سوخت آفلاین، سوخت و سوز آنلاین‌

از رانندگان شركت‎های تاكسی اینترنتی از تاثیر سهمیه‎بندی بنزین بر زندگی‌شان پرسیده‌ایم

سوخت آفلاین، سوخت و سوز آنلاین‌

آن زمان كه بنزین سهمیه‎بندی شد، مدیران دولتی از گران نشدن كالاها گفتند، از این كه مشكلی برای شركت‏های تاكسیرانی اینترنتی پیش نمی‏آید و كرایه ماشین‎ها هم گران نمی‎شود. چند روز بعد اما ورق برگشت. كرایه‌ها گران شد و حتی راننده‏ها هم از مشكلات بنزینی‏شان گفتند. این روزها سوار هر تاکسی آنلاین كه می‎‏شوی، راننده‎ها، از سوختی كه با نرخ آزاد در گلوی باك بنزینشان ریخته‎اند، می‎گویند. مشكلات بنزینی آنها، كار را به جایی رساند كه تصمیم به اعتصاب و اعتراض گرفتند. اعتراضی كه البته به جایی نرسید. چند روز پیش اما مدیرعامل یكی از شركت‎ها از اختصاص سهمیه بنزین برای راننده‏هایش گفت. این راهكار اما درد بی بنزینی راننده‎ها را حل نكرده؛ سهمیه بنزین به بسیاری از راننده‎ها تعلق نگرفته است. این روزها، بسیاری از راننده‎های تاكسی‎های اینترنتی در دست‎انداز سهمیه‎بندی بنزین با افت و خیز می‏رانند.

باید بیشتر كار كنم
حسن موسوی، 30 ساله، راننده اسنپ
 بعد از سهمیه‏بندی بنزین، شرایط كاری من كاملا تغییر كرده است. رانندگی در اسنپ شغل دوم من است و اگر قبل از سهمیه‎بندی بنزین تا ساعت 4 یا 5 بعدازظهر كار می‏كردم، حالا باید تا ساعت 10 شب كار كنم. این هم به این دلیل است كه باید هزینه بنزین آزادی كه می‏زنم، تامین شود. برخلاف آنچه مدیرعامل اسنپ گفته، سهمیه‏ بنزین به من و دیگر همكارانم داده نشده است.
مدیرعامل اسنپ گفته كه به صورت پیمایشی، سهمیه بنزین در اختیار رانندگان قرار می‏گیرد. شركت، سهمیه‏بندی را به صورت مابه‏التفاوت حساب می‎كند. اگر راننده‎ای باك بنزینش را با 60 لیتر بنزین آزاد، پركند، شركت مابه‏‌التفاوت 30 هزار تومانی به او پرداخت می‌كند. این سهمیه‏بندی تنها یك بار و در روزهای ابتدایی به من پرداخت شده است. بعد از آن دیگر مابه‏التفاوتی دریافت نكردم. یك بار كه امیدوار بودم مابه‌التفاوت در اعتبارم باشد، به جایگاه سوخت رفتم ولی دست از پا درازتر برگشتم و مجبور شدم هزینه بنزین آزاد را خودم پرداخت كنم. هرچند كه اسنپ هر روز، به ما اعلام می‎كند كه تا 48 ساعت آینده مابه‎التفاوت را پرداخت می‏كنیم، اما تا به حال این مابه‌التفاوت برای من واریز نشده است. آخرین خبری كه درباره پرداخت مابه‎‌التفاوت شنیدم، پرداخت هفتگی آن بود؛ تصمیمی كه شركت به خاطر كاهش بار مالی گرفته كه گویا اجرایی شدن آن زمانبر است.


