خروج ابرهای فتنه از عراق

وزارت دفاع عراق حالت آماده‌باش اعلام‌‌شده در میان نیروهای ارتش را لغو كرد

خروج ابرهای فتنه از عراق

پس از چند روز تشنج و آشوب، آرامش و امنیت به خیابان‌های بغداد و سایر شهرهای عراق بازگشت. به همین دلیل روز گذشته ارتش این كشور حالت آماده‌باش را لغو و به وضعیت «بالاترین هشدار» پایان داد. این درحالی است كه دولت عادل عبدالمهدی با ارائه دومین بسته خدمات عمومی به شهروندان تلاش می‌كند با انجام اصلاحاتی فوری از نارضایتی‌های مردم كاسته و صفوف آنها را از آتش‌افروزان جدا كند. آتش‌افروزانی كه معلوم شد با دستورات دستگاه‌های جاسوسی غربی و عربی در صدد فتنه‌انگیزی در عراق و در آستانه برگزاری مراسم باشكوه اربعین حسینی برآمده بودند و در این راه چیزی جز ناكامی و شكست نصیب‌شان نشد.

به گزارش مهر و به نقل از اسكای نیوز، منابع عراقی اعلام كردند وزارت دفاع این كشور حالت آماده‌باش اعلام‌‌شده در میان نیروهای ارتش را لغو كرده است و به این ترتیب ارتش عراق به حالت عادی خود بازگشت. این در حالی است كه به دنبال وقوع برخی ناآرامی‌ها در مناطق مختلف عراق طی روزهای گذشته ارتش این كشور در حالت آماده‌باش به سر می‌برد. طی روزهای گذشته ارتش عراق در بخش‌هایی از خاك این كشور هشدار «ج» یا وضعیت بالاترین سطح امنیتی را اعلام كرده بود. این حالت اما اكنون كاملا برداشته شده است. چنین تصمیمی از سوی ارتش عراق بیش از هرچیز بیانگر بازگشت امنیت و آرامش به عراق و عبور از شرایط اضطراری است كه چند روز پیش این كشور را به‌شدت متشنج كرده بود. در درگیری‌های متعدد در عراق طی یك هفته گذشته بیش از 113نفر كشته و صدها نفر دیگر نیز مجروح شدند.
بازداشت سر‌نخ اعتراضات
روز گذشته شبكه الجزیره مدعی شد سرلشکر عبدالوهاب الساعدی بازداشت شده است. به گفته این شبكه یك منبع در وزارت دفاع عراق این خبر را تایید كرد و گفت او از سه روز پیش در بازداشت به سر می‌برد و یگان نظامی به او اجاز نمی‌دهد كه وظایف نظامی خود را انجام دهد یا با كسی ارتباط برقرار كند. الساعدی، رئیس سابق سازمان مبارزه با تروریسم و از فرماندهان نظامی عراق است كه در مبارزه با داعش در سال‌های گذشته مشاركت داشته و در حوزه نیروهای ویژه و ستاد مبارزه با تروریسم، پست‌های امنیتی فرماندهی متعددی را به‌عهده داشت. الساعدی اواخر ماه سپتامبر برای یك كار اداری در اداره تحت امر وزارت دفاع زیر‌نظر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق منتقل شد؛ اقدامی كه وی در اظهارات رسانه‌ای آن را توهین و مجازات خواند و گفت، دلیل این تصمیم را نمی‌داند، اما بازنشستگی را به انتقال به وزارت دفاع ترجیح می‌دهد. انتقال الساعدی تعدادی از حامیان او را عصبانی كرد و همین امر اعتراضاتی را برانگیخت. تعدادی از كاربران در فضای مجازی با هشتگ «ما همه الساعدی هستیم» به دفاع از او پرداختند. به گفته كارشناسان جرقه اصلی واولیه شورش‌های اخیر در عراق از همین تصمیم شروع شد. در جریان تظاهرات در برخی شهرهای عراق نیز تصویر الساعدی در دستان معترضان بود.
ادامه اصلاحات
