مادرم مغز متفکر  کارهایم است

گفت‌وگو با محمدرضا شیرخانلو بازیگر حكایت‌های كمال:

مادرم مغز متفکر کارهایم است

محمدرضا شیرخانلو، همان پسربچه شیطون و بانمك و تپلی هست كه مخاطبان برای اولین بار او را در سریال تلویزیونی چك برگشتی در نقش پسر امیر جعفری دیدند. او در این سریال خیلی نمكی بازی می‌كرد و بعد از آن بینندگان او را در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی متفاوت همچون دیوار، دهلیز، دودكش، پرده نشین، شكلاتی و ... دیدند و بازی شیرین او را دوست داشتند. البته شانس و اقبال به شیرخانلو رو آورد و او از آن دست بازیگران نبود كه فعالیتش در دنیای بازیگری فقط به دنیای كودكی ختم شود، چرا كه فعالیتش در این دنیا همچنان ادامه‌دار هست و حالا كه در سن نوجوانی به سر می‌برد، كارنامه رنگارنگی دارد. حتی می‌توان گفت كه او یكی از بازیگران نوجوانی هست كه سرش هم شلوغ هست و مرتب در حال بازی در سریال و فیلم‌های مختلف است. او از چندی پیش بازی در سریال تلویزیونی حكایت‌های كمال را روی آنتن شبكه دو دارد كه در این سریال نقش محوری كمال را به عهده دارد كه قصه‌های سریال هم بر اساس ماجراهایی كه او خلق می‌كند، شكل می‌گیرد. در این سریال محمود پاك‌نیت و شهره لرستانی نقش والدین كمال را بازی می‌كنند و شیرخانلو در این مجموعه به كارگردانی قدرت‌ا... صلح‌میرزایی و تهیه‌كنندگی محسن شایانفر سعی كرده از تجربیات آنها نهایت استفاده را ببرد. با شیرخانلو درباره بازی در این سریال به گفت‌وگو نشسته‌ایم و او درباره تفكراتش در عرصه بازیگری، نقش كمال و ... توضیح داد. او علاقه‌مند است در آینده رشته كارگردانی و بازیگری در دانشگاه بخواند و این هنر را ادامه بدهد. البته او قبل از انتخاب هر نقشی، از مادرش مشورت می‌گیرد و در ابتدا او فیلمنامه را می‌خواند و خلاصه آن را برایش تعریف می‌كند و بعد خودش هم فیلمنامه را می‌خواند و اگر در نهایت با هم به نتیجه برسند، حتما نقش را می‌پذیرد. گفت‌وگوی ما را با او بخوانید.

