ورود ارتش تركیه به سوریه

ورود ارتش تركیه به سوریه

عصر روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در توئیتی آغاز عملیات این کشور در خاک سوریه را اعلام کرد.
به گزارش تسنیم وی گفت:نیروهای مسلح ما همراه ارتش ملی سوریه (شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد) در شمال سوریه عملیات خود را علیه گروه تروریستی داعش و  پ ک ک و ی پ گ آغاز کردند. هدفمان از عملیات «چشمه صلح» از بین بردن کریدور ترور در مرزهای جنوبی است.از این رو مناطق رسولین و تل ابیض مورد حمله قرار می گیرد.
به گزارش فارس، برخی منابع می‌گویند نظامیان تركیه‌ای ورود به خاك سوریه را آغاز كرده‌اند. شبكه بلومبرگ به نقل از یك مقام تركیه‌ای نوشت نظامیان این كشور برای عقب راندن شبه‌نظامیان كرد از مرزهای جنوبی تركیه، ورود به خاك سوریه را آغاز كرده‌اند. پیش از این فخرالدین آلتون، مسؤول رسانه‌ای دولت تركیه بامداد دیروز در صفحه شخصی توییتر خود نوشت نیروهای این كشور همراه عناصر مسلح گروهك ارتش آزاد سوریه به‌زودی عملیات خود را آغاز كرده و وارد خاك سوریه می‌شوند. روز سه‌شنبه پنتاگون گفته بود تلاش می‌كند تركیه را از حمله به سوریه منصرف سازد.
در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید: «مساله شمال سوریه باید از طریق گفت‌وگو حل شود». لاوروف اضافه كرد: «اوضاع شمال شرقی سوریه باید از طریق گفت‌وگو میان دمشق و كردهای این كشور آرام شود. روسیه از گفت‌وگو میان دمشق و كردها در شمال شرق سوریه حمایت و جامعه كرد و دولت سوریه را به برگزاری گفت‌وگو تشویق می‌كند». از سوی دیگر دولت اقلیم كردستان عراق با صدور بیانیه‌ای نسبت به تبعات عملیات نظامی تركیه در شمال شرق سوریه هشدار داد و گفت: باید تنش‌ها را از طریق گفت‌وگو با مشاركت طرف‌های كرد حل و فصل كرد. این در حالی است كه نیروهای سوریه دموكراتیك (قسد) اعلام كردند مناطق شمال شرق سوریه در آستانه یك فاجعه انسانی قریب‌الوقوع احتمالی است. زیرا تمام شواهد و داده‌های میدانی و لشکركشی طرف تركیه‌ای در مرزها دال بر این است كه مناطق مرزی ما در معرض حمله تركیه با همكاری مخالفان مسلح مزدور تركیه قرار خواهند گرفت. اما این منطقه به دلیل این‌كه مملو از جمعیت است چنین حمله‌ای به خون‌ریزی افراد بیگناه و غیر‌نظامی منجر خواهد شد. به همین دلیل اداره خودمختاری كردها در شمال و شمال شرق سوریه در سایه تهدیدات تركیه سه روز بسیج عمومی اعلام كرد و از تمام شهروندان خود خواست سلاح به دست بگیرند و به منظور انجام وظایف‌شان در دفاع از خاك خود و نشان دادن مقاومت در برابر نیروهای تركیه‌ای به مرزهای مشترك با تركیه گسیل شوند.