گرد و خاک در نسیم

نگاهی به حواشی قسمت نخست برنامه «دورهمی»

گرد و خاک در نسیم

پس از چند ماه كه از پایان پخش فصل سوم برنامه «دورهمی» می‌گذشت، با وجود این‌كه یكی از برنامه‌های پربیننده شبكه نسیم محسوب می‌شود و به نوعی یكی از برندهای این شبكه است، تنها یك قسمت آن در نوروز روی آنتن رفت مشغله‌های مدیری و فعالیت او در شبكه نمایش خانگی باعث شد چند ماهی در تولید برنامه وقفه ایجاد شود. تا این‌كه مخاطبان شبكه نسیم در شب یلدا شاهد ویژه‌برنامه دورهمی بودند. برنامه‌ای كه از همان دقایق ابتدایی و صحبت‌های مدیری ثابت كرد سازندگان آن از جمله مدیری همچنان رویكرد صریح گذشته را در دستور كار خود دارند. اما نكته جالب برنامه حضور مهمانان بود كه همگی مجریان همین شبكه هستند. حتی ترجیح داده بودند به جای دعوت از خواننده‌ها، محمدرضا علیمردانی در بخش‌هایی از برنامه قطعات موسیقی اجرا كند. جام‌جم در ادامه، نگاهی به قسمت نخست این برنامه داشته است.

شروع جنجالی با نقد عملكرد دولت
برخلاف اغلب شبكه‌ها كه همزمان با شب یلدا ویژه‌برنامه‌های خود را در دو شب متوالی روی آنتن فرستادند، شبكه نسیم ویژه‌برنامه «دورهمی» را صرفا در شب یلدا و در یك قسمت روی آنتن فرستاد و مثل همیشه استندآپ‌های مدیری مورد توجه مخاطبان این شبكه قرار گرفت. می‌توان گفت در كنار حضور مهمانان برنامه، مهم‌ترین بخش آن نقد عملكرد دولت در قالب استندآپ مدیری بود كه شوخی‌های او با ریزبینی و نكته‌سنجی خاصی طراحی شده بود. از بحث گرانی اجناس به‌خصوص بنزین و بی‌اطلاعی رئیس‌جمهور از این مساله گرفته تا آلودگی هوا و مساله فیلترشكن و معضلات فضای مجازی سوژه شوخی‌های مدیری در ویژه‌برنامه دو شب گذشته بود كه مورد توجه قرار گرفت. در ادامه وی نگاهی هم به تلویزیون‌های اینترنتی و مقایسه با رسانه ملی كرد و همچنین فعالیت در شبكه نمایش خانگی و معضلات آن و جالب‌تر این‌كه با توجه به فعالیت‌های بسیاری كه تاكنون در شبكه نمایش خانگی داشته، برای نخستین بار اظهار پشیمانی كرد و با زیركی خاصی اشارات نامحسوسی از رضایتش در همكاری با تلویزیون گفت.


حافظ‌خوانی یا پز فرهنگی
اما یكی از نكات مهم «دورهمی» كه نه‌تنها در ویژه‌برنامه كه در تمام فصل‌های این برنامه مورد توجه سازندگان آن قرار گرفته، اهمیت مطالعه و به‌خصوص انس با ادبیات فارسی بود كه در ویژه‌برنامه نیز بار دیگر در قالب رقابت بین تماشاچی‌ها شكل گرفت. تا جایی كه یكی از حضار حتی نتوانست از روی دیوان حافظ غزلی را كه مدیری انتخاب كرده بود، بخواند و جالب‌تر نگاه معنادار مدیری و واكنش وی به این موضوع بود. از‌این‌رو با این كار بسیار زیرپوستی و نامحسوس به مخاطب گفت كه داشتن دیوان حافظ در كتابخانه  یا حافظ‌خوانی در شب یلدا صرفا یك ژست روشنفكرانه و پزفرهنگی نیست؛ بلكه بخشی از فرهنگ ماست كه باید با جان و زندگی مان عجین شود. حتی در بخش مهمان هم با توجه به اجرای سروش صحت در برنامه «كتاب باز» از وی خواست كه تفالی به حافظ زده و غزلی را انتخاب كرده و برای حضار بخواند. از این رو دورهمی مانند فصل‌های قبل همچنان اهمیت مطالعه را به عنوان یكی از رویكردهای اصلی در دستور كار خود دارد.