از سوی دیگر، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق بر انجام اصلاحات عمیق تر و سریع تر در كشور تاكید كرد و گفت: انجام اصلاحات در كابینه با هدف بهبود عملكرد آن و ارائه خدمات به شهروندان ضروری است. وی دیروز در یك نشست خبری گفت: مردم عراق مصمم هستند اقداماتی را در راستای ساخت كشور انجام دهند و وظیفه ما انجام اصلاحات ضروری است؛ به گونه‌ای كه زندگی آزاد كریمانه را برای آنها فراهم كند. وی افزود: تظاهرات حق هر شهروندی است با این شرط كه مسالمت آمیز بوده و خونی ریخته نشود و اموال عمومی نیز آسیب نبیند. همچنین عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دومین بسته حمایت‌های خود را از مردم اعلام كرد. دولت عراق، شنبه گذشته طی جلسه فوق‌العاده‌ای، بسته اولیه از تصمیمات مهمی را در پاسخ به مطالبات معترضان تصویب كرد كه عمده آن درخصوص تهیه مسكن برای خانواده‌های بی‌بضاعت و كم‌درآمد و ایجاد اشتغال بود.
چرا آشوب؟
كشور عراق امروز با بحران‌های فراوانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی دست به گریبان است. دولت عراق از ابتدای روی كار آمدن عادل عبدالمهدی از حدود هشت ماه قبل تاكنون هنوز نتوانسته وزرای خود را كامل كند و چند وزارتخانه در میانه درگیری‌های سیاسی بدون وزیر مانده است و مناصب مهم حكومتی كه باید تكلیف آن را احزاب حاضر در پارلمان عراق مشخص كنند، همچنان در سایه درگیری‌های سیاسی بین احزاب بدون تكلیف مانده است.
دلایل گوناگون دیگری نیز وجود دارد كه نشان‌دهنده عمق عصبانیت آمریكایی‌ها و سعودی از دولت عادل عبدالمهدی است. البته آمریكایی‌ها با دولت عادل عبدالمهدی مشكل ندارند، بلكه مشكل آنها به صورت عام با هر دولتی است كه رویكرد مستقلی در مسائل داخلی و خارجی عراق داشته باشد. آنها با آماده سازی شبكه وسیعی از مرتبطین شامل سازمان‌های مردم‌نهاد وابسته به دستگاه‌های امنیتی، بعثی‌ها، جریان‌های انحرافی شیعی و... مترصد فرصتی برای ضربه زدن به دولت عراق و آسیب رساندن به آن به منظور كسب منافع خود برآمدند. در جریان اعتراضات اخیر، اگرچه مردم معترض مطالبات كاملا بر حقی داشته و این مطالبات به تایید مرجعیت نیز رسید، ولی پشت پرده تلاش‌های كثیفی از سوی محافل آمریكایی و سعودی صورت گرفت تا اعتراضات بحق مردم را به آشوب و ناآرامی‌های خونین تبدیل كنند و از این آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند.
پایان ماجرا
مردم عراق با مشاهده حركت‌های نامتعارف مجموعه‌ای از تظاهر‌كنندگان در پرتاب كوكتل مولوتوف و آتش زدن خودروها و ایستگاه‌های پلیس و نیروهای امنیتی و همچنین ورود عناصر تك تیرانداز ناشناس به تظاهرات و شهادت تعداد زیادی از مردم و نیروهای امنیتی توسط این قاتلان كه به منظور شعله ور شدن آتش فتنه در عراق بود، از آنها فاصله گرفتند و قطع شدن اینترنت در عراق برای چند روز نیز فضای مجازی را از نقش‌آفرینی در این اعتراضات حذف كرد و به این ترتیب آرامش به جامعه بازگشت. حوادث این چند روز عراق باید درس عبرت بزرگی برای مقامات سیاسی این كشور باشد و تدابیری را در نظر بگیرند كه یك بار دیگر این كشور دچار چنین حوادث تلخی نشود.