پیام دست‌های سید

چگونه سیدحسن نصرا... با یک حرکت نمادین انتقام سخت را با یک زبان همه فهم به جهان نشان داد؟

پیام دست‌های سید

این روزها تصاویر مربوط به سخنرانی تاریخی دبیرکل حزب ا... لبنان، سید حسن نصرا... در فراق سردار دل‌ها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی دست به دست می‌چرخد! آری! تصاویر! به کارگیری «زبان بدن» سید مقاومت، در توصیف سرنوشت نیروهای آمریکا در منطقه و ترسیم بصری سرنوشت قاتلان رزمندگان مقاومت و خصوصا سردار سلیمانی، مورد توجه کاربران شبکه‌های مجازی و اجتماعی در سراسر جهان قرار گرفته‌است. سیدحسن نصرا... به نظامیان آمریکایی هشدار داد که «عمودی» آمده‌اند و اگر خودشان منطقه را ترک نکنند، «افقی» خارج خواهند شد. تصویر دبیرکل حزب ا... لبنان در لحظه بیان این هشدار، خود به نماد یک هشدار صریح به ترامپ و مقامات کاخ سفید تبدیل شده است.

ویژگی‌های زبان بدن رهبر مقاومت لبنان
رفتارشناسان و افرادی که در حوزه زبان بدن تخصص دارند، معتقدند میان لحن هشدار و تصویر سازی آن از سوی سید مقاومت، ارتباطی کاملا مستقیم و متناسب وجود دارد.
به عبارت بهتر، زبان بدن سید مقاومت، ترجمانی از اقتدار و انگیزه‌ای است که در نیت و ذهن این قهرمان جهان اسلام قرار دارد. این نخستین بار نیست که زبان بدن سید مقاومت، به‌پیام آور اقتدار حزب ا... نزد مخاطبان (اعم از دوستان و دشمنان دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان) تبدیل می‌شود.
حتی متخصصان زبان بدن معتقدند در موارد حساس و تعیین کننده، نگاه ثابت سید حسن نصرا...  نشان از اصرار وی بر انجام وعده‌هایش دارد. در سخنان، نگاه و حرکات بدن سید مقاومت نشانه‌ای از نبود اطمینان و سردرگمی مشاهده نمی‌شود. این مسأله، در سخنرانی‌های با شکوه رهبر مقاومت لبنان در فراق شهید عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین نیز قابل مشاهده بود. در آبان سال 1392 (مراسم عاشورای آن سال در بیروت)  نیز سید حسن نصرا... از حضور نیروهای حزب ا... در سوریه و مبارزه با تروریسم تکفیری ساخته و پرداخته دست واشنگتن، تل آویو و آل سعود قویا دفاع و بر استمرار این روند تأکید کرد.
متخصصان زبان بدن در تشریح و واکاوی آن سخنرانی معروف، تأکید کردند که رهبر مقاومت اسلامی لبنان با حرکت مکرر دستان خود از جمله بالابردن دست‌ها و خصوصا انگشت سبابه و حتی حرکت عضلات و صورت خود که متناسب با حرکت دست‌هایش صورت می‌گرفت، پیام اقتدار و عزم راسخ مقاومت را به صورتی صریح و مستقیم به مخاطبان خود در سراسر لبنان، منطقه و دنیا مخابره کرد.
تناسب لحن و زبان بدن سید مقاومت
با این حال در توصیف زبان بدن سید مقاومت، شاهد شکل گیری یک ارتباط غیر کلامی میان وی و مخاطبانش هستیم. به نظر می‌رسد آنچه زبان بدن سید مقاومت را پیچیده می‌سازد، تناسبی است که میان جنبه و بعد کلامی و غیر کلامی سخنان وی وجود دارد.
به عبارت بهتر، سخنان سید مقاومت و حرکات دست و بدن وی، هر دو در یک زمان و در ذیل یک هدف به مخاطبان سخنان وی مخابره می‌شود. در این معادله، نه تنها میان لحن هشدار آمیز و حرکات بدن سید مقاومت، کمترین تمایز و تفکیکی نمی‌توان متصور شد، بلکه هر دوی این موارد، مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.
متعاقب سخنرانی سید حسن نصرا... و تأکید وی بر این جمله که ترامپ خواهد فهمید چه کرده هنگامی که سربازان آمریکایی افقی بازمی گردند. وی با دو دست خود، تصویری زنده از سربازان زنده و عمودی آمریکایی و چگونگی تبدیل آنها به سربازان کشته شده یا افقی  خلق کرد. این تصویرسازی به اندازه‌ای فعالانه و در تناسب با سخن و لحن قاطعانه سید مقاومت بود که از همان لحظه بیان، مورد توجه شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان اسلام و حتی دنیا قرار گرفت. فعالان شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان اسلام هشتگ #سیعودون_بالنعوش را  مبتنی بر همین تصویرسازی سید حسن‌نصرا... داغ کردند. در نهایت این که حرکت دستان سید مقاومت در ترسیم سرنوشت نیروهای آمریکایی در منطقه، نه تنها ترجمانی از لحن کوبنده وی در برابر قاتلان سردار مقاومت است، بلکه نوعی تصویرسازی آشکار از مواضع جمهوری اسلامی ایران و کل جبهه مقاومت در پروسه انتقام خون سردار سلیمانی محسوب می شود.
 امروز میلیون‌ها کاربر در منطقه و جهان، در حال تمرکز بر زبان بدن قهرمانی هستند که به دادن وعده های صادق در میان دوستان و دشمنانش شهره است! پس باید به ترامپ ، پمپئو و اسپر حق داد که تاب و توان مشاهده این تصویر تاریخی را نداشته باشند.