«جنگ ستارگان» روی زمین!

همزمان با اکران عمومی فیلم «جنگ ستارگان» دونالد ترامپ فرمان تشکیل ارتش فضایی را امضا کرد

«جنگ ستارگان» روی زمین!

تازه‌ترین قسمت مجموعه علمی -تخیلی «جنگ ستارگان» با افتتاحیه‌ای 176 میلیون دلاری در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریكای شمالی، نمایش عمومی خود را آغاز كرد. در نگاه اول شاید این رقم بسیار بالا و كلان به نظر برسد، اما تحلیلگران اقتصادی سینما این طور فكر نمی‌كنند. قبل از اكران عمومی فیلم، اهل نظر برای آن پیش‌بینی افتتاحیه‌ای 190 تا 200 میلیون دلاری می‌كردند. اما به نظر می‌رسد تماشاگران و حتی طرفداران این مجموعه پرسروصدا هم، چندان با اهل فن هم نظر نیستند و گله‌هایی از مجموعه فیلم مورد علاقه‌شان دارند. قبل و همزمان با نمایش عمومی «جنگ ستارگان: ظهور اسكای واكر»، انتقادهای آشكار و پنهان زیادی از آن شد و شبكه‌های اجتماعی سرشار از انتقادهایی بود كه به فیلم، كارگردانی و حال و هوای آن می‌شد. در یك كلام، برخلاف دفعات قبل كه نمایش عمومی قسمت تازه‌ای از این مجموعه فیلم با استقبال و تحسین‌های پی در پی همراه بود، این بار اوضاع چندان روبه‌راه و مثبت نبود.

به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، قسمت جدید این اكشن ماجراجویانه با هزینه كلان و دور از انتظار 300 میلیون دلاری ساخته شده است. این رقم، هزینه‌های مربوط به تبلیغات و بازاریابی فیلم را دربر‌نمی‌گیرد. البته شرکت‌های والت دیزنی و لوكاس فیلم كه تهیه كننده جنگ ستارگان هستند، رقم دقیق تبلیغات و بازاریابی آن را اعلام نكرده‌اند. اما اهل فن می‌گوید بازاریابی برای چنین فیلم پرخرج و باشكوهی، نمی‌تواند كمتر از صد میلیون دلار باشد. با این وصف، جنگ ستارگان جدید باید در آمریكای شمالی بیش از 500 میلیون دلار فروش كند، تا بتواند لقب یك كار موفق و پرفروش را از آن خود كند. فروش سه روز اول فیلم در 52‌كشور دیگر دنیا به‌جز آمریكا هم، به رقم 198 میلیون دلار رسیده است. آیا فروش كلی جهانی (هم آمریكا و هم بقیه كشورهای دنیا) سه روزه 374 میلیون دلاری برای فیلمی با چنین هزینه كلان تولید، می‌تواند یك موفقیت به حساب بیاید؟
بی‌ارتباط با دنیای سیاست
مجموعه جنگ ستارگان ارتباطی با دنیای سیاست ندارد و هدف سازندگانش سرگرم كردن تماشاچی و بردن او به یك دنیای تخیلی و فانتزی است، اما انگار جبر تاریخ نمی‌خواهد بگذارد این مجموعه فیلم چنین باشد و در همین حد، به اجرای ماموریتش بپردازد! هم در دهه 70 میلادی كه اولین قسمت این مجموعه دنباله‌دار ساخته شد و هم زمان حال، اكران عمومی قسمت‌های مختلف جنگ ستارگان درگیر مسائل سیاسی روز شده و شاید ناخواسته به صورت یك تیتر جنجالی سیاسی درآمده است. تبلیغات وسیع و پرسروصدای رونالد ریگان در دهه 80 مبنی بر جنگ ستارگان و مبارزه تسلیحاتی با شوروی آن دوران، نام مجموعه فیلم جنگ ستارگان را با سیاست گره زد. در روزهای اخیر هم تلاش دونالد ترامپ برای امضای فرمان تشكیل ارتش فضایی، با اكران عمومی قسمت جدید این مجموعه فیلم همراه شده است. در داستان این مجموعه فیلم كه در كهكشانی بسیار دور از كره زمین اتفاق می‌افتد، چند ارتش فضایی وجود دارند كه در حال نبرد و درگیری با هم هستند. دو نیروی خیر و شر در نقطه‌ای بسیار دور از زمین، قصد تسلط بر محیط پیرامون خود را دارند. حالا كه ترامپ، ارتش فضایی را به عنوان قوای ششم آمریكا بعد از نیروهای زمینی، دریایی و هوایی و گارد ساحلی و تفنگداران دریایی اعلام و معرفی كرده، آخر و عاقبت داستان مجموعه فیلم جنگ ستارگان چه خواهد شد؟ آیا ترامپ به تاسی از داستان این مجموعه اكشن علمی-تخیلی، دست به تشكیل ارتش فضایی زده است؟ آیا كارخانه رویابافی هالیوود، منبع الهام روسای جنگ‌طلب آمریكا شده است؟
نقدهای منفی منتقدان
منتقدان سینمایی هم‌ روی‌هم‌رفته نقدهای مثبت زیادی برای جنگ ستارگان: ظهور اسكای واكر ننوشته‌اند. اكثریت نقدها حكایت از آن می‌كند كه داستان و حال و هوای فیلم نتوانسته نظر نویسندگان آنها را به خود جلب كند. جی‌جی آبرامز، كارگردان فیلم زمان تولید آن اعلام كرده بود فیلمی درخور نام جنگ ستارگان خواهد ساخت. اما فیلم او حتی نتوانسته طرفداران قدیمی و پروپا قرص آن را هم راضی و خشنود كند. این نكته، واكنش فیلمساز را در پی داشته و او درصدد پاسخگویی برآمده است. به باور آبرامز، انتقاداتی كه به فیلم شده «ناشی از فقدان حس همراهی و دلسوزی» بوده است. او به این نكته اشاره می‌كند كه زمان تولید فیلم، او و مدیران والت دیزنی می‌دانستند داستان و شخصیت‌های فیلم باعث جلب رضایت گروهی از تماشاگران و عدم رضایت گروهی دیگر خواهد شد. به گفته او: «واقعیت این است كه با یك فیلم نمی‌توان همه را راضی نگه داشت. هیچ فیلمی قادر به انجام چنین كاری نبوده و نخواهد بود.» اشاره آبرامز به تصمیم تهیه‌كنندگان فیلم به ایجاد تغییراتی تازه در لحن، داستان، شخصیت‌ها و صحنه آرایی آن است. او هم مثل تهیه‌كنندگان فیلم این عقیده را دارد كه توجه كامل به خواسته‌های طرفداران و تماشاگران یك فیلم، كار غلط و اشتباهی است.