 شما از آن دست بازیگران هستید كه از كودكی كارتان را شروع كردید و بر خلاف دیگر بچه‌ها كه معمولا فعالیتشان در كودكی متوقف می‌شود، اما شما ادامه دادید و حالا كه در نوجوانی به سر می‌برید، باز هم مشغول كار هستید. فكر می‌كردید بتوانید تا این اندازه در بازیگری جلو بروید؟
اول باید بگویم كه خدا كمك كرده تا این جا هم ادامه بدهم و بعد از آن كمك‌های مادرم خیلی تاثیرگذار بود. مادرم خیلی توجه می‌كند كه انتخاب‌های خوبی داشته باشم و حالا به خاطر اوست كه من كارنامه رنگارنگی دارم و با كارگردانان و بازیگران بزرگ كار كرده‌ام. می‌توانم در یك جمله بگویم كه مادرم مغز متفكر كارهایم هست و برنامه‌ریزی او باعث شده كه همچنان در بازیگری بمانم و به فعالیتم ادامه بدهم.
 یعنی مادرتان فیلمنامه را می‌خواند و او می‌گوید كه در چه كاری بازی كنید؟
بله. همیشه اول او فیلمنامه را می‌خواند و خلاصه آن را برای من می‌گوید و بعد از این‌كه خودم هم فیلمنامه را خواندم با هم صحبت می‌كنیم و اگر به نتیجه مشترك برسیم، حتما پیشنهادی كه به من شد را می‌پذیرم.
 آیا تا به حال پیش آمده كه فیلمنامه‌ای را بخوانید و بعد آن را دوست نداشته باشید؟
بله، خیلی زیاد پیش آمده و كار را نپذیرفتم.
 نقش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد كه آن را قبول كنید؟
دوست دارم شخصیتی كه بازی می‌كنم به خودم نزدیك باشد. ضمن این‌كه كارگردان و بازیگران و فیلمنامه هم برایم خیلی اهمیت دارد. دوست دارم در كاری بازی كنم كه مردم آن را دوست داشته باشند.
 از چندی پیش سریال حكایت‌های كمال را روی آنتن شبكه دو دارید كه فضای آن در دهه 40 می‌گذرد و طبیعی است كه دور از ذهن شما بود. چطور این نقش را پذیرفتید؟
مسلما خیلی سخت بود. اما قبل از شروع كار با كارگردان، تهیه‌كننده و مشاوران سریال صحبت كردم، حتی چند فیلم قدیمی دیدم كه قصه در دهه 40 می‌گذشت. كتاب‌های قدیمی را خواندم تا خودم را به نقش كمال نزدیك كنم. در واقع وقتی به دفتر آقای صلح‌میرزایی رفتیم توضیحاتی درباره سریال به من دادند. یادم هست همان اول گفتند كه سریال حكایت‌های كمال ۱۵۰ قسمت است و كمال هم نقش اصلی این سریال است. بعد از توضیحات كارگردان نقش را خیلی دوست داشتم. چون هم بازیگوش بود و هم خرابكار و خیلی زیاد شبیه به خودم بود.
 یعنی در عالم واقعیت هم شما شیطون و خرابكار هستید؟
بله، خیلی زیاد هم شیطونی می‌كنم و هم خرابكاری (با خنده).
 حضور دو بازیگر پیشكسوت محمود پاك‌نیت و شهره لرستانی چقدر به شما كمك كرد تا به این نقش و فضای كار نزدیك شوید؟
خیلی كمك كردند. البته من در گذشته افتخار همكاری با آقای پاك‌نیت را در كار پریا و با خانم لرستانی در فیلم شكلاتی را داشتم. هر دو بازیگران بسیار حرفه‌ای و كمك حال بازیگران دیگر هستند.
 در مجموع فضای دهه 40 را دوست داشتید كه سریال حكایت‌های كمال در آن سال‌ها می‌گذشت؟
بله. زمان قدیم را دوست دارم و خوشحالم این تجربه را كسب كردم كه بدانم در گذشته وضعیت مردم، لباس پوشیدن شان، رفتارشان، محل زندگی و كارشان و ... چگونه بوده. آقای صلح‌میرزایی هم در این باره خیلی با من صحبت می‌كرد تا نسبت به فضای قصه بیگانه نباشم.
حتی نسبت به بازی‌هایی كه بچه‌ها در آن دوره انجام می‌دادند، شناختی نداشتم اما به واسطه بازی در سریال حكایت‌های كمال آشنا شدم. البته قبل از بازی در سریال حكایت‌های كمال نگرانی‌هایی داشتم، اما بعد از صحبت و مشورت‌هایی كه گرفتم، به نگرانی‌هایم قالب شدم.
 شما در سریال حكایت‌های كمال با حیوانات هم سر و كار داشتید. مشكلی با این موضوع نداشتید؟
اتفاقا به نكته خوبی اشاره كردید. من با حیوانات رابطه خوبی ندارم و حتی از بعضی حیوانات هم می‌ترسم. روزهای ابتدایی تصویربرداری قرار شد سكانسی را بازی كنم كه باید در آن خروس لاری دستم می‌گرفتم. اولین واكنشی كه داشتم این بود كه خروس لاری در بغلم است و دارم گریه می‌كنم.
حتی یك سكانسی داشتیم كه خروس لاری‌ها در حال دعوا با هم بودند و من باید یكی از آنها را از آن میان بیرون می‌كشیدم. دیگر روزهای آخر ضبط برایم عادی شده بود و مشكلی با حیوانات نداشتم. چون در این سریال خروس لاری، موش، قورباغه، مار و ... را دست می‌گرفتم. بنابراین با كمك اعضای گروه به ترس‌هایم غلبه كردم و دیگر نمی‌ترسم.
 در آینده می‌خواهید بازیگری را ادامه بدهید؟
بله، دوست دارم بزرگ شدم در دانشگاه رشته كارگردانی و بازیگری بخوانم.
 یعنی می‌خواهید كارگردانی كنید به جای بازیگری؟
نه، دوست دارم در هر دو رشته فعال باشم.
 خانواده‌تان هم موافق با این مساله هست؟
آنها دوست دارند من كاری را ادامه بدهم كه دوست داشته باشم.
 برایتان سخت نیست همزمان با درس و مدرسه، بازی هم می‌كنید؟
به هر حال هر كس می‌خواهد به اهدافش در زندگی برسد، باید سختی آن هم به جانش بخرد. من هم سختی‌های این كار را پذیرفتم. اما به درس و مشقم لطمه نزده است. من روزهایی كه سر كار هستم، معلم خصوصی شب‌ها می‌آید و به من درس می‌دهد و بعد برای امتحان می‌روم. خدا را شكر تا به امروز با كمك مادرم و خانواده‌ام مشكلی نداشتم و سختی‌ها را پشت سر گذاشته‌ام.
 در حال حاضر پیشنهاد بازی دارید؟
بله، در مرحله پیش‌تولید یك تله‌فیلم كه هنوز نامش مشخص نشده به كارگردانی كمال مقدم هستم. همچنین در فیلم دنیا كوچیكه بازی كردم كه هنوز اكران نشده است. در این فیلم كنار پژمان بازغی بازی كردم. همچنین در یك فیلم سینمایی دیگر به نام جهیزیه بابام به كارگردانی كمال مقدم بازی كردم كه هنوز این فیلم هم اكران نشده است. این فیلم را در فاصله تمام شدن ضبط سریال حكایت‌های كمال تا پخش آن بازی كرده‌ام.
 پس حسابی سرتان شلوغ هست و درآمدتان عالی؟
بله. خدا را شكر (با خنده). البته مسائل دستمزد را مادرم پیگیری می‌كند و او در جریان هست.