تدارك ویژه رسانه‌ای برای اربعین

نشست عوامل كمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی اربعین برگزار شد

تدارك ویژه رسانه‌ای برای اربعین

با نزدیك شدن به اربعین حسینى و برنامه‌ریزى براى این گردهمایى عظیم، عوامل و برنامه‌سازان كمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی اربعین در نشستى كه در سالن همایش هاى صدا و سیما برگزار شد؛ از اقداماتى كه براى این روزها درنظر گرفته‌اند گفتند. این برنامه باحضور سید رمضان موسوی‌مقدم دبیر ستاد اربعین صدا و سیما، پیمان جبلی معاون برون‌مرزی، علی علوی دبیر كمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد اربعین، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مركزی اربعین، سردار محسن فتحی‌زاده فرمانده قرارگاه اربعین ناجا و جمعی دیگر از مدیران برگزار شد.

اربعین ، رساترین رسانه
جبلی در ابتدای صحبت‌هایش از جلسه‌هایی گفت كه از ابتدای امسال برای این رویداد بزرگ برگزار شده است. جلساتی كه باعث شكل‌گیری و تدوین آیین نامه‌ای جامع و كامل از سوی كمیته اطلاع‌رسانی شد. او در این باره می‌گوید: ما با این آیین نامه كه در اختیار ستاد مركزی اربعین همه معاونت‌های سازمان و بخش مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت با هدایت جناب موسوی مقدم و مصوبات سیستم مركزی تلاشمان این است كه جامع و كاربردی‌ترین پیوست رسانه‌ای را برای رسانه ملی و سایر استان‌ها تدوین كنیم.
معاون برون‌مرزی رسانه ملی با بیان این‌كه 1400 سال است دشمنان برای نابود كردن فلسفه عاشورا تلاش كرده‌اند، به حوادث اخیر عراق اشاره كرد و گفت: حركت خیل عظیم زوار اباعبدا... در اربعین امسال، خود گویای این مطلب است كه دوستدار امام حسین(ع) از پای نمی‌نشیند و مزاحمت‌های مخالف برای زائران در طول تاریخ از اشتیاق آنها كم نكرده است.
او همچنین با اشاره به ظرفیت رسانه‌ای كه در اربعین وجود دارد، اضافه كرد: اربعین، خود یك رسانه است و ما در رسانه ملی منتی برای نمایش عظیم اربعین نداریم.  اربعین رساترین رسانه است، رسانه‌ای كه 1400 سال است خاموش نشده. هزینه مسیر و گرانی و ارزانی هم در تمام این سا‌ل‌ها برای دوستداران امام حسین (ع) مانعی نبوده است. همچنین به لطف سیدالشهدا این مسیر راهی نیست كه قابل بستن باشد.
جبلی در ادامه از پیروزی‌های حاكمیت و دولت عراق در مقابل دشمنان گفت و افزود: از روزی كه عراق از چنگال بعث خارج شد توطئه‌ای نیست كه دشمنان اسلام و در راس آنها آمریكا برای براندازی این حكومت انجام نداده باشند اما روز به روز اقتدار امت اسلام بیشتر می‌شود. در حداقل شش سال اخیر آمریكا اقداماتی انجام داده كه اسلام‌زدایی و ایران‌زدایی كند. همین ایستادگی‌هاست كه اجازه نمی‌دهد هزینه‌های آمریكا و ایادی‌اش در این كشور كاری از پیش ببرد و حال كه كاری از پیش نبرده‌اند پی‌ریزی این توطئه‌ها و سوار شدن بر موج مطالبات مردمی عراقی‌ها عجیب نیست.
معاون برون‌مرزی رسانه ملی یادآور شد: ترویج سكولاریزم در عراق و ضرورت ایران‌هراسی و زدایی از مسائلی است كه آمریكا در دستور كار خود قرار داده است. از كودكستان تا بالاترین مراحل به‌ترویج این دو امر می‌پردازند. امسال نیز پرشور برگزار شدن مراسم پیاده‌روی اربعین بار دیگر مایه بی آبرویی دشمن خواهد شد و توطئه‌های آنها هیچ‌گاه محقق نخواهد شد. اربعین، مانور مظلومیت انسانیت و اخلاق است.



100 دوربین اربعین را به تصویر می‌كشند
علوی در ابتدا از اعزام بیش از 200 نفر از معاونت‌های سیما، صدا، سیاسی، فنی، استان‌ها، برون‌مرزی و بسیج سازمان صدا و سیما برای پوشش پیاده‌روی اربعین به عراق گفت و از استقرار اس‌ان‌جی‌ها در شهرها و مناطق مختلف خبر داد.
دبیر كمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد اربعین افزود: در سازمان صدا و سیما از ظرفیت حدود صد دوربین برای به تصویر كشیدن عظمت پیاده‌روی اربعین در نجف و كربلا و مسیرها استفاده خواهد شد و اوج كار رسانه ملی از 20 مهر در داخل خاك عراق خواهد بود. همچنین با توجه به پیش بینی افزایش زوار خارجی نسبت به سال‌های گذشته رسانه ملی در مرز میرجاوه، تایباد، آستارا، بیله سوار، جلفا، بازرگان و ماكو تمركز ویژه‌ای خواهیم داشت. به گفته او 59 اس‌ان‌جی در مسیرهای منتهی به كربلا مستقرند و از طوزخورماتو تا بصره آماده اند تا راوی زیبایی‌های این مسیر شوند. نمایش وحدت میان دو ملت عراق و ایران و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، توجه به میزبانی سخاوتمندانه عراقی‌ها نیز نكاتی بود كه علوی بر آن تاكید كرد و گفت، این موضوعات دستوركار رسانه ملی خواهد بود.
علوی یادآور شد: گزارش‌های مستند و مصداقی بهترین ابزار رسانه‌ای برای رساندن پیام اربعین حسینی است. از یك سال قبل در جلسات متعدد در ستاد اربعین حسینی شیوه‌نامه‌هایی در دو جلد تهیه شده است كه می‌تواند برای برنامه‌سازی‌ها مورد استفاده معاونت‌ها و شبكه‌های مختلف رادیو و تلویزیون باشد.


