عیاری و داستان كلاهبرداری‌های ادامه دار

عیاری و داستان كلاهبرداری‌های ادامه دار

كیانوش عیاری بعد از «روزگار قریب» این روزها مدتی است كه مشغول مجموعه تلویزیونی جدید خود با عنوان «87متر» شده است. سریالی كه تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد و به سوژه روزی پرداخته كه خیلی‌ها با آن درگیر شده‌اند؛ كلاهبرداری در حوزه املاك.
داستان این سریال در قالب یك درام اجتماعی درباره دو خانواده به نام‌های پوردورانی و خلیلی است. علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش خانه‌ای را از فروشنده‌ای به نام فرج ناصری خریداری می‌كنند. اما روز اسباب‌كشی متوجه می‌شوند كه خانه به فرد دیگری به نام رجب خلیلی فروخته شده است. رجب به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانی‌ها به خانه رسیده‌اند و وسایل‌شان را در خانه گذاشته‌اند اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای كلاهبرداری مشخص می‌شود.
این خلاصه داستان سریال شبكه یك سیما است كه لوكیشن‌های متعددی هم دارد؛ به گزارش تسنیم در این بین حتی خانواده‌ها برای تعقیب كلاهبردار به خارج از كشور (گرجستان) می‌روند. تصویربرداری‌ «87 متر» چندین‌بار به دلیل مشكلات مالی متوقف شد اما با پیگیری‌های مدیران و فراز و نشیب‌هایی كه عوامل كار سپری كردند بالأخره روزهای پایانی تصویربرداری را دنبال می‌كند. سریالی كه به تعبیر كیانوش عیاری كارگردانش روزهای سختی را سپری كرد و تلاشش - بر این است - که سال 98 به پایان برسد و در نیمه دوم خرداد سال آینده پخش خود را آغاز كند.
عیاری كارگردان این سریال تلویزیونی، در گفت‌وگویی كه در این گزارش داشت، بیان كرد: امیدوارم بتوانیم بدون هیچ مشكلی، اسفندماه تصویربرداری «87 متر» را به پایان برسانیم و به فروردین سال آینده نرسد؛ چون ما و تلویزیون مایلیم این مجموعه تلویزیونی، نیمه دوم خرداد سال آینده پخش خود ر ا از شبكه یك سیما آغاز كند. البته مراحل فنی آن نیاز به كار فشرده دارد كه ان‌شاءا... كار در معرض نگاه مخاطبین تلویزیون قرار بگیرد.
كارگردان سریال «87 متر» در پاسخ به این سؤال كه با ساخت این مجموعه تلویزیونی القای چه مفاهیم و اهدافی را به مخاطبین دنبال می‌كنید، افزود: زمانی كه قرار بود تصویربرداری این كار شروع شود نظر مدیران وقت تلویزیون هم این بود كه «87 متر» یكی از موضوعات مبتلابه جامعه را مطرح و بررسی كند، تصورشان این بود كه قوه قضاییه از ساختن چنین كاری بسیار استقبال خواهد كرد؛ زیرا خیل عظیمی از پرونده‌های قوه قضاییه، به مستغلات و مسكن‌هایی برمی‌گردد كه سر بسیاری به واسطه آگاه نبودن به مواردی، كلاه رفته است.
او خاطرنشان كرد: ما با ساخت این مجموعه تلویزیونی و پرداختن به چنین سوژه‌ای دنبال این بوده‌ایم كه حداقل با آگاه‌سازی رسانه‌ای، چند درصد از این مساله و مشكلات كاسته شود و از این جهت می‌تواند كاملا كاربردی باشد. البته در دوران فراز و نشیب و تعطیلی و توقف فیلمبرداری‌ها به علت مشكلات مالی، كمك زیادی می‌شد حتی به ارتقای كیفیت كار كمك می‌كرد؛ چرا كه در این مواقع اولین تأثیر منفی را روی كیفیت می‌گذارد.
عیاری با اشاره به این‌كه هیچ‌وقت در كار كم‌فروشی نكرده و دنبال ساخت كاری بوده‌ام كه برای مردم آگاهی‌دهنده و لذتبخش باشد، گفت: وسواس و توجه به ظرافت‌های كاری در ساخت سریال، به طور متوسط 50 برداشت عادی است و البته برداشت‌های بیشتری هم داشته‌ایم؛ البته كه این كار و رویه، قاعده‌مند است؛ نباید تصورها این باشد كه چون كار تلویزیونی است و دو سه بار نمایش داده می‌شود بخواهیم كم‌فروشی كنیم و كیفیت را در درجه اول قرار ندهیم.
وی در خصوص تأثیر این سریال روی مخاطب خاطرنشان كرد: قدر مسلم این كه اثری از نمایش در آن وجود ندارد؛ خواه ناخواه مخاطب گونه‌های روایی مختلفی را در جریان این سریال تلویزیونی می‌بیند؛ برخی اوقات عشق و درام می‌بینند و برخی اوقات هم ناملایمات و معضلات عامل جذب‌كننده‌ای برای مخاطب است. سعی كردیم لحظه‌ای از زنده بودن كار كه باید خون جاری در رگ‌های كار باشد، با فضاسازی تماشاگر را به آخر كار برسانیم و تأثیری روی مخاطب بگذارد.
این كارگردان سینما و تلویزیون تأكید كرد: تماشاگر سریال «87 متر» با دیدن این مجموعه تلویزیونی، احساس ناامنی برایش ایجاد می‌شود كه سر به هوا خرید نكنند و خرید و فروش مسكن و ملك با دقت اتفاق بیفتد كه بارها شاهد بوده‌ و دیده‌ایم كه چه دردسرهای عظیمی برای خریداران به‌ وجود آمده است.
علی دهكردی، مهران رجبی، فریبا كامران، حسین سلیمانی، شهین تسلیمی، فریده سپاه‌منصور، محمد بحرانی، سعید پیردوست، دیبا زاهدی، ملیكا نصیری، غزل شجاعی، رضا مسعودی، عرفان آصفی، الهه خادمی و نیما نوری‌زاده از بازیگران این سریال تلویزیونی‌ هستند.