اجلاسی برای پاسداشت روضه‌های خانگی

اجلاسی برای پاسداشت روضه‌های خانگی

چندی است که رهبر معظم انقلاب ضرورت ترویج روضه‌های خانگی را مطرح و این روضه‌ها را عاملی برای پیشبرد معارف اصیل شیعی در جامعه معرفی کرده‌اند. به جهت تبیین این خواسته رهبری، هفدهمین دوره تجلیل از پیرغلامان حسینی با همین محوریت در یزد برگزار شد. اما علت انتخاب این شهر برای چنین محوری چه بود؟ اگر شما در کوچه‌های یزد و به‌خصوص محله‌های بافت قدیم یزد قدم بزنید کاملا مشهود است که سر هر خیابان یا کوچه‌ای یک حسینیه بزرگ (مانند حسینیه باغ گندم) یا حسینیه کوچک وجود دارد و ایام محرم هم هر چهارراه یک حسینیه است. در این ایام، عزاداران با پارچه‌های مشکی سقفی روی چهارراه نصب و در واقع چهارراه را تبدیل به حسینیه می‌کنند و در ایام عزای اباعبدا... مردم برای تردد از میان یک حسینیه عبور می‌کنند و همواره در ایام ذیل پرچم امام حسین(ع) تردد می‌کنند. علاوه بر این حسینیه‌ها، بر سر در بسیاری از خانه‌ها هم پرچم عزای حسینی وجود دارد و مردم در این شهر در منازلشان برای امام حسین(ع) عزا بر پا کرده‌اند.
اگر تعداد حسینیه‌ها و تکایای این شهر را بشماریم، اغراق نیست اگر بگوییم یزد، حسینیه ایران است. از طرف دیگر این شهر، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و به همین دلیل این شهر را حسینیه جهانی هم می‌توانیم بنامیم. در این دوره اجلاس پیرغلامان حسینی حدود 700 مداح و 28 پژوهشگر خارجی حضور داشتند و به این تعداد پیرغلام، شهر یزد را به عنوان نماد روضه‌های خانگی نشان دادیم.
یکی دیگر از محورهای این دوره اجلاس پیرغلامان حسینی، تجلیل از کسانی بود که اشعار آیینی زیادی از حفظ هستند. در بین این 700 پیرغلامی که به این اجلاس دعوت شده بودند 35 پیرغلام بودند که متوسط سن آنها 83 سال بود، که این 35 پیرغلام به طور ویژه مورد تجلیل قرار گرفتند. هر‌کدام از این پیرغلامان بیش از 2000بیت شعر در مدح اهل بیت حفظ هستند و این موضوع هم جزو منویات رهبری است که مداحان، اشعار را نه از روی کاغذ بلکه تا حد امکان از حفظ برای مستمعین بخوانند.
مداحان تجلیل شده اغلب سبک خاصی در عزاداری و سینه‌زنی داشتند و یکی دیگر از اهداف این دوره اجلاس، حفظ این سبک‌های مختلف و تجلیل از بانیان و مبدعان آن بود.
شعار اجلاس هفدهم پیرغلامان، «فرهنگ حسینی، الگوی تمدن اسلامی و اراده انقلابی» بود. برای این‌که این شعار هم در بین مداحان عزیز تبیین شود ما دو نشست علمی داخلی و خارجی برگزار کردیم که سخنرانان آن از استادان مهم ایرانی و غیرایرانی بودند. در بخش بین‌الملل،  بخش نخست شعار یعنی تمدن اسلامی و الهام‌دهنده اصلی آن یعنی قیام حسینی را تبیین کردیم. در بخش داخلی هم، اراده انقلابی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. کلمه اراده انقلابی در واقع عصاره پیام «گام دوم انقلاب» رهبر معظم انقلاب بود که در نشست داخلی توسط استاد شفیعی سروستانی و استاد سنگری تبیین شد.
به حول و قوه الهی، اجلاس هفدهم پیرغلامان حسینی در یزد برگزار و طبق نظرسنجی‌ها هم رضایت مهمانان و شرکت‌کنندگان حاصل شد و خوشحالیم که شرکت‌کنندگان به عنوان سفیران این اجلاس به هیئات حسینی خواهند رفت تا ان‌شاء ا... محرم و صفری پر بار را شاهد باشیم.