تعویض 3 میلیون دلاری؟!

گزارش ویژه جام‌جم از فسخ قرارداد ویلموتس و احتمال حضور برانکو در تیم ملی

تعویض 3 میلیون دلاری؟!

 همان‌طور كه هفته گذشته نوشتیم، به احتمال فراوان ظرف امروز یا فردا برانكو ایوانكوویچ كروات به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران معرفی خواهد شد. روز گذشته فدراسیون فوتبال در مقابل انبوه شایعات درباره آینده نیمكت ایران و حضور برانكو ایوانكوویچ نوشت، در موقعیت فعلی در شرایطی نیستند كه بخواهند خبر را تایید یا تكذیب كنند. این یعنی فدراسیون فوتبال به صورت جدی در حال فسخ قرارداد ویلموتس و جایگزینی برانكوست.
مربی بلژیكی حالا سرنوشتی مشابه سرنوشتی كه در تیم ملی كامرون داشت، در ایران خواهد داشت. دوران همكاری او با تیم ملی بسیار كوتاه بود.
اواخر هفته گذشته برانكو تصویری از خود و سفیر ایران در كرواسی منتشر كرد كه نشان می‌داد جلسه‌ای داشته‌اند. فدراسیون فوتبال و برانكو توضیح دقیقی در این باره ندادند ولی خیلی زود خبر رسید بحث بر سر تیم ملی بوده است. این جلسه بین نماینده فدراسیون و برانكو ایوانكوویچ امروز هم در كشور تركیه برگزار خواهد شد. طبق خبری كه از داخل فدراسیون فوتبال گرفتیم، امروز یكی از مدیران فدراسیون در آن كشور با برانكو ایوانكوویچ جلسه نهایی را برگزار می‌كند تا پس از آن خبر حضور این كروات در تیم ملی به صورت رسمی اعلام شود.
 توافق رقمی
اخبار تكمیلی‌تر حكایت از آن دارد در جلسه اولیه طرفین به توافقات كلی بر سر مفاد قرارداد رسیدند و امروز قرار است بر سر جزئیات به توافق برسند. برانكو حاضر نیست رقمی پایین‌تر از 5/1 میلیون دلار برای یك فصل دریافت كند. قرارداد سال آخر او با قرمزها رقمی حدود یك میلیون و 200 هزار دلار بود. حالا او با توجه به فشاری كه در بعد بین‌المللی روی تیم ملی وجود دارد، خواسته‌های بیشتری
دارد.
در مذاكرات اولیه، مربی كروات برای حضور در تیم ملی كاملا مشتاق نشان داد. سفیر ایران در کرواسی هم خواسته‌های خود را مطرح كرد و هم شرط و شروط برانكو را شنید و آن را به تاج اطلاع داد. رئیس فدراسیون فوتبال هم جلسه‌ای با وزیر ورزش داشت و این شرط و شروط را به گوش او رساند.
نكته اینجاست كه محمدرضا صادق به درخواست مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش به این جلسه رفت تا با برانكو صحبت كند. وزارتخانه امیدوار است با یك تیر دو نشان بزند. هم بتواند برانكو را بیاورد و هم این‌كه زمینه‌ای فراهم سازد تا مربی كروات سرانجام رضایت دهد و شكایت خود را به فیفا از پرسپولیس پس بگیرد. آنچه تا حدود زیادی قطعی شده حضور برانكو و فسخ قرارداد مارك ویلموتس بلژیكی است كه در مدت اندكی توانست نزدیك به 5/1میلیون دلار از ایران پول در بیاورد.
 تماس پرسپولیس با برانكو
در این بین اما اتفاقات دیگری هم رخ داده است. بعد از آنكه گابریل كالدرون در پرسپولیس ناكام بود، مدیران این باشگاه سریعا سراغ برانكو رفتند. روز جمعه این باشگاه به صورت پنهانی مذاكرات خود را با این مرد كروات آغاز كرد، اما جواب خوبی از او نشنید. برانكو در همان ابتدا گفت از تیم ملی ایران هم پیشنهاد دریافت كرده است، بنابراین برای او بسیار سخت خواهد بود كه به پرسپولیس ملحق شود. از سویی وزیر ورزش به عنوان متولی ورزش ترجیحش این است كه برانكو سرمربی تیم ملی شود چون می‌داند رفتن به جام‌جهانی قطر از هر چیز دیگری اهمیت بیشتری دارد.
 فدراسیون تكذیب نكرد
فدراسیون فوتبال روز گذشته در بیانیه خود در واكنش به شایعات و اخبار اعلام كرد: «اول؛ انتظارات فدراسیون فوتبال از سرمربی محترم تیم ملی وفق جزئیات قرارداد در مذاكرات اخیر میان طرفین، مورد تأكید دوباره قرار گرفته است. تأكید فدراسیون بر ضرورت انجام برنامه جامع و متمركز تیم ملی در ماه‌های باقیمانده تا آغاز دور برگشت، از تصریحات مكاتبات و مذاكرات صورت گرفته است.دوم؛ با توجه به شرایط به وجود آمده در جدول و این‌كه سرنوشت صعود در دست تیم ملی است، بستر فعلی در موضوع همگرایی آحاد مردم، رسانه‌ها و حمایت تام و تمام از ملی‌پوشان در چهار بازی مهم پیش رو، بیش از پیش حائز اهمیت به نظر می‌رسد. سوم؛ فدراسیون فوتبال در حال حاضر در موقعیت تأیید یا تكذیب گمانه‌زنی‌های مطرح شده قرار ندارد. چهارم؛ نتایج پیگیری‌ها و مذاكرات صورت گرفته در باب مباحث مرتبط با سرمربی تیم ملی در آینده به اطلاع عموم
خواهد رسید.»
ناگفته پیداست این بیانیه حاوی نكته بسیار مهمی است كه در واقع همان تكذیب نكردن اخبار و شایعات اخیر درباره بركناری ویلموتس است.
 بعضی بازیكنان علیه برانكو
همه منتظر هستند اتفاق نهایی ظرف 24 یا در نهایت 48 ساعت آینده رخ دهد. همه چیز برای حضور برانكو در تیم ملی مهیا به نظر می‌رسد. او منتقدان و موافقانی دارد. منتقدان البته بیشتر علیه فدراسیون فوتبال موضع می‌گیرند كه چرا با عدم تمدید قرارداد كی روش عامل و بانی اتفاقات اخیر بودند. موافقان هم می‌گویند برانكو در پرسپولیس نشان داد چقدر تغییر كرده است.
در این بین یك نكته كلیدی هم باقی می‌ماند. بعضی از بازیكنان تیم ملی رابطه خوبی با برانكو ایوانكوویچ ندارند. مهدی طارمی و رامین رضائیان از جمله این بازیكنان هستند. سردار آزمون و كریم انصاری‌فرد هم از جمله بازیكنانی هستند كه یك بار برانكو عملكرد آنها در تیم ملی را به تمسخر گرفت كه با واكنش پدر آزمون و داستان‌هایی جنجالی همراه شد.