هشتادی‌ها  با انگشت جوهری

برنامه «اولی‌ها» ویژه رای اولی‌ها روی آنتن شبكه امید رفت

هشتادی‌ها با انگشت جوهری

همزمان با نزدیك شدن به انتخابات مجلس، تلویزیون مثل همیشه برنامه‌های مختلفی را برای این ماجرا درنظر گرفته است، تولیداتی كه هر شبكه‌ای به شكلی به سراغ آن می‌رود. در این بین، گپ و گفت با حضور مخاطبان و چهره‌های مختلف یكی از قالب‌های ثابت این برنامه‌هاست، فضایی كه در جریان آن مردم انتظارات و نقطه‌نظراتشان را درباره نمایندگان مطرح و با هم درباره‌اش صحبت می‌كنند. در كنار اینها همیشه گروهی هستند كه به قول معروف رای اولی محسوب می‌شوند و برای اولین بار است كه قرار است پای صندوق‌های رای بروند. این اتفاق باعث شده تا علاوه بر برنامه‌های روتین این دوره، ویژه‌هایی هم برای آنها درنظر گرفته شود، مثل برنامه «اولی‌ها» كه از شبكه امید به روی آنتن می‌رود و پخش آن از ابتدای این هفته آغاز شده است. شبكه در خبری درباره لزوم وجود این برنامه این طور عنوان كرده بود كه با توجه به ایـن كـه تعداد قابل توجهی از شركت‌كنندگان كشور را رای اولی‌ها تشكیل می‌دهند، این گروه سنی نـقش بـسیار تعیین كننده‌ای در انتخابات دارند و به همین دلیل كه تصمیم گرفتند به سراغ ساخت برنامه‌ای با حضور همین گروه بروند، جریانی كه البته قرار نیست صرفا به شكل یك تریبون و گفت‌وگوی یكطرفه باشد. سینا هوشمندی نژاد تهیه‌كنندگی، سردبیری و كارگردانی این برنامه كه در ۴۰ قسمت هشت دقیقه‌ای ساخته شده را به عهده دارد؛ برنامه‌ای كه فعلا به صورت شناور در ساعات مختلف روی آنتن می‌رودو به گفته هوشمندی احتمال دارد از شبكه‌های دیگر هم آن را ببینیم و باكس ثابتی برایش درنظر گرفته شود.

