اینترنت نداری، کتاب بخوان

مشكلات سراسری اینترنت و تغییرات ناگهانی جوی، طرح پاییزه كتاب را تا پنجم آذر تمدید كرد

اینترنت نداری، کتاب بخوان

اولش گفتند طرح پاییزه كتاب امسال فقط در تهران برگزار می‌شود؛ چه كسی گفت؟ نیكنام حسینی پور، دبیر هفته كتاب و مدیر‌عامل موسسه خانه كتاب. به تاریخ 19 آبان در نشست خبری هفته كتاب، اعلام شد امكان برگزاری طرح پاییزه كتاب در سراسر كشور وجود ندارد، اما طرح پاییزه در شهر تهران از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ با تخفیف ۲۰ درصد برگزار خواهد شد. البته دبیر هفته كتاب این نكته را هم متذكر شد كه تداوم برگزاری طرح‌های حمایت‌های فصلی به كمك سازمان‌ها و نهادهای خود استان‌ها بستگی دارد. حالا خبر رسیده كه طرح پاییزه هفته كتاب نه فقط در تهران كه در چند استان دیگر هم برگزار شده و استقبال هم بد نبوده، البته با در نظر گرفتن این نكته كه برگزاری این طرح همزمان شد با مشكلات برف و بنزین. به این خبر یك نكته هم ضمیمه شده و آن تمدید مهلت طرح پاییزه كتاب است. اگر شما هم مانند همكار ما از این طرح بی‌خبر مانده‌اید ولی هنوز یك هفتم حقوق‌تان را بابت خرید كتاب هزینه نكرده‌اید، تا پنجم آذر می‌توانید از فرصت استفاده كنید و كتاب‌های موردنظرتان را با 20 درصد تخفیف خریداری كنید.

اصل ماجرا
هر چند بعید است بی‌خبر باشید اما طرح‌های فصلی كتاب، از جمله طرح فروش پاییزه در واقع طرح‌های حمایتی هستند كه بر اساس آن كتابفروشی‌های علاقه مند همكاری در این طرح، داوطلب می‌شوند و كتاب‌هایشان را با تخفیف تعیین شده به علاقه مندان می‌فروشند و مابه تفاوت رقم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌كنند. به این ترتیب دولت یارانه‌ای در اختیار خریداران كتاب قرار می‌دهد كه افراد بیشتر علاقه مند خرید شوند و در عین حال ناشران و كتابفروشی‌ها به عنوان پاتوق‌های فرهنگی هم از این فروش بهره و استفاده ببرند. در واقع این اقدام به منظور ترویج كتاب و كتابخوانی و حمایت از كتابفروشان و ناشران صورت می‌گیرد.
 چرا تمدید شد؟
 طرح پاییزه كتاب 98 از 23 آبان آغاز شد و قرار بود تا همین امروز یعنی آخر آبان ادامه داشته باشد؛ اما این طرح تمدید شد و دیروز محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمدید طرح پاییزه كتاب تا پنجم آذر خبر داد.
ستاد خبری بیست و‌هفتمین دوره‌ هفته‌ كتاب جمهوری اسلامی ایران این خبر را اعلام كرده و به نقل از جوادی توضیح داده كه با توجه به مشكلات سراسری اینترنت و تغییرات ناگهانی جوی در كشور تصمیم به تمدید این طرح گرفته شده است.
گویا شرایط حساس كنونی، هیچ نفعی برای هیچ كس نداشت جز این یك مورد كه فرصتی فراهم كرد تا علاقه مندان كتاب تا پنج روز دیگر بتوانند با تخفیف 20 درصد كتاب بخرند.
تهران، مشهد، اهواز و دیگران
دبیر هفته كتاب اعلام كرده بود قرار است طرح پاییزه كتاب فقط در تهران برگزار شود چون در دیگر استان‌ها، چندان مورد استقبال قرار نگرفته اما دیروز محسن جوادی ضمن تشكر از شهرداری تهران و مشهد به دلیل حمایت از طرح پاییزه كتاب ۱۳۹۸، توضیح داد كه تا عصر دوشنبه ۲۷ آبان‌، تعداد ۱۰۴هزار و ۳۲۳نسخه كتاب به ارزش ۳۳,۳۹۹,۷۳۵,۴۶۹ریال در سراسر كشور به فروش رسیده است.
فروش طرح پاییزه 98 چطور بود؟
بر اساس اعلام معاون فرهنگی وزارت ارشاد در طرح پاییزه، ۶۰۶ كتابفروشی عضو طرح شده‌‌اند كه ۱۳۱ كتابفروشی در شهرستان‌ها و ۴۷۵كتابفروشی در مراكز استان مشغول فعالیت هستند.
تا صبح روز دوشنبه (۲۷ آبان‌)، پرفروش‌ترین كتابفروشی‌ها بر اساس تعداد كتاب، كتاب رشد اهواز، پردیس كتاب مشهد، و فرازمند رشت، دنیای كتاب قم و شهركتاب مشهد بوده‌‌اند و پرفروش‌ترین استان‌ها نیز بر اساس تعداد كتاب، خراسان رضوی با ۱۷۲۰۵، تهران ۱۶۶۲۹، خوزستان ۱۱۰۵۷ و قم ۸۰۵۴ نسخه فروش بوده‌‌اند و پس از آنها، استان‌های گیلان، اصفهان، مازندران، فارس، آذربایجان‌شرقی و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
پرفروش‌ترین استان‌ها نیز بر اساس مبلغ فروش، استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، گیلان، مازندران، فارس و آذربایجان‌شرقی بودند كه در جایگاه اول تا هشتم قرار گرفته‌اند.
بیست ‌و ‌هفتمین دوره هفته‌ كتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ آبان در سراسر كشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ادامه دارد.