این مردم نجیب

گزارش خبرنگار جام‌جم از متن و حاشیه راهپیمایی بزرگ مردم تهران در محکومیت اغتشاشات اخیر

این مردم نجیب

 در ادامه راهپیمایی‌های مردم ایران در محكومیت اغتشاشات و آشوب‌های اخیر و نیز حمایت از امنیت و اقتدار ایران، این‌بار نوبت مردم تهران بود تا خالق حماسه باشند و نشان دهند وقتی پای امنیت كشور وسط باشد دوشادوش مردم دیگر استان‌ها از آذربایجان و زنجان گرفته تا همدان و خراسان و... به میدان خواهند آمد و از منافع ملی كشور دفاع خواهند كرد.
نقطه كانونی تجمع و راهپیمایی دیروز مردم تهران، میدان انقلاب بود و از ساعتی قبل از شروع مراسم در 14و 30 دقیقه مردم از مسیرهای مشخص شده خود را به این محل رساندند. طولانی‌ترین مسیر حركت راهپیمایان از میدان فردوسی به سمت خیابان انقلاب مملو از جمعیت با‌شكوه مردم از آحاد و قشر‌های مختلف بود و سایر مسیر‌های راهپیمایی از خیابان كارگر شمالی تقاطع بلوار كشاورز، میدان حر به سمت خیابان كارگر جنوبی و چهارراه نواب تقاطع خیابان آزادی به سمت میدان انقلاب همچون رود به هم پیوسته به سوی اقیانوس ملت در میدان انقلاب حركت كردند و به آن پیوستند.
جمعیت حاضر در راهپیمایی علاوه بر پرچم ایران، بنرها و پلاكاردهایی در دست داشتند كه روی آنها شعارهایی نظیر مرگ بر آمریكا،  مرگ بر اسرائیل، مرگ بر فتنه‌گر نوشته شده بود.
همچنین تعدادی از راهپیمایان دستنوشته‌هایی در دست داشتند كه روی آن، در كنار اعتراض به موضوعات اقتصادی، بر جداسازی حساب مردم از آشوبگران تاكید شده بود.
 یك‌بار بگویید كه تقصیر شما بود
در ابتدای مراسم دیروز، سعید حدادیان به مداحی و قرائت اشعاری درباره شرایط روز پرداخت كه با استقبال جمعیت حاضر روبه‌رو شد.
در بخش‌هایی از شعر قرائت شده آمده بود:
ما معترضانیم نه فوج متعرض، با سستی تدبیر شما مساله داریم
این فاجعه از سستی تدبیر شما بود، یك بار بگویید كه تقصیر شما بود
در بخش‌های دیگری از مداحی حدادیان تاكید شده بود كه حضور مردم در راهپیمایی دیروز به عشق ولایت صورت گرفت و نباید آن را به معنی صحه گذاشتن بر شرایط اقتصادی و تصمیمات دولت دانست.  
 دشمنان منتظر تسویه حساب باشند
سردار حسین سلامی، فرماند كل سپاه كه سخنران مراسم دیروز بود با بیان این كه حضور پرشور مردم انقلابی، تیر خلاصی به سیاست‌های آمریكا بود با حامیان خارجی اغتشاشگران، اتمام حجت
 كرد.
سلامی با بیان این كه دشمنان ایران شكست خورده‌اند گفت: همه جا آنها را تعقیب می‌كنیم و به آنها می‌گوییم ما هیچ حركتی را بی‌پاسخ و بدون انتقام نمی‌گذاریم، ما هرگز مدیون هیچ قدرتی نمی‌شویم و با همه تسویه‌حساب می‌كنیم و منتظر باشید، روز و كیفیت آن را ما تعیین
می‌كنیم.
فرمانده كل سپاه گفت: باز هم به آمریكا، انگلیس، اسرائیل و آل سعود و به همه دشمنان می‌گویم شما ما را در میدان تجربه كرده‌اید، سیلی‌های مستحكم ما را خورده‌اید و نتوانسته‌اید پاسخی دهید، البته برخی از این سیلی‌ها را همه جهان دیده است و بعضی را هم ندیده است، منتظر باشید.
فرمانده سپاه عنوان كرد: ما به شكل سریالی در همه صحنه‌ها با هدایت یك مرد الهی، یك پیشوای جانباز و یك امام فداكار پیروزیم كه در لحظه‌های سخت تاریخ اسلام و ایران آبروی خود را با خدا معامله می‌كند، آن مرد بزرگی كه در این لحظه نزدیك ماست، در قلب همه ما خانه دارد.


