تبلیغ کالای ایرانی در‌ «جام‌جم» رایگان شد

گزارشی از جزئیات طرح «نشان ایرانی» روزنامه جام‌جم که طی آن چاپ آگهی برای تولیدکنندگان داخلی بدون پرداخت هزینه صورت می‌گیرد

تبلیغ کالای ایرانی در‌ «جام‌جم» رایگان شد

روزنامه جام‌جم قصد دارد به منظور اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص رونق تولید و همسو با سیاست‌های كلان سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدام به چاپ آگهی رایگان برای تولیدكنندگان ایرانی كند. سال جاری را رهبر معظم انقلاب اسلامی سال رونق تولید نا‌مگذاری كردند و رسانه‌ها هم در ماه‌های گذشته پیگیر اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این زمینه بودند. اكنون كه وارد آخرین فصل از سال جاری شده‌ایم، تقریبا با قاطعیت می‌توان گفت حمایت از رونق تولید، در دستور كار هیچ دستگاهی نیست. دولت كه مسوول اصلی پیگیری و اجرای سیاست‌های حمایت از تولید داخل است، امسال عمده توجهش بر حفظ برجام بوده طوری كه در نیمه اول سال دولت منتظر طرح فرانسه بود و اكنون هم چند ماهی است منتظر طرح ژاپن برای حفظ برجام است. از سوی دیگر شاهد پیگیری تشكیل مجدد وزارت بازرگانی از سوی دولت و مجلس بوده‌ایم كه قطعا با احیای این وزارتخانه، واردات كالاها سرعت خواهد گرفت. افزایش تعداد مناطق آزاد، دیگر تصمیم مشترك دولت و مجلس است كه به نفع واردات خواهد شد تا حمایت از تولید داخل. درنتیجه می‌توان گفت تمركز بر این سیاست‌ها، موجب غفلت از تولید داخل شده است. در این شرایط، رسانه‌ها حداقل كاری كه در حمایت از تولید داخل می‌توانند انجام دهند، استفاده‌ از ظرفیت‌های داخلی خود است. بر این اساس، روزنامه جام‌جم قصد دارد با وجود مشكلات مالی رسانه‌های مكتوب، از امروز تا پایان سال جاری، به تمامی تولیدكنندگان داخلی فرصت چاپ آگهی رایگان تبلیغاتی بدهد. طبق این طرح كه با عنوان «نشان ایرانی» اجرا می‌شود، تمام واحدهای تولیدی ایرانی می‌توانند در فصل زمستان امسال، آگهی تبلیغاتی خود را در روزنامه جام‌جم به طور رایگان منتشر كنند. واحدهای تولیدی متقاضی استفاده از آگهی رایگان روزنامه جام‌جم، باید برای ثبت درخواست‌های خود به نشانی اینترنتی http://neshan.jamejamdaily.ir مراجعه كنند.

چرا این طرح شامل شركت‌های بزرگ و غول‌های تجاری نمی‌شود؟
 مبنا و اساس روزنامه جام‌جم در این طرح این است كه هر واحد تولیدی برای چه تعداد كارگر توانسته است موقعیت شغلی ایجاد كند. به این ترتیب كه یك حداقل و حداكثر را مشخص كرده‌ایم كه هر واحد تولیدی كه حداقل برای 50 نفر توانسته باشد اشتغال‌زایی كند شامل این طرح می‌شود و حداكثر تعداد اشتغال‌زایی آن تا تعداد 900 نفر مشخص شده است. دلیل ما برای این تعداد مشخص شده این است كه واحد تولیدی كه قدرت این را داشته است كه برای بیش از 900 نفر اشتغال‌زایی كند در مسائل تبلیغات رسانه‌ای دچار مشكل نخواهد بود و از پس كارهای تبلیغاتی خود برخواهد آمد. این طرح برای واحدهای تولیدی است كه نیاز به حمایت رسانه‌ها داشته باشند.


