كجا باید برم؟

مغز ما نوعی جی‌پی‌اس دارد كه جهت‌یابی را ممكن می‌كند

كجا باید برم؟



شما جزو كدام گروه هستید: از آنهایی هستید كه در جهت‌یابی مهارت دارند یا جزو افرادی هستید كه به وقت پیداكردن نشانی سردرگم می‌شوید و مجبورید پرسان‌پرسان به‌دنبال نشانی مقصد بگردید؟ به نظر می‌رسد افراد برای جهت‌یابی، توانایی‌های ذهنی متفاوتی دارند. البته شواهد گویای آن است كه مغز برای ردیابی و تعیین موقعیت مكان از روش خاصی استفاده می‌كند. واقعا مغز چگونه و با چه روشی می‌تواند موقعیت مكانی را تشخیص دهد؟
محققان دانشگاه فرایبورگ با بررسی امواج مغز به این نتیجه رسیده‌اند كه نوع خاصی از امواج مغزی به نام «تتا» در این فرآیند دخیل است. طبق این بررسی‌ها، به نظر می‌رسد این امواج در به‌خاطر سپردن مكان‌هایی كه شخص در آن حركت می‌كند نقش مهمی را ایفا می‌كنند.

به‌منظور بررسی دقیق‌تر عملكرد مغز، دانشمندان از سیستم واقعیت مجازی بهره گرفته‌اند. واقعیت مجازی نوعی فناوری است كه در آن محیطی مجازی در برابر چشم افراد قرار می‌گیرد و با استفاده از ابزارهای خاص طوری القا می‌شود كه ذهن انسان پس از مدتی می‌پذیرد در محیط واقعی در حال فعالیت است. آزمودنی‌های این آزمایش، بیماران مبتلا به صرع بودند و براساس فضای مجازی ایجاد شده، آموختند چگونه بین مكان اشیا و خود اشیا ارتباط برقرار كنند. آزمودنی‌ها باید جست‌وجو می‌كردند كه كدام شی با كدام مكان در ارتباط است. در حالی كه این افراد در فضای مجازی مشغول به فعالیت بودند، فعالیت‌های مغزی شان نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت. بررسی‌ها نشان داد در برخورد اول با اشیا، مغز الگوی مربوط به مكان اشیا را فعال می‌كند كه این رخداد در بازه‌های مختلف زمانی در چرخه امواج تتا رخ می‌دهد. براساس این بررسی، دكتر لوكاس كُنز عنوان می‌‌کند نوسانات تتا ممكن است در فعال‌كردن مجدد خاطرات، به‌ویژه خاطرات مربوط به مكان اشیا و ایجاد تمایز بین خاطرات مربوط به آنها نیز نقش ایفا كند كه البته این مساله نیازمند آزمایش‌های بیشتری است.
به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت جی‌پی‌اس نه‌تنها در دنیای بیرونی وجود دارد، بلكه در داخل مغز نیز سیستمی شبیه آن هست كه به افراد در یافتن موقعیت جغرافیایی کمک می‌کند و علاوه بر این دارای حافظه قدرتمندی است كه در اولین برخورد با مكان‌ها و مسیرها می‌تواند آن را به خاطر بسپارد. به این ترتیب است كه در مراجعات بعدی شما به نشانی قبلی، نیاز به جست‌وجوی بسیار نخواهید داشت.
منبع: medicalxpress