مذهبی‌ها، فوتبالی‌ها و مستند در صدر

آمار مركز تحقیقات سازمان صدا وسیما از برنامه‌های درحال پخش سیما در مهرماه 98 منتشر شد

مذهبی‌ها، فوتبالی‌ها و مستند در صدر

نظرسنجی‌های مردمی خیلی وقت است پای ثابت صدا و سیما و برنامه‌ها و شبكه‌های مختلف آن شده است. جریانی كه در هر مقطعی آماری از میزان بازدید و علاقه مندی‌های مردم به این تولیدات ارائه می‌دهد، اتفاقی كه علاوه بر جنبه آماری آن باعث می‌شود برنامه سازان و مدیران شبكه‌ها نیز برای ارتقای سطح كیفی برنامه ها، فیلم‌ها و مجموعه‌هایی كه در دست تولید دارند، با آگاهی بیشتر از سلیقه و ذائقه مخاطبانشان قدم بردارند. در ادامه این جریان، به تازگی مركز تحقیقات سازمان صدا وسیما از برنامه‌های درحال پخش سیما درمهرماه آماری منتشر كرد كه نشان می‌دهد مستند حیات وحش شبكه مستند سیما كه شنبه تا پنجشنبه هرهفته ساعت ۲۳ از این شبكه پخش می‌شود، با ۳۰ درصد بیننده در رأس پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها قرار دارد و شبكه سه سیما نیز با سه برنامه سمت خدا، مسابقات جهانی والیبال و فوتبال برتر در میان ده برنامه پرمخاطب سیما درصدر شبكه‌های سیما ایستاده است. اما در ادامه جالب است به آماری كه در این نظرسنجی برای دیگر برنامه‌ها منتشر شده، نگاهی بیندازیم.

چند درصد رضایت؟
بر این اساس سمت خدا با ۹۴.۸ درصد رضایت بعد از مستند حیات وحش شبكه مستند كه با ۹۵درصد رضایت نگاه بینندگان را به خود جلب كرده در رتبه دوم پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون در مهرماه قرار گرفته است.
در ادامه شبكه سه سیما غیر از سمت خدا، مسابقات جهانی والیبال با ۹۱.۸ درصد رضایت و فوتبال برتر را هم با ۸۶.۹ درصد رضایت درجمع ده برنامه پرمخاطب سیما دارد.
بعد از شبكه سه سیما، شبكه‌های یك و نسیم هركدام با دو برنامه درمیان ده برنامه پرمخاطب شبكه‌های سیما در مهرماه بیشترین تعداد برنامه را دارند.
شبكه یك، سیمای خانواده را با ۹۰.۱ درصد رضایت و مسابقه دستپخت را با ۷۸.۳ درصد رضایت درمیان ده برنامه پرمخاطب شبكه‌های سیما در نخستین ماه پاییز ۹۸ دارد.
مسابقه هوش برتر با ۹۱.۵ درصد رضایت و ویتامین خ نیز با ۸۷.۷ درصد رضایت، دو برنامه‌ای هستند كه از شبكه نسیم درمیان ده برنامه پرمخاطب شبكه‌های سیما قرار دارند.
به خانه برمی‌گردیم شبكه پنج سیما هم ۹۳.۴درصد رضایت در رتبه هفتم پربیننده‌ترین برنامه سیما در مهرامسال قرار گرفته است.
فوتبال ۱۲۰ شبكه ورزش هم با ۹۳.۳ درصد رضایت نهمین برنامه پرمخاطب سیماست كه درنخستین ماه از فصل پاییز نگاه مخاطبان را به خود جلب كرده است.


