چرا كف دستم عرق می‌كند ؟

چرا كف دستم عرق می‌كند ؟


 افراد زیادی هستند كه از عرق كردن بیش از حد دست و پاهایشان رنج می‌برند. بسیاری از این بیماران در سنین نوجوانی و كودكی توسط والدینشان به پزشكان مختلف مراجعه می‌کنند.
در برخی موارد بیمار قبلا چندان عرق نمی‌كرده و به‌تازگی دچار این مشكل شده است. در این موارد باید بررسی برای بیماری‌ها توسط پزشك انجام شود. اگر بیمار علاوه بر عرق كردن زیاد دچار مشكلات دیگری هم باشد، باید موضوع را جدی گرفت و بررسی كرد.
كم شدن وزن بدن و تپش قلب شدید در كنار تعریق زیاد می‌تواند نشانه بیماری تیروئید باشد ولی تعریق بدون هیچ مشكل دیگر به خصوص وقتی سال‌هاست وجود دارد، نمی‌تواند ما را به بیماری تیروئید مشكوك کند.
 خیلی وقت‌ها تعریق زیاد دست‌ها موجب می‌شود فرد موقع نوشتن و خواندن به دلیل خیس شدن كاغذها دچار مشكل شده و نواختن آلات موسیقی غیر‌ممكن شود. تعریق زیاد زیر بغل هم باعث ایجاد تغییر رنگ لباس و بوی بد شده و آزار‌دهنده است. برخی بیماری‌ها باعث تعریق در تمام مناطق بدن می‌شوند که از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به پركاری تیروئید، دیابت، افت قند خون، نقرس، فئوكروموسیتوم و یائسگی اشاره كرد.
تعریق كف دست و زیر بغل معمولا در سنین نوجوانی شروع می‌شود و شایع‌ترین دلیل آن، سرشتی و ناشناخته است. نشانه خوش‌خیم بودن آن این است كه در موقع خواب تعریق قطع شده و گاهی خوردن غذاهایی مثل شكلات، قهوه و ادویه زیاد باعث این مشكل می‌شود.
درمان تعریق زیادی شامل 1 ـ محلول‌هایی كه باعث خشكی محیط می‌شوند. 2 ــ داروهایی كه باعث كنترل تحریك غدد می‌شوند 3 ــ درمان‌های جراحی شامل قطع اعصاب سمپاتیك، بیرون آوردن غدد عرق زیر بغل، لیپوساكشن و روش‌های الكتریكی است. در مورد استفاده از محلول‌های موضعی كه معمولا تركیبات آلومینیوم در آنها استفاده می‌شود، نكته مهم این است كه به‌رغم سادگی در 30 درصد موارد باعث آزار و تحریك پوست می‌شوند. در مورد داروها نیز متاسفانه درصد موفقیت كم است.
یك راه درمان تعریق دست و پا، تزریق سم میكروب عامل بوتولیسم به اعصاب این مناطق برای از بین بردن تحریك عصبی آنهاست كه اصطلاحا به آن بوتاكس می‌گوییم و متخصصان پوست انجام می‌دهند.
در بسیاری موارد تعریق زیاد با اضطراب همراه است و بیمار می‌داند كه هر وقت مضطرب می‌شود، بیشتر عرق می‌كند. در این موارد بهترین راه درمان اضطراب با راه‌های متعدد از جمله رفع علت استرس فرد، روان‌درمانی و داروهاست.