سبقت سندرز از بایدن و ترامپ

فواید ماجرای اوکراین گیت برای سناتور 78 ساله

سبقت سندرز از بایدن و ترامپ

نظرسنجی مؤسسه امرسون، که اتفاقاً از مؤسسات مورد تأیید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شود، شوک تازه‌ای را به‌صورت همزمان متوجه کاخ سفید و جو بایدن ساخته است. نظرسنجی ملی و سراسری امرسون نشان می‌دهد برنی سندرز و جو بایدن، هر دو 27درصد آرای عمومی طرفداران حزب دموکرات را به خود اختصاص داده‌اند. برنی سندرز نسبت به نظرسنجی قبلی، 2 درصد پیشرفت داشته و بایدن، بخش اندکی از آرای خود را از دست داده است. پس از این دو، الیزابت وارن توانسته است 20 درصد آرای عمومی را به خود اختصاص دهد. یک رمزگشایی ساده از این نظرسنجی نشان می‌دهد تحولات و منازعات اخیر در صحنه سیاست داخلی و خارجی آمریکا، فعلاً به سود سناتور 78 ساله آمریکایی بوده است.

 سندرز فعلاً برنده ماجرای
 اوکراین گیت است
آنچه مسلم است این‌که ماجرای اوکراین گیت و ضربه‌ای که طرح این مسأله به‌ترامپ و بایدن وارد کرده است، منجر به اقبال بخش زیادی از رأی‌دهندگان دموکرات به سندرز شده است. نکته جالب‌توجه این‌که مطابق نظرسنجی امرسون، برنی سندرز تنها نامزدی است که می‌تواند ترامپ را در رقابت نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شکست دهد. براساس این نظرسنجی، در رقابت مستقیم سندرز و ترامپ، سناتور ایالت ورمونت 50 درصد و ترامپ 49 درصد آرا را در سطح سراسری کسب کرده‌اند؛ در حالی که در رقابت مستقیم بایدن و ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا 51درصد و بایدن 49 درصد آرا را کسب کرده‌اند. همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد در صورت رقابت مستقیم وارن و ترامپ در دور پایانی، هر دو قادر به کسب 50 درصد از آرای عمومی بوده و از این حیث، رقابت تنگاتنگ و سختی را با یکدیگر خواهند داشت. تا قبل از این، بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌داد از میان نامزدهای حزب دموکرات، بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بیشترین شانس را برای پیروزی بر دونالد ترامپ خواهد داشت.
 نگرانی سندرز از آرای  ایالات کوچک
برنی سندرز در واکنش به نظرسنجی سراسری اخیر مؤسسه امرسون، از حرکت خود و پویش انتخاباتی و هوادارانش به‌سوی پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 سخن گفته است. البته هنوز زمان قابل‌توجهی تا برگزاری انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها باقی‌مانده است، اما به نظر می‌رسد سندرز توانسته است نسبت به دیگر نامزدهای حزب دموکرات، آرای بخش بیشتری از رأی‌دهندگان مردد را نسبت به خود جلب کند. با این ‌حال سندرز برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 مسیر بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت! او باید در ایالات اولیه و تعیین کننده‌ای مانند آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی و نوادا در برابر رقبای خود امتیازات مهمی را کسب کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حداقل در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر، برنی سندرز شانس پیروزی بر رقبای سرسخت خود را دارد. به‌رغم همه این موارد، اگر سندرز در ایالات اولیه‌ای مانند آیووا و نیوهمپشایر از رقبای خود شکست بخورد، این موضوع می‌تواند منجر به تسری شکست وی به دیگر ایالات شود. بی‌دلیل نیست که برنی سندرز در برهه فعلی، اصلی‌ترین تمرکز خود را روی پیروزی در ایالات اولیه قرار داده است.
 معادله در حزب دموکرات آمریکا پیچیده است
هم‌اکنون معادله رقابت درون‌حزبی در میان دموکرات‌ها بسیار پیچیده شده است. نظرسنجی مؤسسه امرسون نشان می‌دهد ۵۳ درصد از ساکنان اوهایو ترجیح می‌دهند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به برنی سندرز و جو بایدن دو نامزد پیشتاز حزب دموکرات رأی دهند، در حالی که ۴۷ درصد از ساکنان اوهایو نیز طرفدار ترامپ هستند. حتی آرای ترامپ در این ایالت از الیزابت وارن، دیگر نامزد حزب دموکرات نیز کمتر است، به‌گونه‌ای که وارن با کسب ۵۲ درصد آرای (در مواجهه مستقیم با ترامپ که ۴۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده است) پیشتاز است. با توجه به امکان شکست ترامپ در بیشتر ایالات کلیدی یا همان ایالت خاکستری، بسیاری از طرفداران وی امید پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را از دست داده‌اند. همین مسأله سبب شده است انگیزه امثال سندرز و وارن برای رقابت با بایدن دوچندان شود.
 آیا سندرز و وارن با یکدیگر
 متحد می‌شوند؟
در این میان، احتمال دیگری نیز مبنی بر اتحاد وارن و سندرز با یکدیگر وجود دارد که فعلاً نمی‌توان زمان خاصی برای تحقق آن در نظر گرفت. این اتحاد، شاید تا قبل از فرا رسیدن سه‌شنبه بزرگ، یعنی روزی که رقابت‌های انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در چندین ایالت به‌صورت همزمان برگزار می‌شود، صورت گیرد. بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند اتحاد رسمی سندرز و وارن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خصوصاً در دور اول و مقدماتی می‌تواند دردسرهای زیادی را برای بایدن ایجاد کند. البته همان‌گونه که اشاره شد، فعلاً سندرز و الیزابت وارن ترجیح داده‌اند به این موضوع ورود پیدا نکنند.
 تجربه تلخ سندرز
در انتخابات سال 2016
 در حال حاضر برنی سندرز با تمام قوا سعی می‌کند روند صعودی آرای خود در نظرسنجی‌های ایالتی و ملی را حفظ کند. همان‌گونه که اشاره شد، سندرز تقریباً اطمینان دارد در صورت پیروزی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها و راهیابی به دور پایانی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند در ایالت خاکستری مانند اوهایو، فلوریدا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان بر رقیب سرسخت خود یعنی ترامپ پیروز شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی نیز سندرز نمایش سرسختانه‌ای در برابر هیلاری کلینتون رقیب اصلی دموکرات خود داشت اما درنهایت، لابیگری‌های پشت پرده سران حزب دموکرات و سوپر دلیگیت‌ها به سود هیلاری کلینتون سبب شد سندرز عملاً نتواند به دور پایانی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کند. همین مسأله منجر به خشم بسیاری از طرفداران سندرز از هیلاری کلینتون شد، تا جایی که آرای بخشی از طرفداران سناتور ایالت ورمونت، به سود دونالد ترامپ و به ضرر حزب دموکرات به گردش در آمد.
 سران حزب دموکرات به‌خوبی می‌دانند افشای تخلف سازمان‌یافته و از پیش هماهنگ شده آنها در انتخابات مقدماتی سال 2016 به سود هیلاری کلینتون، تا چه اندازه در تحقق شکست آنها در انتخابات قبلی نقش داشته است!