کشتی امام حسین؟ع؟ برای همه سلیقه‌ها جا دارد

کشتی امام حسین؟ع؟ برای همه سلیقه‌ها جا دارد

در نگاه اول دهه هفتادی به نظر می‌رسد، اما متولد 68 است. ظاهر آراسته و مرتبی دارد. خوشپوش و وقت مصاحبه سرش پایین است و با دقت كلمه‌ها را انتخاب می‌كند برای جواب دادن. سعید پاشازاده را عرض می‌كنم. شاید خیلی‌هایتان او را نشناسید، اما قطعا وقتی به گفته خودش 2000 نوحه و سبك ساخته، مداحان سرشناس آنها را خوانده و اشك گرفته‌اند، هیچ بعید نیست همین الان در گوشی‌تان یا رایانه‌تان یا فلش پخش ماشین‌تان چندتایی از سروده‌هایش را شنیده باشید و با كلماتش اشكی ریخته باشید‌. تیتراژ دوست‌داشتنی برنامه مخاطب خاص. عشق یعنی به تو رسیدن، رفیقم حسین و هوایی شدم از جمله كارهای معروف اوست‌. با سعید پاشازاده درباره نوحه و سرودن و سبك ساختن، مفصل گفت‌وگو كردیم و اینجا بخش‌هایی‌ از آن را می‌خوانید:

 اولین شعر شما توسط كدام مداح اهل بیت(ع) خوانده شد‌؟
نزدیك 12 سال است توفیق دارم در زمینه شعر آیینی فعالیت ‌كنم و تا الان حدود 2000 نوحه ساخته‌ام، اما اولین نوحه‌ای كه توفیق داشتم بگویم را حاج محمدرضا طاهری خواندند.
 شما مواد خام شعر و سبكی را كه می‌سرایید، چگونه تهیه می‌كنید؟
شعر حاصل مطالعه اشعار فراوان است. همه آثار استاد انسانی و استاد سازگار و همچنین آثار شعرای قدیم را مطالعه كرده‌ام. خواندن آثار شعرای بزرگ آیینی، ذائقه شعری انسان را تقویت می‌كند و در شعر بهتر و فاخرتر سرودن به انسان كمك می‌كند.
 آیا عزاداری در طول زمان متغیر است؟
قطعا متغیر است. همان‌طور كه فرهنگ‌ها متغیر هستند، شیوه‌های عزاداری هم ممكن است تغییر پیدا كنند. مثلا به گفته بسیاری از قدیمی‌ها، حاج اكبر ناظم در زمان خود به حدی نوآوری داشته كه پیرمردهای آن زمان علیه‌اش موضع گرفتند. باید به تفاوت سلیقه نسل‌ها احترام گذاشت.
 آیا در این صورت مسائل حاشیه‌ای به وجود نخواهد آمد؟
اگر تغییرها زیر نظر بزرگان باشد، حاشیه به وجود نمی‌آید. ضمن این‌كه خود بزرگان جلودار تغییر و ارتباط بین نسلی هستند.
 آیا مداحی‌ غیرفاخر هم وجود دارد؟
در همه عرصه‌های هنر، نقاط قوت و ضعفی وجود دارد. اتفاقا در عرصه مداحی این ضعف كمتر است، چون مداحی هنری برای نوكری است. مداحی، دعوت به خود نیست، بلكه دعوت مردم به راه حضرت سیدالشهداست.
   به نظر شما اقبال به هیأت‌ها بیشتر شده است؟
قطعا بیشتر شده. در زمان‌های قدیم تعداد مداحان شاخص بسیار كم و نهایتا انگشت‌شمار بود، اما امروز شمردن مداحان شاخص و توانمند به علت تعداد زیادشان، كار دشواری است. دلیل دوم را هم از استادم آیت‌ا... سید‌مهدی میرباقری نقل می‌كنم. از زمان غیبت كبری تا الان، هیچ دوره‌ای نبوده كه این‌قدر جوان آماده فدا كردن خود در راه اهل بیت باشند. این شور و علاقه ناشی از گسترش هیأت‌هاست.
 نوحه‌ها هم در این زمینه تاثیرگذار بوده‌اند؟
قطعا نوحه‌ها در این زمینه تاثیر زیادی داشته‌اند. در مساله حمله داعش و احتمال تعرض به حرم اهل بیت(ع) هیأت‌ها تاثیر بسیار فراوانی داشتند. تقریبا همه مداحان راجع به دفاع از حرم نوحه خواندند. این نوحه‌ها در تهییج احساسات بسیار تاثیرگذار بود.
 آیا نوحه‌سرایی متناسب با ذائقه فرهنگی روز آسیب‌زا نیست؟
كشتی امام حسین(ع) متعلق به همه است و باید سعی كنیم همه سلیقه‌ها را در این مسیر همراه كنیم، اما این مساله به معنای استحاله نیست. نباید به بهانه جذب كردن، از شأنیت مجالس اهل بیت(ع) كم كرد. هم اصالت نوحه باید حفظ شود و هم ظرفیت و حال افراد مختلف در نظر گرفته شود.
 آرزوی شما چیست؟
دنیا و آخرت با اربابم حضرت اباعبدا... الحسین(ع) باشم و ایشان از من راضی باشند.