بیشتر جایزه‌های جهانی مسابقات گیم را چینی‌ها از آن خود می‌كنند.
او می‌افزاید: چون در این كشور مدرسه گیم ایجاد كرده‌اند و بچه‌هایی كه در این مدرسه‌ها درس می‌خوانند از بچگی بازی تحصیل می‌كنند. بی‌نهایت هم جایزه می‌برند و میلیاردها دلار با همین جایزه وارد كشورشان شده است. جوان‌های ایرانی هم می‌توانند این جایزه‌ها را بگیرند و از چنین فرصت‌هایی استفاده كنند./جام جم