هوشمندی نژاد درباره اتفاقاتی كه قرار است در این برنامه بیفتد می‌گوید: در هر قسمت از برنامه هفت نفر از نوجوانان و جوانانی كه به سن حق رای رسیده اند و برای اولین بار قرار است در انتخابات مجلس شورای اسلامی شركت كنند، در برنامه حضور پیدا می‌كنند و گوینده كه پشت دوربین نشسته یكسری سوال از آنها می‌پرسد. روند این پرسش و پاسخ‌ها به این شكل است كه از موضوع بی‌ربط به انتخابات شروع می‌كنیم و در نهایت با همان سوالات آن را به نماینده‌های مجلس ربط می‌دهیم.
ما موضوعات مختلفی از جمله حضور چشمگیر زنان در مجلس، بحث درآمد نماینده‌ها، شفافیت آرا آنها و .... را هم در این بین مطرح می‌كنیم. هر قسمت از برنامه حدودا هشت دقیقه است و طبق صحبتی شده احتمال دارد كه شبكه‌های دیگری هم آن را پوشش دهند.
تعارف نداریم
اما این كه چنین ساختار و برنامه‌ای چه رویكردی دارد و چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد، سوالی بود كه هوشمندنژاد درباره‌اش گفت: این برنامه خیلی رك است و شاید این برای اولین بار باشد كه در یك برنامه تلویزیونی به خیلی از موضوعات بدون تعارف می‌پردازیم، مثلا این كه آیا لزومی دارد كه یك نماینده مجلس محافظ شخصی داشته باشد؟ چون این اتفاق هزینه‌ای را در بردارد و اصلا چرا باید چنین هزینه‌ای شود؟
او اضافه كرد: ما با این بحث‌ها بچه را به میدان می‌آوریم و از سوی دیگر مخاطبی كه آنها را نگاه می‌كند با طیفی از همسن و سال‌های خودشان روبه‌رو می‌شود چرا كه ما محدودیتی بابت حضور افراد نداریم و این به تاثیرگذاری جریان كمك می‌كند. همچنین فضایی كه این گروه دارند انگار چندان متاثر از بزرگ‌ترهایشان نیست و گویا این نسل می‌خواهد خودش فكر كند و فارغ از این كه پدرش می‌گوید رای بدهم یانه، خودش جداگانه فكر می‌كند كه چطور باید در این مسیر پیش برود.
دهه هشتادی‌های تازه‌وارد
این تهیه‌كننده با اشاره به دهه‌ای كه تازه به جمع رای‌دهندگان اضافه شده است، افزود: دهه هشتادی‌ها برای اولین بار است كه امسال رای می‌دهند، اتفاقی كه فضای مثبتی را ایجاد كرده و به آنها احساس استقلال داده تا جایی كه خیلی از حرف‌هایی كه وجود دارد برای آنها مهم نیست و با فیلتر عقل و فكرشان آینده‌شان را می‌سازند. در این برنامه هم نگاه‌های مختلفی وجود دارد اما جالب است كه خیلی از آنها در دیالوگ‌هایشان می‌گویند كه اگر رای ندهیم انگار در آینده مملكتمان تاثیر نداشتیم. در سوی دیگر برخی‌ها هم نظر دیگری دارند اما نباید فراموش كنیم جایی تاثیرگذاری زیاد می‌شود كه طیف‌های مختلفی را جلوی دوربین بیاورید و قالب این برنامه هم به این شكل است. با این حال این هوش و ذكاوت برنامه‌ساز است كه برنامه را به نحوی هدایت كند كه بحث رای دادن ارجح باشد.
بررسی ماجراهای معروف مجلسی‌ها
سن نماینده‌ها و لزوم جوان‌سازی مجلسی‌ها، تحرك و پویایی این گروه و البته چرت‌های معروف برخی آنها كه عكس‌های زیادی از آنها منتشر شده، صلاحیت علمی نماینده‌ها و... برخی از مواردی‌ است كه قرار است در برنامه «اولی‌ها» به آن پرداخته شود، موضوعی كه هوشمندی در ادامه‌اش گفت: ما بخشی در این برنامه داریم كه در آن بچه‌ها را جای یك نماینده می‌گذاریم و درباره برخی موضوعات از آنها نظر می‌خواهیم. بعضی اتفاقاتی كه در مجلس رخ داده هم بخش دیگری از موضوعات برنامه را به خود اختصاص داده است. مثلا در یك قسمت ما از سلفی گرفتن با خانم موگرینی صحبت می‌كنیم و این كار را مذموم می‌دانیم چون شأن نماینده بالاتر از آن است كه با یك شخص خارجی به آن صورت در جلسه‌ای كه خبر آن به دنیا مخابره می‌شود آن طور سلفی بگیرد. بچه‌ها هم در كنار این كه سیاه نمایی نداریم اما این جریان‌ها را نقد می‌كنند. همه اینها دغدغه نسل جوان است كه باعث می‌شود تا رای دهند كه فرد اصلح را انتخاب كنند.
هوشمندی‌نژاد می‌گوید: رابطه فضای مجازی با انتخابات، كمپین‌های تبلیغاتی، درآمد و حقوق نمایندگان مجلس هم از موضوعات دیگری است كه به آنها می‌پردازیم. همچنین یكی از قسمت‌ها هم به سوگندنامه نمایندگان اختصاص دارد. این‌كه چرا ابتدای كارشان قسم می‌خورند. علاوه بر اینها تعطیلات مجلس هم موضوع دیگری است كه آن را مدنظر قرار دادیم.
او در آخر هم درباره جنبه هدایتگری برنامه گفت: كارگردان و برنامه‌سازان باید هر برنامه‌ای را در جهتی پیش ببرند كه به فضای مطلوب رسانه‌ای كه در آن است نزدیك شود، جریانی كه در همه دنیا هم وجود دارد. ما هم مطابق این مسیر سعی كردیم با سوالاتمان بچه‌ها را به سمتی ببریم كه به آن نتیجه برسیم؛ مواردی مثل جوانگرایی در مجلس و... .