رئیسی: بازداشت افراد برای جمع‌آوری ادله ممنوع است

رئیسی: بازداشت افراد برای جمع‌آوری ادله ممنوع است


رئیس قوه قضاییه در گردهمایی قضات دادسرای عمومی و انقلاب استان تهران تاكید كرد:‌ بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است. ابتدا دلایل را جمع‌آوری، سپس در صورت ضرورت حكم دستگیری صادر كنید.
به گزارش میزان، آیت‌ا... رئیسی تصریح كرد: وجود تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضایی، افتخار نیست، بلكه باید پرونده‌های بلاتكلیف، مسن و پیچیده را با كار انقلابی به سرانجام رساند. رئیس قوه قضاییه با تاكید بر رفتار مناسب با مراجعه‌كنندگان گفت: باید با مراجعه‌كنندگان به خوبی رفتار شود و حتی اگر كاری در حیطه وظایف آن مرجع نبود به مراجعه‌كننده راهكار ارائه كند تا از او رفع ظلم شود.
رئیسی با بیان این‌كه حتماً شنیده‌اید بعضی از مراجعان از رفتار نامناسب در مراجع قضایی گله‌مندند افزود: احكام و آرای عادلانه قضات و دستگاه قضایی مرجع و پناهی است كه مظلومان به آن روی می‌آورند و باید با مهربانی با آنها برخورد شود. همه ما می‌دانیم كار و پرونده زیاد است؛ اما گشاده‌رویی را نباید از دست داد.
وی با بیان این‌كه اقدامات انجام شده در مسائل اخیر، حضور بازپرسان در محل و تصمیم‌گیری و اقدام ابتكاری در مواجهه با مشكلات قابل قدردانی است، گفت: قضات به‌موقع تصمیم‌گیری كنند و نگذارند حقی از نظام و كسی ضایع شود. اقداماتی كه در رابطه با فساد اقتصادی در دادسرای تهران صورت گرفته، قابل تقدیر است.
رئیسی خطاب به قضات گفت: هر روز قبل از شروع كار به لیست زندانیان نگاه و وضعیت آنها را بررسی كنید و حتما در مواردی كه قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده كنید.
رئیس قوه قضاییه با تاكید بر بازدید مستمر قضات از زندان و با اشاره به بازدید اخیر خود از زندان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حكم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد؛ مگر در مواردی كه قانون اعلام كرده است و چاره‌ای وجود ندارد.