مدارك لازم برای ثبت‌نام در طرح نشان ایرانی:
 آگهی ثبت شركت در روزنامه رسمی
 اساسنامه شركت
 گواهی ثبت‌نام تجاری (برگه ثبت برند)
 پروانه بهره‌برداری
 مجوز مرتبط با تولید كالا
 رسید فیش پرداختی حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی و لیست بیمه‌ای سه ماه گذشته
 همچنین تولیدكنندگان می‌توانند با پرداخت مبالغ ناچیز طرح فوق را تمدید یا از اضافه حجم آگهی تشویقی برخوردار شوند.
نكته: شركت‌های تولیدی داخلی كه فاقد مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص تولید كالای خود هستند، شامل این طرح نخواهند شد. مثلا شركت‌های صنایع غذایی باید مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو را داشته باشند.


آگهی شركت‌های غیرتولیدی  رایگان نیست اما تخفیف می‌گیرند
طرح نشان ایرانی روزنامه جام‌جم برای واحدهای تولیدی است و آنها می‌توانند آگهی‌های تبلیغاتی خود را به طور رایگان در روزنامه جام‌جم چاپ كنند. با این حال، روزنامه جام‌جم برای واحدهای غیرتولیدی هم تسهیلاتی در نظر گرفته است.
در این طرح شركت‌های دولتی، شركت‌هایی كه كالایی تحت لیسانس شركت‌های خارجی تولید می‌كنند، شركت‌های خدماتی و شركت‌های بازرگانی و همچنین شركت‌هایی كه تعداد كاركنان بیمه‌شده‌شان در قالب جدول میزان تسهیلات طرح نیست (زیر 50 نفر نیرو یا بالای 900 نفر) نیز می‌توانند خدمات موردنظر را با تخفیف ویژه دریافت كنند.


چرا نشان ایرانی؟
موضوع طرح نشان ایرانی یك موضوع تكراری در ارتباط با حمایت از تولیدكنندگان است. از این جهت تكراری است كه بارها توسط ارگان‌ها و سازمان‌ها این موضوع مطرح شده است، اما به هیچ یك از این حرف‌ها عمل نشده است. ما در روزنامه جام‌جم به عنوان یك عضو رسانه‌ای كشور در حوزه رسانه‌های مكتوب قصد داریم از حرف عبور كرده و به صورت جدی دست به عمل بزنیم. رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر سال‌های اخیر را با شعارهای اقتصادی و تولیدی نامگذاری كردند و همیشه درخواست و دستور ایشان از اركان حكومتی توجه و حمایت از تولید داخلی بوده است.
 روزنامه جام‌جم هم به عنوان یك بخش از این اجزا قصد دارد سهمی در این امر ایفا كند از این باب كه تولید و نشان‌های تولیدی ایرانی را به مردم نشان دهد چراكه حمایت از تولیدكننده داخلی از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه است. اگر ما بتوانیم این كار را به خوبی انجام دهیم و تولیدكننده و تولیداتشان و فرهنگ حمایت از تولید داخل را به بهترین شكل به مردم نشان دهیم باعث می‌شود مردم با مقایسه آن با كالای خارجی به خرید كالای ایرانی رو بیاورند و این باعث اشتغال كارگر داخلی و تقویت واحد تولیدی و گسترش آن شود.


هر شركت چه مقدار آگهی رایگان می‌تواند چاپ كند؟
همه شركت‌های تولیدی ایرانی كه حداقل 50‌پرسنل بیمه‌شده دارند می‌توانند حداقل از 24 كادر آگهی به‌صورت رایگان در روزنامه، ضمائم و سایت روزنامه جام‌جم بهره‌مند شوند. درصورتی‌كه تعداد نیروی انسانی این شركت‌ها تا 900 نفر باشد می‌توانند از امكان چاپ رایگان آگهی تا 106 كادر در بازه زمانی باقی‌مانده تا آخر سال 98 برخوردار شوند.


میزان تسهیلات طرح
با توجه به فضای محدود روزنامه، شركت‌هایی كه زودتر فرآیند ثبت‌نام را تكمیل كنند، در اولویت خواهند بود.
روزنامه نسبت به تایید یا رد هر یك از درخواست‌ها مختار خواهد بود.
نحوه تقسیم‌بندی تسهیلات تشویقی بر اساس 50 درصد روزنامه، 25 درصد ضمائم و 25 درصد سایت است.
صفحه و روز چاپ آگهی با توجه به اولویت‌های محتوایی، توسط روزنامه تعیین خواهد شد.
هر بنر تبلیغاتی در سایت معادل سه كادر روزنامه محسوب شده و به مدت ۲۴ ساعت قابل مشاهده خواهد بود.
اندازه هر كادر آگهی در روزنامه ۷. ۵ در ۳. ۵ سانتی‌متر، در ضمائم ۵. ۵ در ۳ سانتی‌متر و در وب‌سایت ۱۷۰ در ۵۰ پیكسل و تماما به صورت افقی است.


