آسمان آبی لیگ

در هفته نهم لیگ برتر همه چیز به کام استقلالی‌ها بود

آسمان آبی لیگ

اگر بازی تراكتور ـ استقلال نبود، ركورد كم‌گل‌ترین هفته لیگ برتر شكسته می‌شد. در هفته 25 دوره سیزدهم لیگ برتر تنها شش بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت و اگر بازی تراكتور مقابل استقلال نبود، ركورد آن هفته شكسته می‌شد. در این هفته پارس مقابل سپاهان به تساوی یك ‌- یك رسید، ذوب‌آهن با نتیجه 2 بر صفر شاهین شهرداری بوشهر را شكست داد و استقلال هم در تبریز پیروزی 4 بر 2 مقابل تراكتور را ثبت كرد تا ده گل در این هفته ثبت شود. پنج بازی بدون روح هم در این هفته با تساوی بدون گل تمام شد تا میانگین ضعیف 25/1 گل در هر بازی نوشته شود.

بدون اشك رفت
رضا مهاجری بعد از شكست 4 بر صفر در هفته هفتم مقابل تراكتور مقابل چشمان تماشاگران نساجی اشك ریخت و از آنها عذرخواهی كرد. اما این شكست پرگل به بركناری مهاجری منجر نشد؛ چون هواداران نساجی از او خواستند بماند و تیم را درست كند، اما تساوی بدون گل این هفته مقابل صنعت نفت موجب شد همه از استعفای سرمربی نساجی حرف بزنند. مهاجری گفت از استعفا بدش می‌آید؛ اما چون دیگر چیزی برای اضافه كردن به نساجی ندارد از تیم جدا می‌شود.


موتور دیاباته روشن شد
وقتی شیخ دیاباته را برای استقلال خریدند، كسی فكر نمی‌كرد او بتواند جای خالی مهاجمان گذشته را پر كند؛ اما او درست در مسابقه‌ای كه استقلال به یك مهاجم ششدانگ نیاز داشت، خودش را نشان داد. هت‌تریك او استقلال را به برد رساند و نام او را در فوتبال ما برجسته كرد. این گل‌ها از این جهت مهم بود كه او تا این بازی فرصت گلزنی پیدا نكرد.


چیپ و دیگر هیچ
اگر زمان به عقب برگردد، علی علیپور هرگز ضربه چیپ را برای پنالتی در آن دقیقه حساس انتخاب نمی‌كرد و شاید هرگز پشت توپ قرار نمی‌گرفت. هنوز مشخص نیست؛ چرا در دقیقه 86 چیپ زد و چرا لك وسط دروازه ایستاد.
گرچه بازی پرسپولیس ـ ماشین‌سازی صحنه جذاب و مهیج و دیدنی نداشت؛ اما دو اتفاق بزرگ در آن افتاد. فحاشی‌های زشت علیه رسول خطیبی و پنالتی چیپ علیپور كه حواشی ویرانگر این دو اتفاق موجب شد كسی به بازی بی‌جان دو تیم توجهی نكند.


امان از دفاع 3‌نفره
مصطفی دنیزلی كه در میان هواداران تراكتور به مصطفی‌پاشا معروف شده،‌ در یكی از حساس‌ترین بازی‌های نیم‌فصل اول مقابل استقلال تن به شكست
4 بر 2 داد. او با برد در این مسابقه می‌توانست به صدر جدول برود؛ اما با اشتباهی بزرگ 3امتیاز را از دست داد. با نگاهی به تركیب تراكتور متوجه اشتباه تاكتیكی دنیزلی می‌شویم. او در روزی كه استقلال كاملا آماده ضدحمله‌های زهردار و خطرناك بود، دفاع خود را سه نفره چید تا امكان وقوع فاجعه را برای تیم خود فراهم كند.



این ایتالیایی محبوب
آندرا استراماچونی بعد از دربی از چشم هواداران استقلال افتاد و بحران‌های متعدد مدیریتی در استقلال هم اجازه نداد تیم نفس بكشد تا فاصله هواداران و تیم حفظ شود. اما كارشناسان می‌دانستند كه این تیم از لحاظ فنی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و روز‌به‌روز بهتر می‌شود. اوج هنرنمایی تیم استراماچونی در تبریز بود كه شكست یك بر صفر در حضور 70 هزار هوادار پرشور تبریزی را به برد 4 بر 2 تبدیل كرد. سرمربی ایتالیایی، بی‌تردید حالا محبوب‌ترین مرد در میان هواداران استقلال است.



شاهكار استقلال
استقلالی‌ها برای رسیدن به اولین برد این فصل تا هفته ششم لیگ برتر و بازی با گل‌گهر صبر كردند؛ اما حتی در دربی كه بازی را به حریف سنتی واگذار كردند، تیم برتر زمین بودند. استقلال حتی در بازی‌هایی كه ناكام می‌ماند، فوتبال زیبایی بازی می‌كرد و این را همه احساس می‌كردند. بازی تراكتور -استقلال حتی اگر در هفته مساوی‌های یخ و بدون گل برگزار نمی‌شد، بهترین بازی هفته نام می‌گرفت چون همه چیز داشت؛ از گل تا صحنه‌های جذاب و كارهای تاكتیكی تیمی و حركات انفرادی بازیكنان تكنیكی.
استقلال، گل بازی‌های هفته را در تبریز مقابل تراكتور برد و همین برد 4 بر 2 موجب شد میانگین گل در هفته قحطی‌زده از یك گل در هر بازی فراتر برود.



تیم منتخب هفته، آبی شد!
در هفته‌ای كه پنج مسابقه‌اش با تساوی بدون گل به پایان رسید، طبیعی است استقلال به دلیل برد بااهمیتش در تبریز، نماینده بیشتری در تیم منتخب هفته داشته باشد. تیم منتخب هفته نهم لیگ برتر فوتبال با انتخاب كارشناسان به این صورت معرفی شد:
 دروازه‌بان: سوشا مكانی (نفت مسجدسلیمان)
 مدافعان: محمد اهل‌شاخه‌(صنعت نفت‌ آبادان)، محمد طیبی(نفت مسجدسلیمان) و عزیز معبودی (ماشین‌سازی)
 هافبك‌ها: علی كریمی (استقلال)، مگنو باتیستا و محمود شفیعی(پارس جنوبی‌جم)، قاسم حدادی‌فر (ذوب‌آهن)
 مهاجمان: شیخ دیاباته و
مهدی قائدی(استقلال) و ارسلان مطهری(ذوب‌آهن)