تاكید راهپیمایان بر چاره‌اندیشی دولت
شركت‌كنندگان در تجمع بزرگ مردمی با قرائت قطعنامه‌ای مواضع خود را اعلام كردند.
در بخشی از این قطعنامه آمده است: دفاع حكیمانه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از مصوبه سران قوا در موضوع مدیریت سوخت را كه در واقع حمایت هوشیارانه از كیان نظام و كلیت قوای سه‌گانه كشور دانسته و به‌عنوان مطالبه جدی ملت، بررسی چرایی بی‌تدبیری در شیوه و زمان اجرای مصوبه و ضرورت ریشه‌یابی و شناسایی عناصر دخیل در این اقدام و پاسخگویی منطقی مسؤولان را خواهانیم.
راهپیمایان همچنین خواستار تقویت شبكه ملی اطلاعات، راه‌اندازی اینترنت ملی و محدودیت فعالیت رسانه‌های معاند مخل امنیت و مصلحت كشور از سوی دولت و شورای عالی فضای مجازی شدند.



رسانه‌های بین‌المللی عملکردهای جالب توجهی درباره راهپیمایی باشکوه دیروز مردم تهران داشتند.
به عنوان مثال در حالي كه شبكه‌های الجزيره مباشر، الميادين، روسيااليوم و الاتجاه به طور مستقيم تظاهرات ميليونی مردم تهران در  محكوميت فتنه‌گران را مستقيم پوشش دادند شبكه‌های ضد انقلاب از جمله بی‌بی‌سی فارسی، ايران اينترنشنال، من و تو و صدای آمريكا و شبكه های سعودی العربيه و الحدث که هفته گذشته با ذوق‌زدگی اغتشاشات در ایران را پوشش دادند از پرداختن به راهپیمایی دیروز خودداری كردند. با این‌حال رسانه‌های بین‌المللی زیادی، راهپیمایی مردم تهران را پوشش دادند.
خبرگزاری رویترز با بازتاب راهپیمایی ایران نوشت هزاران نفر با تجمع در تهران، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تحریک بیشتر اعتراضات ضد دولتی در بیش از یک دهه اخیر در جمهوری اسلامی ایران متهم کردند.
فرانس پرس هم در این‌باره گزارش داد: هزاران تن از حامیان دولت ایران در یک میدان در تهران، پایتخت ایران، تجمع کردند تا چند روز آشوب را محکوم کنند. بر اساس این گزارش، این افراد با اهتزاز پرچم ایران و پارچه‌نوشته‌هایی که شعار مرگ بر آمریکا رویشان نقش بسته بود، از همه مسیر‌ها به سوی میدان انقلاب تهران حرکت کردند.خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم ویدئویی از راهپیمایی دیروز مردم تهران که در حمایت از نظام و علیه ناآرامی‌های اخیر برگزار شد، منتشر کرد.
همچنین شبکه روسیا الیوم از تظاهرات گسترده در تهران خبر داد. پایگاه اینترنتی این شبکه به نقل از خبرنگار خود نوشت: تظاهرات گسترده‌ای در تهران در حمایت از حاکمیت و مخالفت با اقدامات آشوبگرانه برگزار شد.  تظاهرکنندگان پلاکارد‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل در دست داشتند.
روزنامه دیلی میل انگلیس نیز نوشت: هزاران نفر از هواداران نظام برای محکوم کردن روز‌های اغتشاش در یکی از میدان‌های پایتخت تجمع کردند. میدان انقلاب به سرعت از افراد پیر و جوان پر شد که اکثر آن‌ها پرچم و یا تصویر رهبر ایران را در دست داشتند.
همچنین شبکه المیادین در گزارشی به پوشش این راهپیمایی پرداخت و این تیتر را به مطلب خود اختصاص داد: راهپیمایی گسترده در تهران در محکومیت دخالت‌های آمریکا.