مسافرها كم شدند
پدرام هاشمی، 25 ساله، راننده اسنپ و تپسی
 من در هر دو شركت تاكسیرانی اسنپ و تپسی كار می‎كنم. اولین نكته‎ای كه در روزهای اول با آن مواجه شدم، كاهش تعداد مسافران بود. تعداد مسافران تپسی تغییری نكرده اما تعداد مسافران اسنپ در آن زمانی كه من كار می‏كنم، یعنی شب‎ها، به شدت كاهش پیدا كرده است. اگر من هر دو سامانه را باز كنم، در نیم ساعت، اسنپ به من دو مسافر و تپسی سه تا چهار مسافر پیشنهاد می‎دهد، اتفاقی كه قبلاً نمی‌افتاد و آن به این دلیل است كه اسنپ و تپسی هر دو، قیمت‎ها را تغییر داده‎اند. اسنپ بدون این كه به ما بگوید، حدود 13 تا 14 هزار تومان افزایش قیمت داشته است، حال این كه تپسی ابتدا، كمیسیونی كه قبلا 10 درصد بود را تغییر داد و به 15 درصد رساند و بعد از آن این كمیسیون را تغییر داد و دوباره به 10 درصد برگرداند؛ بعد از آن اما حدود دو تا سه هزار تومان كرایه‎ها را افزایش داد. مسافرانم از این افزایش هزینه‎ها گلایه دارند؛ از این كه تفاوت قیمتی بین تپسی و اسنپ خیلی زیاد است.
مشكلات اما به اینجا ختم نمی‎شود. در روزهای اولی كه سهمیه‎بندی بنزین اعمال شد، تپسی اعلام كرد كه برای راننده‎هایش سهمیه بنزین در نظر گرفته است؛ داستان این سهمیه اما كمی پیچیده است. به ازای هر صد كیلومتری كه می‎رانیم، هفت لیتر به ما سهمیه می‏دهند كه معادل ده هزار تومان است و همین میزان هم به حساب ما پرداخت می‏شود. این میزان سهمیه اما در درازمدت به درد ما نمی‎خورد. موضوع اینجاست كه اغلب راننده‌های اسنپ و تپسی به عنوان شغل دوم در این شركت‎ها، مشغول به كار هستند. اسنپ حتی این سهمیه را هم در نظر نگرفته است؛ حداقل تا به حال، به من سهمیه نداده است.
نكته دیگری كه بعد از سهمیه‏بندی بنزین به وجود آمد، تغییر كمیسیون‎های شركت‎ها بود. اسنپ كمیسیون‎ها را به كلی تغییر داد. دو سه سالی بود كه كمیسیون اسنپ 13 درصد بود، بعد از آن به 15درصد رسید و بعد از سهمیه‎بندی هم كمیسیون‌ها 17 درصد شده است. البته چون اسنپ افزایش كرایه هم داشته، این كمیسیون باز هم به‌صرفه است. تا قبل از سهمیه‎بندی بنزین، من روزانه 150هزار تا 160 هزار تومان كار می‏كردم كه بعد از كسر بنزین، روزانه به حدود صد هزار تومان درآمد برایم باقی می‏ماند. حالا اما بعد از سهمیه‎بندی بنزین، تقریبا 70 هزار تومان برایم می‏ماند. من دانشجو هستم و به این درآمد روزانه هم نیاز دارم.



بنزین آزاد می‏زنم
فرهاد كوهی، 39 ساله، راننده اسنپ
 سهمیه بنزینی كه قرار بود به راننده‎های اسنپ تعلق بگیرد، به من و همكارانی كه با آنها در ارتباطم، تعلق نگرفته است. شركت قول مساعد داده هزینه بنزینی را كه آزاد و در طول سفر در باك خودرو می‎ریزیم، پرداخت كند؛ تا به حال اما پولی برای من و همكاران دیگرم واریز نشده است. همكارانم این مساله را با شركت درمیان گذاشته‎ و آنها هم قول مساعد داده‎اند تا مشكلات را حل كنند؛ اما عملكردی كه خیال من و همكارانم را راحت كند، هنوز از طرف شركت ندیده‏ایم. بعد از سهمیه‎بندی بنزین، مصرف بنزین آزادم افزایش پیدا كرده است؛ بنابراین برای این كه برای یك روز كاری، درآمدم را زیاد كنم، باید بیشتر برانم. قبل از سهمیه‎بندی بنزین، روزانه صد تا 150 هزار تومان درآمد داشتم؛ حالا اما 60هزار تومان از درآمد روزانه‏ام كاهش پیدا كرده است. اگر بیشتر كار نكنم، نمی‎توانم آخر ماه قسط‎هایم را پرداخت كنم.


