شمارش معکوس برای گام سوم

روحانی و ظریف با اروپایی‌ها اتمام حجت کردند

شمارش معکوس برای گام سوم

با توجه به در پیش بودن موعد گام سوم جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی، گفت‌وگوها در این زمینه شدت گرفته است. در همین زمینه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که بر اساس بیانیه الیزه در سه ماه اخیر، شش بار با رئیس‌جمهور کشورمان گفت‌وگو کرده است بازهم شنبه شب با حسن روحانی تلفنی گفت‌وگو کرد. محور این گفت‌وگوها جزئیات طرح پیشنهادی بود که از سوی فرانسه به تهران اعلام شده است. با این وجود بر اساس آنچه وزیر خارجه کشورمان گفته هنوز اتفاق خاصی در راستای اجرایی شدن تعهدات اروپا صورت نگرفته و ادامه روند فعلی یعنی برداشته شدن گام سوم ایران در پنجشنبه این هفته.

ششمین گفت‌وگوی
 مکرون با روحانی

به دنبال تماس تلفنی شنبه شب مکرون با روحانی، دفاتر روسای جمهور ایران و فرانسه در بیانیه‌های جداگانه‌ای، جزئیاتی از این گفت‌وگو را منتشر کردند.
بر اساس آنچه دفتر ریاست‌جمهوری اسلامی ایران از محتوای این گفت‌وگو منتشر کرده روحانی در این گفت‌وگو با بیان این‌که رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران حفظ برجام است گفته: اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام و تأمین امنیت کشتیرانی آزاد در همه آبراه‌ها از جمله خلیج فارس و تنگه هرمز، دو هدف اصلی ایران در مذاکرات کنونی است.
روحانی در این گفت‌وگو از این‌که کشورهای اروپایی،  اقدام عملی در مسیر اجرای تعهدات خود نداشته‌اند ابراز تاسف کرده و رفع کامل همه تحریم‌ها علیه ایران را زمینه‌ساز مذاکرات بعدی دانسته است. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرده اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم را به اجرا خواهد رساند که البته این اقدام هم مانند دیگر مراحل اقدامی قابل بازگشت خواهد بود.
تغییرناپذیر بودن مفاد توافق برجام و تحولات یمن و تجاوزهای رژیم صهیونیستی در منطقه، از دیگر مباحث مورد اشاره روحانی در این گفت‌‌وگو بوده است.
بر اساس این خبر، رئیس جمهور فرانسه هم با بیان این‌که کارشناسان ایران و فرانسه به نتایج خوبی در مسیر حل مشکلات پیش‌رو رسیده، حل مشکلات از طریق مذاکره را تصمیمی درست دانسته که باید تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه یابد.
بیانیه الیزه
کاخ الیزه هم با صدور بیانیه‌ای، جزئیاتی از گفت‌وگوی مکرون با روحانی را منتشر کرد. به گزارش ایرنا بر اساس این بیانیه، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌ و گوی تلفنی با
رئیس جمهور ایران اجرای کامل تعهدات برجامی‌ ایران و کمک آن در چارچوب تامین صلح و ثبات منطقه را خواستار شد.
به نوشته تارنمای ون مینوت، رئیس جمهور فرانسه به طور خاص از ایران خواست برای پایان دادن به درگیری‌ها و باز کردن باب مذاکرات در یمن اقدام کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه دراین باره نوشت: امانوئل مکرون درجریان گفت‌وگوی شنبه شب از حسن روحانی خواست تا تدابیر لازم را برای ترغیب مذاکرات یمن اتخاذ نموده ونهایت خویشتنداری را در لبنان در پیش گیرد تا هیچ چیز ثبات را در این لحظات پرتنش به خطر نیندازد.
واعظی: پیشنهاد فرانسه را
تغییر دادیم

همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رییس‌جمهور شنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما درباره آخرین وضع رایزنی‌ها درباره فرانسه گفت: دو هفته گذشته بین ایران و فرانسه پیشنهاد رد و بدل و به ما ارائه شد. بخش های قابل توجهی از این پیشنهادی را تغییر دادیم. این پیشنهاد حاصل نتیجه پنج ساعت مذاکره تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه است که به عنوان طرح از صحبت های هردو رئیس‌جمهور به‌دست آمد.
واعظی تصریح کرد: قسمت‌های قابل توجه مورد تایید گروه هفت، برای ما قابل قبول نبود و پیشنهادهای ما به مکرون ارائه شد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه صبح مذاکرات را ادامه داد و
 پیشرفت هایی محقق و مقرر شد. ما در تهران؛ و گروه هفت با شرکای اروپایی جلسه داشته باشند تا نتیجه بررسی های داخلی و گروه هفت مورد بحث قرار گیرد.  
به گفته رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور هیاتی به ریاست عراقچی امروز به پاریس می روند و یک تیم اقتصادی از بخش های مختلف نیز در این جلسه حضور دارند تا ابعاد این پیشنهادها روشن شود.
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم درباره سفر عراقچی به پاریس تصریح کرد: سفر معاون وزیر خارجه پیرو مذاکرات رؤسای جمهوری ایران و فرانسه انجام می‌شود و جزئیات و پیشنهادهای مطرح شده هم در راستای برجام و تعهداتی است که طرف‌های اروپایی و سه کشور اصلی اروپایی در برجام به آن متعهد هستند و به هر حال راهکار‌هایی که مورد توافق قرار می‌گیرد، یک گام به جلو خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال می‌کند.
وی ادامه داد: تیم همراه آقای عراقچی در واقع یک تیم کارشناسی در قالب کارگروهی در حوزه بانکی، نفت و انرژی است که برخی از جزئیات را در این سفر بررسی و راهکار‌هایی را ارائه می‌کنند.
به گفته موسوی، هیاتی نیز امروز عازم وین خواهد شد که سفر این هیات کارشناسی هم برای بحث و بررسی و تبادل نظر در خصوص برجام است.
ظریف: اروپا تمام روابط تجاری
با ایران را قطع کرده است

وزیر خارجه کشورمان  هم که دیشب برای رایزنی با مقامات روسیه به موسکو رفت در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: چنانچه اروپایی‌ها تا روز پنجشنبه اقدامات لازم را انجام ندهند، نامه‌ای به اروپا می‌نویسیم و گام سوم را بر می‌داریم.
ظریف در جمع خبرنگاران، گفت: مذاکرات ما با اروپا ادامه دارد، ضمن این‌که درباره گام سوم اقداماتی صورت گرفته و در مراحل آخر تصمیم‌گیری هستیم.
ظریف با اشاره به مصداق‌های گام سوم ایران، گفت: پیشنهاد‌های دولت درباره این گام مشخص است و اگر تصمیم قطعی گرفته شود، رسما اعلام می‌کنیم.وی با اشاره به اجرای سازوکار مالی اینستکس، گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست که چین و روسیه ۱۱ تعهد خود را انجام داده‌اند و البته ما آنها را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم. وزیر خارجه کشورمان افزود: اروپا تقریبا تمام روابط تجاری خود را با ما قطع کرده است، بنابراین اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپایی‌هاست، ما حرف‌های متفاوتی از اروپا شنیده‌ایم، اما به دنبال اجرای تعهدات واقعی هستیم.
گام سوم از گام اول و دوم
محکم‌تر است

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه گفت: گام سوم از گام اول و دوم محکم‌تر است تا توازنی بین حقوق و تکالیف جمهوری اسلامی ایران در برجام به وجود آورد.
سید عباس موسوی در گفت‌وگوبا خبرگزاری صدا و سیما افزود: همزمان با فرصتی که جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی و تعامل و گفت‌وگو در راستای اجرای تعهدات طرف‌های مقابل و باقیمانده در برجام داده، همزمان خودش را آماده کرده تا گام سومی را که طراحی شده است، به موقع بردارد.
موسوی گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که اکنون در قالب تماس و تلفن میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه، سفر آقای عراقچی به پاریس و سفر هفته‌های گذشته آقای ظریف به فاصله زمانی کوتاه به فرانسه صورت می‌گیرد، اگر جمهوری اسلامی ایران ببینند این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و اراده لازم در طرف‌های اروپایی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود وجود ندارد، گام سوم را برخواهد داشت.
وی افزود: اگر پیشنهادها و مذاکرات در راستای اجرای برجام و تعهدات  اروپایی‌ها انجام شود، جمهوری اسلامی ایران گام سوم را برنخواهد داشت و اگر این شرایط قابل قبول و مطلوب باشد حتی ممکن است شرایط تا حدودی به چند ماه قبل برگردد.