قتل‌های بدون برنامه

قتل‌های بدون برنامه


قتل عمد به دو صورت رخ می‌دهد. در دسته اول افراد از قبل یكدیگر را می‌شناسند و با هم رابطه خویشاوندی یا آشنایی دارند و به خاطر سوء‌تفاهم، مسائل عاطفی یا مالی نقشه قتل را در سر می‌پرورانند و با این نقشه مرتكب قتل می‌شوند. اما در دسته دوم دو طرف آشنایی قدیمی و دیرینه ندارند و در جریان نزاع آنی و خشم لحظه‌ای قتلی رخ می‌دهد. در این جنایت‌ها نقشه قبلی وجود ندارد و به نوعی جنایت‌های لحظه‌ای هستند. بیشتر قتل‌ها هم بر اساس همین حالت انفجاری رخ می‌دهد.
وقتی این نوع قتل‌ها را بررسی می‌كنیم، دو نكته قابل توجه است. اول ناتوانی در كنترل خشم و كاهش آستانه تحمل و دوم، همراه داشتن سلاح سرد یا گرم. برخی افراد دارای آستانه تحمل پائین هستند و در برابر عوامل كنشی سریع از خود واكنش نشان می‌دهند كه گاهی همراه داشتن سلاح سرد یا گرم در این زمان جنایتی را رقم می‌زند. خشونت یك نوع پاسخ اعتراض‌آمیز است كه فرد نسبت به فشارهای درونی و بیرونی كه به وی تحمیل شده، می‌دهد. فرد به وسیله اعمال خشونت، واكنش قهرآمیز خود را به عوامل ناخوشایندی كه وی را تحت فشار قرار داده‌اند، ارائه می‌كند.
برای كاهش این نوع از جنایت‌ها ابتدا افرادی كه دارای آستانه تحمل پایینی هستند باید، از ر‌وش های ارائه شده برای افزایش آستانه تحمل استفاده كنند. همچنین چاقو باید از دسترس راحت افراد حذف شود و اجازاه حمل راحت آن داده نشود. افرادی كه به‌راحتی سلاح حمل می‌كنند باید بدانند، حمل اسلحه غیرمجاز و خرید و فروش آن جرم است و به عنوان یك بزه قابل مجازات در قوانین ما از قدیم‌الایام بوده و برای آن عنوان جزایی و مجازات تعیین‌شده است؛ البته این رویكرد در كشورها متفاوت است.