جنگ تن به تن كرونا وفناوری

نگاهی به تاثیرات متقابل ویروس كرونا و بازار فناوری بر یکدیگر

جنگ تن به تن كرونا وفناوری

تب، سرفه، مشكلات شدید تنفسی و در مواردی نارسایی كلیه، صورت‌های ماسك‌زده، محله‌های قرنطینه‌ شده و ترس از ابتلا به یك بیماری سخت و كشنده؛ اینها علائمی است كه این روزها «كروناویروس» را با آن می‌شناسند. علائمی كه طی چند هفته‌ اخیر، چین 3/1میلیارد نفری را برهم ریخته و به‌سرعت به یك بحران فرامرزی برای این كشور و شهروندانش تبدیل شده است. صنایع زیادی به‌واسطه‌ این بیماری و تصمیم‌های دولت چین طی این روزها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. بسیاری از مردم حتی پس از پایان تعطیلات سال نوی چینی هم در خانه‌هایشان مانده‌اند و با دوركاری روزهایشان را پشت‌سر می‌گذرانند. این بحران حالا به یك مساله جهانی تبدیل شده و هر روز كشورهای بیشتری درگیر آن می‌شوند. اما جالب است بدانید فناوری هم به شكل گسترده‌ای در این ماجرا درگیر شده و ضربه‌های زیادی از آن خورده و حال سعی می‌كند با آن مبارزه كند. در این گزارش نگاهی به تقابل لحظه به لحظه فناوری و كروناویروس می‌اندازیم.

آرش جهانگیری

  پیش‌بینی هوش مصنوعی
یكی از نكات ملموس، حضور پررنگ هوش مصنوعی از قبل از شروع بحران تاكنون بوده است، به‌طوری كه حتی توانسته بود بروز چنین ویروسی را پیش‌بینی كند. هوش مصنوعی توسعه داده ‌شده توسط شركت BlueDot  یك هفته قبل از شروع اپیدمی، با پایش مجموعه‌ای از كلمات كلیدی استفاده شده در اینترنت به 65 زبان، بررسی اطلاعات پروازی و مسافربری و بسیاری عوامل دیگر، موفق به پیش‌بینی بروز و شیوع بیماری و حتی مسیر انتشار آن شده بود. 

  رباتی برای پایش گسترش ویروس
علاوه بر این در خود چین، از نخستین روزهای شروع بحران مقامات محلی با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به پایش گسترش ویروس و كنترل موارد مشكوك كرده‌اند. نرم‌افزار بومی یك بات سخنگوست كه با انجام یك معاینه تلفنی و جمع‌آوری اطلاعاتی همچون هویت فردی، وضعیت جسمی و محل سكونت می‌تواند با سرعتی چند برابر انسان‌ها اقدام به دسته‌بندی اطلاعات میلیون‌ها فرد در مناطق آلوده و تولید گزارش‌های روزانه دقیق كند.

  مبارزه با اخبار جعلی
دانشگاه جان‌هاپكینز هم برای اطلاع‌رسانی شفاف‌تر و مقابله با موج اخبار جعلی به‌راه افتاده در رسانه‌های اجتماعی، یك نقشه تعاملی ارائه كرده كه تمام اطلاعات مرتبط با وضعیت گسترش و مقابله با بیماری را به‌صورت لحظه‌ای در دسترس همگان قرار می‌دهد. این در شرایطی است كه هرگونه اطلاعات اشتباهی می‌تواند باعث گسترش بیشتر این بیماری شود و مردم و كشورهای بیشتری را درگیر كند.