پیروی روزنامه جام‌جم از رسانه ملی
صداوسیما از دو سال پیش پیشنهادهایی بسیار جذاب به تولیدكنندگان داده است؛ به این ترتیب كه تیزرهای تبلیغاتی آنها از رسانه ملی به صورت رایگان تبلیغ می‌شود. روزنامه جام‌جم هم به عنوان یكی از اجزای صداوسیما خود را موظف می‌داند حسب فرمایش رهبر معظم انقلاب و همسو با این سیاست‌ها حمایت خود را از تولیدكنندگان
انجام دهد.



معرفی سایت نشان ایرانی
 از بابت این كه ثبت‌نام واحدهایی كه متقاضی شركت در این طرح هستند تسهیل شود یك سایت جامع و كامل را به نشانی
 http://neshan.jamejamdaily.ir/ تدارك دیده‌ایم. البته متقاضیان از طریق سایت روزنامه جام‌جم نیز در قسمت طرح نشان ایرانی می‌توانند وارد بخش مربوط شوند و ثبت‌نام كنند.
 ثبت‌نام در این سایت به این شكل است كه واحد تولیدی حائز یك شرایط حداقلی باشد و یك سری اسناد مرتبط را به صورت خوداظهاری در سایت موردنظر بارگذاری كند. اسناد و مداركی هم كه باید ارائه شود، اسنادی است كه مشخص می‌كند این شركت چند نفر نیروی شاغل به كار دارد، یعنی فهرست سه ماه گذشته بیمه‌ای شركت را باید در سایت بارگذاری كند و مورد تأیید قرار بگیرد.



آگهی رایگان در كجا منتشر می‌شود؟
طبیعتا ممكن است استقبال از طرح نشان ایرانی زیاد شود و با توجه به این كه حجم محدودی از روزنامه در اختیار است و از آنجا كه اولویت موضوعات محتوایی است و نمی‌توان محتوا را ذبح آگهی كرد، فضایی كه برای تبلیغ رایگان اختصاص داده شده، به این صورت است كه 50 درصد فضای اختصاص یافته به آگهی‌های واحد تولیدی در روزنامه جام‌جم تبلیغ شود، 25 درصد در ضمائم روزنامه و 25 درصد هم در فضای مجازی روزنامه مانند سایت یا رسانه‌های ارتباطی انجام شود.



 یك توصیه مهم به واحدهای متقاضی
توصیه به شركت‌های تولیدی این است كه به جای آگهی و صرفا ارائه یك پوستر معمولی، محتوایی برای آگهی رایگان برگزینند كه شركت و نوع كالای تولیدی خود را به مؤثرترین شكل به مخاطبان معرفی كنند. سازوكار آن‌هم تهیه شده است و هر شركتی كه محتوا و آگهی آماده داشته باشد تبلیغات آن شركت انجام می‌شود و اگر شركتی هم محتوا و آگهی آماده ندارد، جام‌جم آماده است طبق فرمولی كه روی سایت بارگذاری شده به آنها كمك كند به حوزه تولید محتوا هم وارد شوند و یك محتوای بسیار حرفه‌ای را تحویل مخاطبان دهند.