اعتراض به فتنه بنی‌صدر
در 14 اسفند ۱۳۵۹ به دنبال سخنرانی‌ ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور وقت در دانشگاه تهران و طرح مسائل جنجال‌برانگیز، آشوب‌هایی در كشور ایجاد شد. در آن مراسم كه همزمان با ایام عزاداری امام حسین (ع) برگزار شد حامیان بنی‌صدر اقدام به حرمت‌شكنی و زدن سوت و كف و پاره كردن عكس امام خمینی كردند.
فردای این اتفاق، مردم ایران در اعتراض به این حوادث راهپیمایی كردند و گروهی كه به دستگیری معترضان سخنرانی بنی‌صدر اعتراض داشتند، دست به تحصن در دانشگاه تهران زدند.
مردم قم نیز یك روز بعد در اعتراض به این حوادث راهپیمایی كردند و بازارهای قم و كاشان در اعتراض به اظهارات و اقدامات بنی‌صدر بسته شدند.
پایان فتنه 78
17 تیر 78 دانشگاه تهران پس از اطلاع از ماجرای توقیف روزنامه سلام و نیز به انگیزه مخالفت با تصویب كلیات طرح اصلاح قانون مطبوعات به صحنه تجمع‌های اعتراض‌آمیز و درگیری‌های خشونت‌بار تبدیل و در روز هجده تیر با تحریكات عده‌ای از عناصر افراطی و جریان‌های ضد انقلاب، غائله كوی دانشگاه روی داد. فضای عمومی كشور به‌واسطه اقداماتی از جمله خسارت به اموال دولتی و عمومی و بیت‌المال، آتش زدن و غارت اموال ملت و ایجاد اغتشاش به سمت ناامنی پیش رفت. تا این‌كه 23 تیر آن سال فضا به گونه دیگری رقم خورد و با حضور پرشور مردم همراه با دانشجویان فهیم و بیعت آنها با انقلاب و رهبری، بساط آشوب و آشوبگران برچیده شد و به این ترتیب برگ دیگری از استقامت و پایداری مردم ایران برای حفاظت از ارزش‌ها و اصولی شكل گرفت كه چهره واقعی فریب‌خوردگان و معاندان نظام و مردم را بیش از پیش نشان داد.
حماسه 9 دی
پس از انتخابات سال 88، فتنه و آشوبی كه شكل گرفت ماه‌ها كشور را درگیر كرد و اغتشاشات زیادی ایجاد شد. اما اوج این آشوب‌ها محرم و روز عاشورای همان سال با هتك حرمت به مقدسات شكل گرفت و باعث جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی مردم ایران شد.
چند روز پس از آن و در نهم دی‌ماه بود كه مردم با بصیرت و انقلابی كشورمان در حركتی خودجوش جهت اعلام برائت از فتنه‌گران و حمایت از رهبری و آرمان‌های انقلاب دست به تظاهراتی با شكوه زدند.
اعتراض به اغتشاشات دی 96
در دی‌ 96 نیز در اعتراض به گرانی و وضعیت معیشتی اعتراضاتی در كشورمان شكل گرفت كه البته همچون گذشته بادخالت ضدانقلاب و حمایت علنی رسانه‌های بیگانه به آشوب كشیده شد. تا این‌كه در سیزدهم و چهاردهم دی‌ماه اعتراضات خودجوشی شكل گرفت و خیابان‌های ایران حماسه‌ای دیگر ثبت كردند.
مردم در قالب راهپیمایی‌هایی خودجوش ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و رهبری، خط قرمزی بر تحركات ساختارشكنانه علیه نظام كشیدند.