قتل پس از آزادی!

گزارشی از پشت صحنه سریال «پس از آزادی» که قرار است سال آینده روی آنتن برود

قتل پس از آزادی!

«ماموری كه تصادف كرد به دستور كی جلوی هتل اومده بود؟ اون وقت شب حسین اونجا چی كار می‌كرد؟ اونی كه به پلیس زنگ زده بود كی بود؟ اون دستگاه و كه من درست كردم كی خراب كرد؟ من آدم نكشتم... هر غلطی كه بگی كردم، اما آدمكش نیستم. می‌خوام از زندان آزاد شم، از هیچ كسی شكایتی ندارم. خودم می‌دونم دنبال كی باید بگردم...» این خلاصه داستان سریالی به نام «پس از آزادی» به كارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر است كه یكی از عوامل در اختیار ما قرار داد و طبق گفته سازندگان این سریال چند ماهی است تولید آن آغاز شده است. گرچه طبق شنیده‌ها قرار است این مجموعه سال آینده روی آنتن برود، اما با توجه به مضمون فیلمنامه و بازیگرانی كه در این سریال حضور دارند و نگاه كاملا سینمایی و تخصصی و حرفه‌ای كه باشه‌آهنگر در آثار خود دارد، می‌توان امیدوار بود در زمان پخش با سریال پربیننده و خوبی رو به رو خواهیم بود. از این رو جام‌جم به پشت صحنه این سریال رفته و با كارگردان و بازیگر اصلی این سریال و تهیه‌كننده درباره این مجموعه گفت‌و‌گو داشته كه در ادامه می‌خوانید:

در حصار آسمانخراش‌ها
خانه باغی واقع در محله دربند یكی از مکان‌های فیلمبرداری این سریال است كه پیش از این برای تهیه گزارش فصل سوم «بچه مهندس» وارد این باغ شده بودیم. شاید جذابیت این خانه باغ قدیمی در كنار جذابیت‌های بصری كه دارد، اما برای گروه‌های مختلف فیلمبرداری قرار گرفتن در كنار برج‌ها و آپارتمان‌های نوساز و سر به فلك كشیده است كه صاحبش سعی كرده آن را سرپا نگه دارد. از این رو قرار است سكانس مهم درگیری در این باغ ضبط شود. به همین دلیل همه در تكاپو برای آغاز كار هستند. هوا رو به تاریكی است و گروه در حال آماده كردن صحنه برای ضبط سكانس‌هایی از سریال هستند كه به گفته یكی از عوامل یكی از سكانس‌های مهم و اصلی و كلیدی سریال است. كارگردان و تهیه كننده هم از راه می‌رسند و درباره سریال در گوشه‌ای از باغ
 گفت و گو می‌كنند.  بازیگران هم هر كدام در حال مرور فیلمنامه هستند. با آغاز ساعات اولیه شب سرمای عجیبی به سراغ مان می آید. با این حال گروه وارد مرحله شب كاری شده‌اند و قرار است تا صبح در این محل حضور داشته باشند. همه چیز مهیا شده و این سكانس با چند برداشت ضبط می‌شود تا مورد تایید كارگردان قرار بگیرد.


بازی متفاوت بازیگران «پس از آزادی»
حسین باشه‌آهنگر بازیگری، دستیاری اول كارگردان و كار انتخاب بازیگر این سریال را به‌عهده دارد. وی درباره نقشی كه در این مجموعه ایفا می‌كند به جام‌جم گفت: من نقش حامد را بازی می‌كنم كه پلیس است، اما خانواده نابسامانی دارد.
 درباره انتخاب بازیگران باید عرض كنم با جلساتی كه با كارگردان و تهیه‌كننده داشتم به این نتیجه رسیدیم بهتر است با بازیگران تئاتر كار كنیم كه هم چهره‌های جدیدی برای مخاطب تلویزیون هستند و هم بازی خاص تری دارند. به همین دلیل از بین گزینه‌های بسیاری كه داشتیم این دوستان انتخاب شدند.
وی همچنین ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه كار ما بازی‌های متفاوت دوستان است. بازیگرانی كه از بین گزینه‌های بسیاری انتخاب شدند. ضمن این‌كه ما سكانس‌هایی داریم كه برای ضبط آنها به كمپ ترك اعتیاد رفتیم و از آدم‌های واقعی همانجا در كار استفاده كردیم. بنابراین فكر می‌كنم در زمان پخش سریال بتواند با مخاطبان بسیاری ارتباط برقرار‌كند.