حمایت رسانه‌ای از تولید
رونق تولید، دو بخش دارد؛ یكی این‌كه ما باید فرهنگ‌سازی كنیم برای حمایت و مصرف كالاهای داخلی و دیگر این‌كه بررسی كنیم مشكلات موجود در راه تولید ملی چیست و همكاری لازم برای حل آن را انجام دهیم و در كنار اینها، جایگاه تولیدكننده واقعی را در اجتماع بالا ببریم.
به علت نبود نگاه مناسب به بخش تولید در جامعه، اكنون اگر یك واحد تولیدی ورشكست شود باعث حساسیت جامعه نمی‌شود. باید كاری كرد كه تولید با علاقه بیشتری در جامعه دنبال بشود.
اكنون تولیدكنندگان از نظر اجتماعی و نقدینگی و در دسترس بودن مواد اولیه در فشار هستند.  رسانه‌ها در انگیزه دادن و تقویت تولیدكننده داخلی در این زمان نقش مؤثر و مفیدی دارند. در این شرایط نیز كه كشور با انبوه تحریم‌ها مواجه بوده فضا برای حمایت و مصرف كالای داخل مهیا شده است. تولیدكنندگان باید به رسالت تاریخی خود پایبند باشند یعنی قیمت تمام‌شده و كیفیت كالا مورد رضایت مصرف‌كننده باشد و حقوق مصرف‌كننده رعایت بشود و خدمات پس از تولید نیز افزایش یابد تا بتوانیم در این شرایط برندسازی كنیم. رسانه‌ها هم نقش حمایتی از تولیدكنندگان دارند، رسانه‌ها باید با تبلیغ كالاهای ایرانی به كمك بخش تولید بیایند.

رسانه، یار دوازدهم تولیدكنندگان
همان‌طور كه نقش تماشاگران در یك بازی فوتبال به عنوان یار دوازدهم می‌تواند بدیل و مؤثر باشد، در كارهای تولیدی هم نقش رسانه بسیار اساسی و تأثیرگذار است. در یك كار تولیدی، نقش‌های زیادی وجود دارد، از كارگران تا وسایل و ابزار تولید؛ اما نقش رسانه برای توسعه تولیدات داخلی اهمیت بالایی دارد. ما فعالان اقتصادی و تولیدكنندگان به رسانه به عنوان یك ابزار توسعه فروش و برندساز نگاه می‌كنیم.
ما اگر از این ابزار درست و صحیح استفاده كنیم حتی كالای بی‌كیفیت را هم می‌توانیم پرفروش كنیم؛ اما از این ابزار باید به نحو احسن استفاده كنیم. رسانه باید كالای باكیفیت و قیمت مناسب و دارای خدمات مناسب را تبلیغ كند. تبلیغات می‌تواند معرف دقیق كالای ما باشد همان‌طور كه بسته‌بندی كالا می‌تواند این كار را انجام دهد. رسانه‌ها می‌توانند كالای خوب را بد و كالای بد را خوب جلوه دهند و این موضوع است كه حساسیت كار رسانه را مشخص می‌كند. یكی از كارهای خوبی كه در صدا سیما انجام گرفته است راه‌اندازی شبكه ایران كالا برای تبلیغ تولیدات داخلی است. به همین ترتیب روزنامه جام‌جم هم می‌تواند نقش بسیار مؤثر و مفیدی در معرفی كالا و تولیدات ملی و داخلی ایفا كند و كالای باكیفیت داخلی را به جامعه معرفی كند.

نشان ایرانی برای حمایت از تولید داخل
 استفاده از کالای تولید داخل تقریبا در همه کشورهای پیشرفته، مرسوم است و آنها به طوری فرهنگ‌سازی کرده‌اند که مردمشان غیر از کالای داخلی کالای دیگری استفاده نمی‌کنند.
مردم کشورهای توسعه‌یافته، اقبال زیادی به استفاده از کالای تولید داخل نشان می‌دهند اما این موضوع منکر تبلیغات نیست و شرکت‌ها همواره در حال جلب رضایت مشتری هستند که یکی از این موارد تبلیغات است. در این میان تبلیغات هزینه‌ای دارد که ممکن است تولیدکننده قادر به پرداخت آن نباشد. خصوصاً زمانی که کشور در یک تنگنای اقتصادی قرار داشته باشد. از این رو رسانه‌ها باید به کمک تولید بیایند و آنها را معرفی کنند.
طرح نشان ایرانی که روزنامه جام‌جم اجرا کرده یکی از آن طرح‌هایی است که به تولید کمک زیادی می‌کند. در این راستا باید کالاهایی مورد تبلیغ واقع شود که ایجاد اشتغال می‌کند و قابل رقابت با کالاهای خارجی است. تبلیغ برای کالاهایی که مانع خروج ارز از کشور می‌شود هم به اقتصاد کشور کمک می‌کند و هم مردم را نسبت به وضعیت تولید آگاه می‌کند.