مراقب سلامت لثه‌هایتان باشید

گفت‌وگو با دكتر امید مقدس، جراح لثه

مراقب سلامت لثه‌هایتان باشید

آیا محلول شست و شوی مفیدی برای لثه توصیه می‌شود؟
پوسیدگی و التهاب از پلاك شروع می‌شود و برای از بین بردن پلاك دندانی باید از مسواك و نخ دندان استفاده شود. مسواك بدون نخ دندان یا نخ دندان بدون مسواك مشكل ایجاد می‌كند. نخ سطوح بین دندانی را تمیز کرده و مسواك كل سطح دندان را تمیز می‌كند.
مارك خمیردندان مهم نیست. فقط تمیز كردن را خوشایندتر می‌كند. دهانشویه كمكی است و تراكم باكتری دهان را كم می‌كند. دهانشویه
 به تنهایی هیچ كارایی و اثری ندارد. دهانشویه در كنار مسواك و نخ دندان باید باشد. دهانشویه خوب است اما در طولانی‌مدت دندان را قهوه‌ای می‌كند و برای استفاده روزمره توصیه نمی‌شود.
اگر لثه در اطراف ایمپلنت از بین رفته باشد چه باید كرد؟
ایمپلنت زمانی می‌تواند موفق باشد كه دور تا دورش استخوان و لثه كافی باشد. در غیر این‌صورت به مرور لثه عقب‌نشینی می‌كند. قسمت بیرون‌زده و آلودگی را به خود جذب می‌كند.
قسمت بیرون‌زده آب را به خود جذب می‌كند. اگر التهاب و بیماری لثه مطرح نباشد باید در این شرایط مسواك زده شود و شرایط را حفظ كنید. اگر بیماری هست، خونریزی لثه دارید، قرمزی و درد وجود دارد و اگر بیماری خاصی وجود دارد باید مداخله و لثه بازسازی و سطح ایمپلنت تمیز شود. ایمپلنت هم مانند دندان می‌تواند دچار بیماری شود. اگر بیماری بیشتر شود ایمپلنت را خارج  کرده و محیط را پاكسازی و درمان را پیگیری می‌كنیم.
آیا پیوند كلیه می‌تواند منجر به التهاب لثه شود؟
این‌كه پیوند كلیه باعث التهاب لثه شود، درست نیست. كسی كه تحت پیوند قرار می‌گیرد یك سری داروهای مهار سیستم ایمنی دریافت می‌كند. بعضی از این داروها روی لثه تاثیر دارند. شیمی‌درمانی ، داروی ضدصرع و برخی داروهای فشار خون بالا روی لثه تاثیر دارد. اما بهداشت ضعیف در كنار ضعف سیستم ایمنی خودش را چند برابر نشان می‌دهد.
علت وجود رگه‌های سیاه در لثه چیست؟
یك سری رنگریزه در برخی لثه‌ها وجود داردكه مشكل ندارد.
آیا دندان مصنوعی باعث بیماری لثه می‌شود؟
دست دندان باعث بیماری لثه نمی‌شود. دست دندانی كه تطابق خوبی ندارد یا تیزی دارد ، ضربه می زند و می‌تواند قرمزی ایجاد كند.