رایانه ها یاری کنید

حرف‌های جدید ویل اسمیت درباره علاقه اش برای همبازی شدن با مارلون براندو جنجال به پا كرد

رایانه ها یاری کنید

بازیگر سیاهپوست موفق دو دهه اخیر صنعت سینما كه متاسف از نپذیرفتن یكی دوتا نقش بسیار خوب است، از علاقه‌اش برای خلق یك امر محال روی پرده سینما حرف می‌زند. ویل اسمیت چند هفته قبل اكشن علمی ـ تخیلی و آینده‌نگرانه «مرد فصل جوزا» را روانه پرده سینماها كرد. در حالی كه تماشاگران استقبال چندان خوبی از این فیلم نكرده‌اند، اسمیت از طرح‌های تازه و فانتزی خود صحبت و پرده‌برداری می‌كند. آیا در بین تهیه‌كنندگان سینما و شرکت‌‌های بزرگ فیلمسازی می‌توان كسی را پیدا كرد كه به درخواست بازیگر پاسخ مثبت بدهد؟ فعلا كه رسانه‌های گروهی با تعجب به انعكاس دیدگاه اسمیت پرداخته‌اند! اهل فن می‌گویند البته بعید نیست كه خواسته اسمیت جامه عمل به تن كند و در عالم سینما احتمال وقوع هر اتفاقی است. آنها عقیده دارند باید كمی صبر كرد و دید حرف‌های بازیگر چه تاثیری در بین جامعه هنری هالیوود خواهد گذاشت.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، ویل اسمیت می‌خواهد با یك مارلون براندوی جوان در یك فیلم سینمایی همبازی شود! زمانی كه براندو جوان بود، اسمیت هنوز به دنیا نیامده بود. اما این بازیگر می‌گوید خیلی دوست دارد با چهره جوان براندو همبازی شود. حالا این پرسش مطرح است كه با وجود گذشت چند سال از مرگ براندوی افسانه‌ای، چگونه می‌توان یك مارلون براندوی جوان مورد نظر اسمیت را خلق كرد تا بتواند در كنار او در یك فیلم سینمایی نقش‌آفرینی كند.
خلق فناوری جدید
اسمیت كه ظاهرا از فناوری‌های جدید دیجیتال استفاده شده در مرد فصل جوزا بسیار خشنود است، عقیده دارد به كمك این فناوری‌های پیشرفته می‌توان یك مارلون براندوی جوان خلق كرد. در مرد فصل جوزا مسؤولان جلوه‌های ویژه دست به خلق یك ویل اسمیت جوان 23ساله زده‌اند. این ویل اسمیت جوان در داستان فیلم، با ویل اسمیت امروزی 51 ساله رودررو و درگیر می‌شود. اسمیت بر این باور است كه همین مدیران جلوه‌های ویژه توانایی خلق یك براندوی جوان را هم دارند.
مارلون براندو سال 2005 و در 80 سالگی درگذشت. تماشاگران سینما او را در سال‌های پایانی عمرش در مقام یك پیرمرد چروكیده، شكسته و بسیار چاق دیدند. این مارلون براندو هیچ شباهتی به آن جوان خوش قد و قامت فیلم‌های «دربارانداز» و «اتوبوسی به نام هوس» نداشت، اما اسمیت امیدوار است فناوری‌های جدید و شگفت‌انگیز بخش جلوه‌های ویژه بتواند براندویی خلق كند كه تماشاگران در فیلم‌های نامبرده دیده‌اند. ظاهرا او به براندوی میانسال «پدرخوانده» هم راضی نیست!
همزادی برای فیلم‌های دیگر
به گفته اسمیت: «برایم قابل قبول نبود كه یك ویل اسمیت 23 ساله را به عنوان نسخه دیجیتالی خودم روی پرده سینما تماشا كنم. واقعا دیوانه‌كننده بود. او شبیه آواتار و همزادی است كه من می‌توانم در فیلم‌های دیگر هم از آن استفاده كنم. با توجه به این كه فناوری هر روز كه می‌گذرد بهتر و كامل‌تر می‌شود، آیا می‌توانم فیلمی با یك مارلون براندوی جوان بازی كنم؟ این نكته و موضوعی است كه این روزها به‌شدت ذهنم را به خودش مشغول كرده و به آن بسیار فكر می‌كنم.»
رسانه‌های گروهی تا حد زیادی با این درخواست اسمیت با احتیاط برخورد كرده‌اند. برخی منتقدان سینمایی می‌گویند استفاده از یك بازیگر فیك و جعلی، ضد سینماست و درست نیست كه با كمك فناوری‌های جدید نبش قبر كرد و بازیگران متوفی را از داخل گور بیرون كشید. آنها از این كار به عنوان حقه زنی به تماشاگران یاد می‌كنند و می‌گویند با انجام چنین كاری هم حرمت آن بازیگران شكسته می‌شود و هم اعتبارشان مورد تردید قرار می‌گیرد.
تاسف بازیگر
این بحث در حالی ادامه دارد كه رسانه‌ها روی یكی دیگر از اظهارات اسمیت هم تمركز كرده‌اند. او با تاسف اعلام كرده از رد دعوت بازی در «ماتریكس» پشیمان است و آن را اشتباهی بزرگ در كارنامه سینمایی‌اش می‌داند.
به گفته بازیگر: «وقتی جوان هستی، هم جسوری و هم خام و احمق! در جوانی كارهایی كردم كه حالا فقط حسرتشان را می‌خورم. در چنین ایامی تصور می‌كنی تمام كارهایی كه انجام می‌دهی، درست است و هیچ خطایی نكرده‌ای. به آنچه انجام می‌دهی، فكر نمی‌كنی و راهت را می‌روی، اما زمان كه می‌گذرد و تجربیات بیشتری كسب می‌كنی، متوجه اشتباهات گذشته‌ات می‌شوی و تنها كاری كه می‌توانی بكنی این است كه افسوس آن تصمیمات غلط را بخوری.»
بر همین اساس اسمیت 51 ساله به پند و نصیحت خودش پرداخته و اعلام می‌كند باید به جوان درون خودش نصایحی بكند. او می‌گوید: «باید بی‌واسطه و صادقانه با آدم درون خودم حرف بزنم تا به نتیجه‌گیری كلی برسم. حالا احساس می‌كنم نباید «غرب وحشی وحشی» را بازی می‌كردم و نباید دعوت بازی در ماتریكس را رد می‌كردم. آن زمان فكر كردم بازی دراین فیلم كاری احمقانه است و پاسخ رد به سازندگانش دادم. در حالی كه اشتباه می‌كردم و بازی در غرب وحشی وحشی كاری احمقانه و غلط بود.»
معلوم نیست نقش مورد نظر اسمیت در ماتریکس کدام نقش بوده است: نقش کیانوریز یا لاورنس فیشبرن.