قسط، وام، بنزین
علی‎رضا یعقوبی، 36 ساله، راننده اسنپ
 بعد از سهمیه‏بندی بنزین، تنها سه روز توانستم كار كنم. تمام 60 لیتر سهمیه‎ای كه داشتم، در این زمان سوخت شد و رفت. برای اسنپ روزی 20 لیتر سوخت می‎‏سوزانم. اسنپ به من سهمیه بنزین نداد، حداقل در آن زمانی كه راننده بودم بنزین نداشتم، ولی كار كردن در آن سه روز هم سخت بود. من در محدوده طرح ترافیك كار می‎‏كنم، بنابراین روزانه 50 هزار تومان طرح ترافیك می‏خریدم. باید 250 تا 300هزار تومان كار می‏كردم تا چیزی برایم باقی می‌ماند. این یعنی با بنزین آزاد كار كردن در منطقه طرح ترافیك برای من سودی ندارد. باید سهم شهرداری و شركت را هم پرداخت می‏كردم به اضافه این كه بنزین آزاد هم می‏زدم. به خاطر همین هم از این كار بیرون آمدم و حالا در ساختمان و به عنوان كارگر كار می‏كنم. هر زمانی كه سهمیه بنزین به من تعلق بگیرد، دوباره به اسنپ برمی‏گردم. در زمانی كه راننده بودم، شركت، هزینه حدود 20 لیتر بنزین را به عنوان كمك هزینه سوخت، برایم درنظر گرفته بود اما زمانی كه از اسنپ بیرون آمدم، متوجه شدم حدود 50 هزار تومان، به اسنپ بدهكارم. آن زمان، متوجه شدم این كمك سوخت، درواقع در قالب وام بوده است، حالا هر روز از حسابم، 5000 تومان كسر می‎شود تا وامی را كه قبلا گرفته بودم، پرداخت كنم.



مسافر كم، كرایه كمتر
جعفر كرابی، 32 ساله، راننده تپسی
 به عنوان شغل دوم در شركت تپسی كار می‎كنم. شركتی كه در آن كارمندم، حقوق‎ها را به موقع پرداخت نمی‎كند، بنابراین مجبورم بیشتر تلاش كنم. بعد از سهمیه‎بندی بنزین اما همه چیز تغییر كرده است. سهمیه بنزین ماشین خودم، خیلی زود تمام شد و به ناچار از كارت سوخت برادرم استفاده می‎‏كنم. قرار بود كه تپسی بر اساس پیمایش، یعنی در هر صد كیلومتر، سهمیه هفت لیتری به ما بدهد، اتفاقی كه حداقل برای من نیفتاده است. مشكل دیگری كه بعد از سهمیه‎بندی به وجود آمده، این است در ساعاتی كه كمتر مسافر وجود دارد، مانند ساعاتی از صبح و ظهر، تپسی، كرایه اتومبیل‎ها را كاهش می‏دهد. مسیری كه تا دیروز 30 هزار تومان بود، حالا 20 هزار تومان شده است. این تصمیم هم به خاطر این است كه بعد از سهمیه‎بندی، تعداد مسافرین، در ساعاتی از روز كاهش پیدا كرده است. قبل از سهمیه‎بندی بنزین، روزانه صدهزار تومان درآمد داشتم. 30 هزار تومان از این میزان درآمد، برای بنزین صرف می‎شد. آن زمان، درآمدم روزانه 70 هزار تومان بود. حالا اما درآمدم كمتر شده است. بعد از سهمیه‎بندی، اگر صد هزار تومان درآمد داشته باشم، تنها 30 تا 40 هزار تومان برایم باقی می‎ماند و بقیه برای بنزین هزینه می‎شود. این میزان درآمد با توجه به استهلاك ماشین خیلی پایین است و تنها برای خریدهای روزانه، این كه بتوانم برای خانواده‎ام نان بخرم، كفایت می‎كند.