هوای پاكم آرزوست!
ویژه‌برنامه دورهمی به قدری به‌روز بود كه مساله بنزین و آلودگی هوا كه روز به روز باعث مرگ و میر تعداد بسیاری از مردم می‌شود نیز در قالب شوخی و با كنایه‌هایی به مسؤولان از زبان مدیری مطرح شد. وی باز هم در این زمینه با زیركی خاص و شوخی‌های معناداری درباره آلودگی هوا سعی كرد حرف مردم را به گوش مسؤولان برساند. همچنین در ادامه به مساله گرانی‌ها پرداخت و گران شدن تبلت را كه در فصل‌های گذشته به تماشاچی‌ها اهدا می‌كرد، دستمایه شوخی‌های خود قرار داد. حتی در بخش مهمان هم هنگام اهدای سكه به آنها این موضوع را باردیگر گوشزد كرد. گرچه در همان بخش مهمان‌ها و در گفت‌وگو با پژمان بازغی وارد مبحث مالیات هنرمندان هم شد و به طور كلی سعی كرد در جای جای برنامه اغلب دغدغه‌های مردم و مشكلات روز جامعه را در قالب شوخی بیان كند. حتی نگاهی هم به مساله قطعی اینترنت و لزوم استفاده از فیلترشكن و اختلال در سیستم بانكی داشت و قصه سر درآوردن از گرمدره به جای ملاصدرا را بهانه‌ای برای بیان حرف خود قرار داد.



این قصه ادامه دارد...
در نهایت این‌كه مدیری باز هم وارد بحث فضای مجازی و جوانان شد كه تا چه حد فضای مجازی توانسته همه چیز را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. ضمن این‌كه این نوید را هم به مخاطبان و حضار داد كه قرار است در برنامه‌های آینده و در قسمت‌های آتی رویكرد برنامه را به این موضوع اختصاص دهد و از آنجایی كه شناخت كافی از این مبحث و حتی اصطلاحات امروزی جوانان در فضای مجازی ندارد، اظهار داشت كه این موضوع را یكی از مهم‌ترین محورهای مطالعه خود قرار می‌دهد. همین جملات كافی بود كه خبر ادامه دار شدن «دورهمی» در رسانه‌ها سروصدایی بپا كند و علی‌رغم این‌كه اخبار موثقی تاكنون در این باره ارائه نشده بود، مدیری با این جملات تیر خلاص را زد و نوید تولید فصل جدیدی از برنامه را به طرفداران خود داد. گرچه در همان ابتدای برنامه و آغاز كلامش بسیار زیرپوستی عنوان كرد كه دیگر تمایل چندانی به كار در شبكه نمایش خانگی ندارد و با نقدی كه به تلویزیون‌های اینترنتی وارد دانست، به طور بسیار نامحسوسی از همكاری با تلویزیون در روزهای آینده خبر داد. ضمن این‌كه روز گذشته نیز خبر پخش «دورهمی» از 11 دی سه روز در هفته در رسانه‌ها منتشر شد كه مهر تاییدی بر گفته‌های مدیری درباره ادامه برنامه شد. حال باید منتظر بود و دید وعده‌ای كه مدیری در ویژه‌برنامه شب یلدا درباره رویكرد فصل جدید برنامه و اهمیت جوانان و دغدغه‌ها و مسائل مربوط به آنان داده در ادامه تحقق خواهد یافت یا به دلیل نقدی كه بر عملكرد دولت و مسؤولان داشت، باز هم قرار است وقفه‌ای در تولید و پخش آن بیفتد!