هیچ چانه‌زنی برای تایید صلاحیت‌ها وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

هیچ چانه‌زنی برای تایید صلاحیت‌ها وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به دیدار برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب با اعضای شورای نگهبان تاكید كرد: هیچ گونه چانه‌زنی میان شورای نگهبان با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی درخصوص بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباسعلی كدخدایی در نشست خبری افزود: در جلساتی كه با برخی از این چهره‌ها از جمله آقای عارف داشتیم به پرسش‌ها و ابهاماتی كه این افراد مطرح كردند، پاسخ دادیم.
وی گفت: آقای عارف هم تایید كرد كه شورای نگهبان باید همه مراحل قانونی را انجام دهد.
كدخدایی افزود: افراد مختلفی مراجعه می‌كنند و فارغ از وابستگی آنان به احزاب و گروه‌های مختلف با آنان دیدار می‌كنیم و این رویه معمول است كه در گذشته هم وجود داشت، اما شاید با توجه به حساسیت رسانه‌ای اكنون بیشتر مدنظر قرار دارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ هر وقت درخواستی شود و لازم باشد به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دهیم و گروه‌های مختلف چنین درخواست‌هایی دارند و فقط منحصر به اصلاح‌طلبان نیست.
سخنگوی شورای نگهبان نام‌نویسی بیش از ۱۶ هزار داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی را نخستین ایراد وارده به قانون كنونی انتخابات و تاثیر منفی آن در بررسی صلاحیت‌ها دانست.
كدخدایی گفت: از این تعداد جدا از كسانی كه در هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت نشده‌اند یا داوطلبانی كه انصراف داده‌اند سوابق حدود ۱۲ هزار داوطلب باید بررسی شود كه اگر زمان لازم برای بررسی هر پرونده حداقل ۱۰ دقیقه باشد مدت زیادی برای این كار نیاز است.
وی افزود: فارغ از عِدّه و عُدّه برای تشكیل پرونده این داوطلبان و زمان لازم برای اظهار نظر مراجع چهارگانه آیا می‌شود در مدت كوتاهی درباره ۱۲ هزار داوطلب اظهارنظر كرد؟
كدخدایی كثرت ثبت‌نام كنندگان را سبب كاهش دقت در بررسی صلاحیت‌ها دانست و گفت: با این وجود همه مراجع مسؤول در‌تلاشند نتایج بررسی‌ها را به موقع برسانند و خود ما در هیات‌های نظارت ۲۴ ساعته تلاش می‌كنیم كه نتایج بررسی‌ها را اعلام كنیم، اما این روند، ظلم به دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط است كه ۱۲ هزار داوطلب را این‌گونه وارد گردونه كردند و انتظار دارند برای همه اظهارنظر كنیم.
وی مشكل دیگر را مربوط به تبلیغات داوطلبان دانست و افزود: مسائل تبلیغاتی نیز متاثر از همین مساله است؛ به نحوی كه اكنون فعالیت داوطلبان در فضای مجازی مانند توییتر یا اینستاگرام در حال انجام است و به نوعی حضورشان را اعلام می‌كنند، اما آیا این تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر؟
كدخدایی گفت: موضوع هزینه‌های انتخابات از مسائل دیگر است؛ به نحوی كه همه انتظار دارند با بررسی این موضوع از حاكمیت پول بر نتایج انتخابات جلوگیری شود، اما قانون دست ما را در این‌گونه مسائل باز نگذاشته است.
كدخدایی درباره فضاسازی روانی برخی رسانه‌ها در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان، گفت: شورای نگهبان تلاش می‌كند قانون را به معنای واقعی آن اجرا كند و اگر نهادی وظیفه قانونی‌اش را انجام ندهد به این معنی نیست كه ما هم وظیفه‌مان را انجام ندهیم و از آن گذر كنیم.
 گلایه از مجلس
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از مجلس شورای اسلامی به علت اصلاح نكردن قانون انتخابات افزود: در موضوع نام‌نویسی گسترده داوطلبان انتخابات، از مجلس گلایه دارم، زیرا نمایندگان می‌توانستند با تصویب قانون انتخابات از این كثرت نام‌نویسی‌
جلوگیری كنند.
وی گفت: در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۱۲ هزار داوطلب، نام‌نویسی كردند كه از این تعداد حدود 9000 نفر ثبت‌نام اولی بودند و در این دوره از انتخابات نیز حدود ۱۱ هزار نفر ثبت‌نام اولی داریم كه این آمار به این معنی است كه ۹ هزار ثبت‌نام اولی دوره گذشته، در این دوره ثبت‌نام نكردند.
كدخدایی افزود: این روند نشان می‌دهد تعداد فراوانی از داوطلبان فقط برای یك دوره نام‌نویسی می‌كنند و از صحنه خارج می‌شوند، در حالی كه نمایندگان در فرصتی كه داشتند می‌توانستند از این نام‌نویسی‌های بی‌رویه جلوگیری كنند تا هزینه‌ای بر هیچ یك از نهاد‌های نظام ایجاد نشود.
وی افزود: با این حال ما قوانین را رعایت خواهیم كرد تا حق همه داوطلبان
محفوظ باشد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره استناد این شورا به گزارش‌های مردمی در بررسی صلاحیت داوطلبان، تاكید كرد: هیچ محدودیتی از نظر قانونی بر دریافت گزارش از نهاد‌ها یا مردم نداریم، یعنی قانون نگفته است كه صرفا از چند مرجع می‌توانیم گزارش بگیریم.
كدخدایی عنوان کرد: مراجعی كه وظیفه بررسی صلاحیت داوطلبان را به‌‌عهده دارند و گزارش بررسی‌های خود را برای شورای نگهبان و هیات‌های نظارت و اجرایی ارسال می‌كنند در حكم كارشناس محسوب می‌شوند.
وی همچنین درباره روند رسیدگی به اعتراض داوطلبان احراز صلاحیت نشده گفت: در روند رسیدگی به اعتراضات تغییری اعمال نشده و به روال سابق است و سعی می‌كنیم توضیحات لازم را به مردم و داوطلبان
ارائه كنیم.