تدابیر دولت عراق برای قانع كردن معترضان

تدابیر دولت عراق برای قانع كردن معترضان

هیات دولت عراق در پاسخ به خواسته‌های تظاهركنندگان و مطالب ذكر شده در خطبه نماز جمعه مرجعیت دینی، ضمن برگزاری جلسه فوق‌العاده به ریاست عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این كشور، اولین بسته از مصوبه‌های مهم خود را اعلام كرد. از سوی دیگر محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز پس از گفت‌وگو با رهبران معترضان وعده اصلاحاتی را در بودجه سال ۲۰۲۰ این كشور به نفع افراد كم‌درآمد داد.
به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، اولین بسته كمك‌های دولتی برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان به این شرح در 17 بند اعلام شده است: اعطای زمین‌های مسكونی به افراد كم‌درآمد/ تكمیل فرآیند اعطای 17 هزار قطعه زمین به افراد نیازمند در بصره/ تهیه و اجرای برنامه ملی اسكان شامل صد هزار واحد مسكونی در استان‌های عراق/ پرداخت وام مناسب از سوی وزارت كار و امور اجتماعی و بانك مركزی به جوانان بیكار/ اعطای زمین به جوانان بیكار آموزش‌دیده/ جذب بخشی از این جوانان بیكار در ارتش و آموزش و پرورش/ معاف كردن كشاورزان از پرداخت اجاره زمین‌های اعطایی/ اعطای یارانه به 600 هزار خانوار محروم/ پرداخت حقوق و امتیازات به خانواده‌های قربانیان و شهدای نیروهای امنیتی و چند مورد دیگر كمك‌های رفاهی برای خانواده‌های نیازمند.
دولت عراق همچنین در نظر دارد دومین بسته از مصوبه‌های مربوط به انجام اصلاحات و تحقق بخشیدن به خواسته‌های تظاهركنندگان را در جلسه بعدی مورد بحث و بررسی قرار دهد و اتخاذ تصمیمات لازم را در جلسات آتی ادامه دهد. برخی شهرهای عراق از جمله بغداد از سه‌شنبه گذشته شاهد حضور معترضان و حمایت برخی كشورهای همسایه عراق نظیر عربستان و رژیم صهیونیستی و آمریكا از آن بود كه به‌سرعت این موضوع از سوی دولت عراق مدیریت شد و اكنون آرامش به این كشور بازگشته است.
محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز در دیدار با رهبران معترضان متعهد شد اصلاحاتی را در بودجه ۲۰۲۰ این كشور به نفع افراد كم درآمد محقق كند. وی همچنین وعده داد اقداماتی را برای بازگشت آوارگان به منازل خود اتخاذ كند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق همچنین در جلسه روز گذشته دولت قول داد مفسدان را به دستگاه قضا تحویل دهد. وی از گروه‌های سیاسی نیز خواست برای فراهم كردن تمام شروط اصلاحات همكاری كنند. در‌همین رابطه روز گذشته منابع خبری عراق از استعفای استاندار بغداد خبر دادند و نوشتند شورای استانداری بغداد با اجماع آرا استعفای فلاح الجزایری، استاندار بغداد را پذیرفته است. طی روزهای گذشته برخی اخبار حاكی از نامساعد شدن وضعیت جسمانی او بود.