مربع توطئه در لبنان

مربع توطئه در لبنان


 شنبه شب، صدها نفر از کسانی که در کسوت معترضان به عدم‌تشکیل دولت لبنان در اطراف پارلمان حضور پیدا کرده بودند، در حرکتی ناگهانی ضمن حمله ور شدن به پلیس لبنان، درگیری‌های خشونت باری را شکل دادند که در نهایت، به زخمی شدن 220 نفر منجر شد. صلیب سرخ لبنان از زخمی شدن۲۲۰ نفر در درگیری‌های شنبه شب در  بیروت و انتقال۸۰ نفر آنها به بیمارستان خبر داد.
منابع خبری اعلام کرده‌اند که این درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان که خشونت‌آمیزترین آنها از زمان آغاز تظاهرات در لبنان بود، پس از ساعاتی آرام گرفت.
سوال اصلی اینجاست که خلق صحنه خونین اخیر در بیروت چرا و با چه هدفی صورت گرفت؟ به عبارت بهتر، چه کسانی عامل ایجاد بن بست سیاسی در بیروت و طرفدار استمرار خشونت و درگیری و تولید بحران‌های امنیتی دنباله‌دار در سرزمین سروها هستند؟
صورت مسأله این است که «حسان دیاب» ۲۸ آذر ماه  با ۶۹ رأی مأمور به تشکیل دولت لبنان شد و پیش‌بینی کرد ظرف شش هفته این اقدام را انجام خواهد داد، اما رایزنی‌هایش طی حدود یک ماه اخیر پیشرفتی قابل ملاحظه‌ نداشته است. حتی زمزمه‌های کناره‌گیری وی از پست نخست وزیری نیز چند بار از سوی منابع خبری مطرح شد. بدون شک، بی دولتی و ایجاد بحران‌های امنیتی مزمن، دو سیاست و راهکاری است که رژیم صهیونیستی، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی به عنوان «مربع توطئه» دنبال می‌کنند. این بازیگران مداخله‌گر در امور داخلی لبنان، از هر فرصتی برای تقویت این دو مؤلفه استفاده کرده و معتقدند تحقق لبنان آرام، منجر به اتحاد داخلی و در نهایت، از بین رفتن قدرت مانور آنها در امور داخلی این کشور خواهد شد. این در حالی است که سرزمین سروها به زودی بر این توطئه نیز فائق خواهد آمد.