انتقال پیام اربعین با بیانات رهبری
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان نیز در این مراسم با انتقاد به خبرنگاران در زمینه پرسیدن این سوال از زائران كه حستان از حضور در این مراسم چیست، بیان كرد: این پرسش باعث می‌شود كه تنها به جنبه حسی چنین رویدادی پرداخته شود و همه فكر كنند كه اربعین فقط یك مراسم عزاداری است اما واقعا این طور نیست و حتی اعلام عنوان گردهمایی عزاداران اربعین حسینی در اخبار هم یك جنایت محسوب می‌شود.
او اضافه كرد: عزاداری به پیاده‌روی جمعیت چند میلیون نفری نیاز ندارد و لازم است تا رسانه‌ها هم با تمركز بر نمایش عمق و عظمت راهپیمایی اربعین در كنار نمایش جنبه‌های احساسی این رویداد بزرگ، پیاده روی اربعین را آیینی حكمت افزا و سرشار از عقلانیت تصویر كنند.
پناهیان افزود: سوال‌ها و نوع نگاه خبرنگاران در مراسم اربعین بسیار مهم است، چرا كه آنها رصد می‌شوند و واقعأ چرا باید سرویس‌های جاسوسی شبكه‌های معاند بیش از ما این سفر را مطالعه كنند؟
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: اربعین هویت‌ساز و هویت‌بخش است. یكی از مهم‌ترین انگیزه‌های این سفر پایان دادن ظلم در عالم است، همچنین این رویداد همایش اقتدار امت اسلام است و رسانه ملی باید با ادبیات و تعابیری ارزشمند و برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب، پیام آن را منتقل كند.


اینجا خادم و مخدوم یكی هستند
ذوالفقاری، رئیس ستاد مركزی اربعین نیز بیان كرد: در این راهپیمایی باشكوه خادم و مخدوم یكی هستند. همچنین اربعین امسال چند ویژگی دارد كه پیاده روی امسال را با سال‌های گذشته متمایز می‌كند. یكی، افزایش قابل توجه زائرین است و دوم تنش‌های اخیر عراق و در ادامه اقتدار جمهوری اسلامی ایران پس از تحریم‌های اخیر آمریكا، باز شدن مرز خسروی كه موضوع جدیدی است و همه باعث شده‌اند تا این رویداد امسال ویژه‌تر باشد.
رئیس ستاد مركزی اربعین با بیان این‌كه در شرایط مناسب هم برای سفر به عراق نمی‌توانیم بگوییم مشكلی وجود ندارد، گفت: حضور سه میلیون زائر ایرانی یا حتی آماری بالاتر از این تعداد و اقتضائات این سفر باعث می‌شود نتوانیم بگوییم مشكلات حل می‌شود بلكه مصمم هستیم مشكلات را كم كنیم.
او با اشاره به لزوم انعكاس برادری بین دو كشور ایران و عراق اضافه كرد: برجسته كردن میزبانی عراقی‌ها یا حتی ادغام موكب داران ایرانی و عراقی در دستور كار ماست، زیرا ما در این سفر معنوی به دنبال مودت و دوستی و رفاقت و برادری هستیم. همچنین در این مسیر برنامه سازان رسانه ملی می‌خواهیم كه در انعكاس جلوه‌های زیبای اربعین بیشتر سراغ میزبانان عراقی بروند و زحمات آنها را به تصویر بكشند.
او همچنین از نقش رسانه ملی و تأثیر برنامه ریزی‌ها و اطلاع رسانی‌های این رسانه برای نظم دادن به بازگشت زائران و جلوگیری از ازدحام و شلوغی‌های احتمالی گفت.



یك عملیات بین المللی
سردار فتحی نیز در این نشست با اعلام آمادگی كامل امنیتی برای برگزاری مراسم پرشور اربعین گفت: عملیات اربعین، یكی از مهم‌ترین عملیات‌ها در حوزه بین‌الملل است، چراكه اعزام این تعداد زائر در عرض یكی دو هفته می‌تواند با پیوند برقرار كردن میان مردم و خدمتگزاران اربعین كمك بزرگی باشد و برگزاری این مراسم مهم بدون كمك رسانه ملی امكان پذیر نیست.
رئیس  كمیته امنیتی انتظامی ستاد مركزی اربعین اضافه كرد: در محدوده مرزهای كشور رسانه ملی می‌تواند به خوبی برای رتق و فتق امور و توجیه و آرام سازی جمعیت موثر باشد، چه در مسیر رفت و چه در بازگشت اربعین رسانه ملی باید تمام توانش را به‌كار گیرد.