هنر، نوعی ماجراجویی است
مرتضی اسماعیل‌كاشی، یكی از بازیگران اصلی این مجموعه است كه نخستین حضورش را در یك مجموعه تلویزیونی تجربه می‌كند. گرچه پیش از این تجربه بازی در چند فیلم سینمایی را داشته است. وی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره بازی در این سریال بیان كرد: پیش از این سریال پیشنهادهای بازی در مجموعه‌های تلویزیونی را در چند سال گذشته داشتم. اما حقیقت این است كه به دلایل بسیاری ترجیح دادم كار نكنم، اما مهم‌ترین دلیلی كه باعث شد بازی در این سریال را بپذیرم، در وهله اول حضور آقای باشه‌آهنگر در مقام كارگردانی این سریال بود و همچنین آقای سعدی كه تهیه‌كننده كار هستند. ضمن این‌كه حضور دوستان دیگر در مقابل دوربین و عوامل پشت دوربین هم دلیل دیگری برای حضور من در این كار بود.
وی ادامه داد: عواملی كه گفتم همگی باعث شد تا بستر امنی به لحاظ كیفیت فراهم شود. ضمن این‌كه آقای آهنگر یک كارگردان حرفه‌ای است كه كمدی را خوب می‌شناسد و این برای من یك فرصت محسوب می‌شد. البته من همیشه از كار در چنین فضای دوری می‌كردم كه مدت زیادی در كنار دوستان جدیدی حضور داشته باشم، اما در این كار احساس می‌كنم كه تجربیات خوبی را می‌توانم به عنوان نخستین حضور در یك سریال تلویزیونی كسب كنم. چون همیشه هنر برای من نوعی ماجراجویی است و اگر بستر ماجراجویی فراهم شود، دوست دارم كه در آن فضا قرار بگیرم. در این سریال هم احساس كردم می‌تواند ماجراجویی اتفاق بیفتد.
این بازیگر در پایان نیز افزود: من پیش از این تجربه بازی در فیلم سینمایی و كار تصویر داشتم، اما فكر می‌كنم بازی در سریال از خیلی لحاظ جذابیت دارد.


نقش‌آفرینان «پس از آزادی»
مرتضی اسماعیل‌كاشی را اغلب با بازی خوبش روی صحنه تئاتر می‌شناسیم. وی در سال 95 تندیس بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر را از آن خود كرد. با توجه به تجربیات سینمایی كه دارد، اما این بار قرار است بازی در یك سریال تلویزیونی را نیز به تجربیاتش اضافه كند و مانند صحنه تئاتر در رسانه تلویزیون هم بدرخشد. وی نقش اصلی سریال را بازی می‌كند. اصغر همت، بازیگر دیگری است كه پس از مدت‌ها در یك مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می‌كند. در كنار آنها اندیشه فولادوند، رضا داوود‌نژاد، قاسم زارع، سام كبودوند، رامین سیار‌دشتی، المیرا دهقانی، خسرو شهراز، امید روحانی، حسین باشه‌آهنگر، مهری آل‌آقا، سارا شاهرودیان، آزاده مهدی‌زاده و رویا جاویدنیا نقش‌آفرینان این مجموعه تلویزیونی هستند كه همگی سابقه تئاتری دارند و از این‌رو می‌توان انتظار بازی‌های جذاب و دیدنی را از بازیگران این سریال داشت.



سریال 40 قسمتی شبكه یك
سعید سعدی، تهیه‌كننده سریال‌هایی چون گشت ویژه و بچه مهندس در گفت‌و‌گو با جام‌جم درخصوص تهیه این سریال و روند تولید آن عنوان كرد: 20 اسفند سال گذشته سریال را در كارخانه رب واقع در جاده كرج كلید زدیم. البته در ابتدا و در پیش‌تولید 25 قسمت از فیلمنامه توسط نویسنده به نگارش درآمده بود كه طبق نظراتی كه در جلسات مطرح شد، قرار بر این شد كه فیلمنامه با كارگردان بازنویسی شود كه پنج قسمت از كار بازنویسی شد و مورد تایید قرار گرفت. ضمن این‌كه برنامه‌ریزی ما بدین شكل بود كه بخش مهمی از لوكیشن‌ها را بسازیم كه به زمان بسیاری نیاز داشت. از طرفی جلساتی هم با بازیگران داشتیم و بدین ترتیب با 10 قسمت فیلمنامه آماده سریال را كلید زدیم. وی درباره وقفه‌ای كه در تصویربرداری سریال رخ داد هم افزود: وقفه‌ای كه در زمان تصویربرداری افتاد به خاطر این بود كه هم بازنویسی فیلمنامه توسط كارگردان انجام شود و هم گروه استراحت كند. البته17 قسمت سریال آماده است. با این وجود زمان پخش سریال به سال آینده موكول شد.  وی همچنین ادامه داد: سریال در 40 قسمت تولید خواهد شد و احتمالا تا بهمن تصویربرداری به پایان خواهد رسید و سال آینده روی آنتن شبكه یك خواهد رفت.