ده درصد به بالا
براساس این نظرسنجی شبكه سه با پنج برنامه بالای 10درصد بیننده صدرنشین شبكه‌های سیماست و بعد از این شبكه‌های یك ، ورزش، دو ، نسیم، سلامت ، پنج، مستند، قرآن و آموزش دررتبه‌های بعدی قرار دارند.
شبكه یك:
۱-مسابقه دستپخت
۲-سیمای خانواده
۳-آفتاب شرقی ( ۱۲.۷ درصد بیننده)
۴-صبح بخیرایران ( ۱۲.۴ درصد بیننده)
شبكه دو:
۱-هزارراه نرفته ۱۲.۹ درصد بیننده
۲-ازلاك جیغ تا خدا ۱۱.۸ درصد بیننده
۳-مسابقه محله ۱۱.۴ درصد بیننده
برنامه‌های بالای 10 درصد شبكه نسیم سیما:
۱-مسابقه هوش برتر ۲۴.۸ درصد بیننده
۲-ویتامین خ ۱۷.۲ درصد بیننده
۳-چهل تیكه ۱۱.۶ درصد بیننده
شبكه سه:
۱-سمت خدا
۲-مسابقات جهانی والیبال
۳-فوتبال برتر
۴-گزارش ورزشی (۱۴.۱ درصد بیننده)
۵-طبیب ۱۱( درصد بیننده)
شبكه پنج سیما:  به خانه برمی‌گردیم
شبكه آموزش سیما: دكتر سلام ۱۱.۸ درصد بیننده
شبكه ورزش:
۱-فوتبال ۱۲۰
۲-شب‌های فوتبالی( ۱۴.۴ درصد بیننده)
۳-ویدئو چك ۱۳.۶ درصد بیننده
۴-لذت فوتبال (فوتبال خارجی) ۱۰ درصد بیننده
شبكه سلامت :
۱-مادر، كودك، تندرستی ۱۳.۷ درصد بیننده
۲-ضربان ۱۱.۳ درصد بیننده
شبكه مستند سیما:  مستند حیات وحش
شبكه قرآن و معارف سیما :  یاد خدا ۱۱ درصد بیننده



میزان مخاطب
براساس این نظرسنجی ده برنامه نخست سیما از نظر میزان مخاطبان به این شرح است:
۱-مستند حیات وحش شبكه مستند ۳۰ درصد بیننده
۲-سمت خدا شبكه سه ۲۶.۳ درصد بیننده
۳-مسابقه هوش برتر شبكه نسیم ۲۴.۸ درصد بیننده
۴-مسابقات جهانی والیبال شبكه سه ۲۴.۱ درصد بیننده
۵-فوتبال برتر شبكه سه ۲۱.۸ درصد بیننده
۶-مسابقه دستپخت شبكه یك ۲۱.۷ درصد بیننده
۷-به خانه برمی‌گردیم شبكه پنج ۲۰.۶ درصد بیننده
۸-ویتامین خ شبكه نسیم ۱۷.۲ درصد بیننده
۹-فوتبال ۱۲۰ شبكه ورزش ۱۶.۷ درصد بیننده
۱۰-سیمای خانواده شبكه یك ۱۶.۳ درصد بیننده



بهترین ها
صبحگاهی: براساس این نظرسنجی، بهترین برنامه صحبگاهی سیما درمهر، صبح بخیرایران شبكه یك سیما با ۱۲.۴ درصد بیننده انتخاب شده است، بعد از صبح بخیرایران، سلام صبح بخیر شبكه سه با ۸.۹درصد بیننده و صبحی دیگر شبكه آموزش با ۶.۸درصد بیننده قرار دارند.
خانواده: به خانه برمی‌گردیم شبكه پنج سیما هم بهترین برنامه خانواده سیما در مهر ماه شده است، بعد از این برنامه، سیمای خانواده شبكه یك و زنده باد زندگی شبكه دو سیما با ۹.۶ درصد بیننده قرار دارند.
معارف: سمت خدا شبكه سه سیما همچنان بهترین برنامه معارفی سیماست و بعد از آن آفتاب شرقی شبك یك سیما و یاد خدا شبكه قرآن و معارف سیما قرار دارند.
ورزشی: همچنین مسابقات جهانی والیبال و فوتبال برتر از شبكه سه سیما و فوتبال ۱۲۰ شبكه ورزش بهترین برنامه‌های ورزشی مهرماه براساس نظرسنجی مركز تحقیقات رسانه ملی شدند.