روایت عشق‌های از دست رفته
محمدعلی باشه‌آهنگر پیش از این سریال هم تجربه ساخت مجموعه «تا صبح» را داشته، اما اغلب فعالیتش در حوزه سینماست و وی را به عنوان فیلمساز می‌شناسند. وی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درخصوص ویژگی‌های این فیلمنامه كه باعث شد كارگردانی‌اش را به‌عهده بگیرد، بیان كرد: اجازه بدهید پیش از این‌كه به ویژگی متن اشاره كنم به ویژگی رسانه تلویزیون بپردازم. تلویزیون در جهان امروز شاید موثرترین رسانه جهان باشد؛ هر چند ممكن است بی‌ملاحظگی رسانه‌های دیجیتال در حوزه اینترنت توانسته باشد در كوتاه‌مدت در اخبار زرد، گوی سبقت را از تلویزیون برباید. اما در حوزه تاثیرات داستان و روایت‌های داستانی همچنان در كنار سینما از تاثیرگذارترین رسانه‌ها محسوب می‌شود. فراگیری آن و ارتباط آسان برای مخاطب به خصوص خانواده‌ها این ویژگی را موثرتر می‌كند.
وی ادامه داد: من پیشتر با این رسانه آشنا و كار كرده بودم و تاثیر روایت‌های داستانی را برای مخاطب می‌دانستم. البته رسانه سینما فضای بازتری برای داستانگویی ایجاد می‌كند و شاید بتوان جدی‌تر با مخاطب وارد چالش شد. بسیاری از قصه‌ها و روایت‌ها توان محدودی برای تلویزیون دارد و ممكن است در بی‌نظمی‌هایی كه هنگام نگارش صورت می‌گیرد، دچار فرسایش شود.
گرچه كار در تلویزیون به مراتب سخت از سینماست و ملاحظاتی دارد كه گاه آدم را خسته می‌كند. هرچند وضعیت فعلی سینما به شكل تاسف‌برانگیزی به قهقرا می‌رود، ولی به نظرم تلویزیون همچنان با تدابیر ویژه‌ای می‌تواند تماشاگران میلیونی‌اش را حفظ كند.
این كارگردان همچنین درباره عوامل سینمایی كه پشت دوربین این سریال قرار دارد هم افزود: گروه سازنده در تمام تخصص‌ها در روند كیفی كار موثر است. در مطالعاتی كه داشتم، كمی بی‌انگیزگی در برخی گروه‌ها می‌تواند به كار لطمه وارد كند. درست یا نادرست من با تمام وجودم فیلم می‌سازم و دلم می‌خواهد دیگران هم عاشقانه و با تمام وجود كار كنند. بنابراین چون بینندگان تلویزیون در بدترین شرایط چند برابر بینندگان یك فیلم سینمایی هستند، ترجیح دادم از هنرمندان كوشاتری استفاده كنم.
باشه‌آهنگر درباره انتخاب بازیگران این سریال كه اغلب تئاتری هستند هم توضیح داد: تلویزیون این توان را دارد تا بازیگران جوان‌تر (از نظر تجربه و نه سن) را به تماشاگران معرفی كند. البته این ریسك‌پذیری در كارهای سینمایی من همیشه بوده و بازیگران جدیدی به جامعه هنری معرفی كرده‌ام و از این بابت هم خوش‌شانس بوده‌ام. گرچه شرایط مالی مجموعه‌سازی ایجاب می‌كند كه شما صرفه‌جویی بودجه داشته باشید و لاجرم باید از بازیگران تازه‌كار استفاده كنید؛ ضمن آن‌كه دستمزد بازیگران مشهور چند سالی است متاثر از ریخت و پاش برخی تهیه‌كنندگان و سرمایه‌گذاران متمول كاملا به هم ریخته و غیر‌قابل مهار شده است؛ لذا راهی به‌جز استفاده از بازیگران تازه‌كار نیست.
وی در پایان نیز درباره ویژگی این مجموعه بیان كرد: شاید ساختارشكن در موضوع نباشد، ولی پرداخت جدی‌تری دارد. داستان این روزهای جامعه ما در آینه‌ای كوچك منعكس می‌شود. روایت عشق‌های از دست رفته، تلاش‌های بی‌جهت برای چپاول اموال مردم، زمین‌خواری، دروغ و نارو زدن رفیقان به هم و البته از‌خود‌گذشتگی و بسیاری احساس‌های دیگر كه هر روز در گوشه و كنارمان چون رودخانه خروشانی عبور می‌كنند و شاید ذهن و روح‌مان را آزار می‌دهند گاه ایثار آدمی آن را جلا می‌دهد، همه در این قصه جاری است كه امیدوارم دیده شوند.