  رمزگشایی ویروس
محققان چینی به ‌لطف سطح بالای فناوری پزشكی در این كشور طی تنها یك هفته موفق به رمز‌گشایی كامل ژنوم ویروس و انتشار عمومی نتایج برای تسریع فرآیند یافتن درمان بیماری شدند. 
البته تنها این چینی‌ها نیستند كه از هوش مصنوعی علیه بیماری جدید استفاده می‌كنند. شركت‌های بزرگ فناوری با نگرانی، تحولات مرتبط با ویروس كرونا در چین را دنبال می‌كنند، چراكه عواقب این بحران می‌تواند تبعات سرنوشت‌سازی برای آنها داشته باشد. شركت مایكروسافت همین چند روز پیش از ارائه ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی به‌نام AI for Good در حوزه پزشكی و تصمیم به استفاده از آن در مقابله با ویروس كرونا خبر داد و خبرهایی درباره تلاش IBM برای كاربرد ابررایانه هوشمند Watson در یافتن درمانی برای این بیماری به‌گوش می‌رسد، هرچند بعید است این تلاش‌ها به نتیجه فوری منجر شود. 
البته یافتن درمان ضدویروسی پیچیده و زمانبر است، ولی خود چینی‌ها هم بیكار نمانده‌اند و محققان این كشور اعلام كرده‌اند به یك درمان ضدویروسی تركیبی براساس داروهای آنفلوآنزا و HIV رسیده‌اند كه به‌نظر می‌رسد می‌تواند به‌خوبی با این ویروس مقابله كند. 
  نقشه راه برای دوری از خطر
در نهایت باید به استفاده از ربات‌ها برای معاینه و تعامل با بیماران، ضدعفونی كردن بخش‌های تحت قرنطینه و نیز جابه‌جایی دارو و ملزومات پزشكی در بیمارستان‌های محل استقرار بیماران كرونا اشاره كنیم كه توانسته‌اند با كاهش سطح تماس افراد غیرآلوده با بیماران، در كنار افزایش كارایی باعث كنترل گسترش ویروس شوند. همچنین اگر می‌خواهید لحظه به لحظه از روند این ویروس خطرناك مطلع شوید می‌توانید به این لینك سر بزنید:
 http://bit.do/frMMK
پایگاه اطلاع‌رسانی جان‌‌هاپكینز به كمك این سایت به‌صورت آنلاین تمام نقاطی را كه این بیماری در آن شناسایی شده است، روی نقشه جهان به شما نشان می‌دهد. همچنین تعداد كسانی كه تا به حال به كرونا مبتلا شده‌اند نیز قابل نمایش است. علاوه بر این، تعداد قربانیان و تعداد درمان شده‌ها نیز در آن نمایش داده می‌شود.

  كرونا علیه فناوری
یكی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های فعلی درباره بحران بیماری كرونا، ضربه اقتصادی است كه كاهش تولید و مصرف در دومین اقتصاد بزرگ جهان به بازارهای بین‌المللی و روند توسعه فناوری خواهد زد. بسیاری از كارشناسان این بحران را با سارس كه در سال 2003 باعث كاهش 8/0 درصدی تولید ناخالص ملی چین و بروز بحران اقتصادی در این كشور شد، مقایسه می‌كنند. البته سارس، درس‌های بسیاری برای چین داشت و روند سریع و موثر مقابله دولت چین با این اپیدمی نشان می‌دهد این كشور تصمیم گرفته هرگز افتضاح سارس را تكرار نكند. 

  دیوار قرنطینه
حدود 60 میلیون نفر در استان هوبی كه شهر ووهان در آن قرار دارد، قرنطینه هستند و تقریبا تمام شركت‌های تولیدی و خدماتی به كاركنان خود دستور ماندن در منزل را داده‌اند. شركت‌های بین‌المللی سفرهای كاری به مقصد چین را تا اطلاع ثانوی لغو كرده‌اند و آنهایی كه در چین هستند از رفتن به محل كارشان منع شده‌اند. طبیعتا این مساله، در كنار تعطیلی كامل شهرها و مراكز صنعتی در سراسر كشور موجب كاهش مصرف و خرید از فروشگاه‌ها و در نتیجه كاهش تولید و صدمات اساسی به‌ بخش خدمات خواهد شد.  شهر ووهان در چین موقعیتی مثل شیكاگو در آمریكا دارد و یك تولید‌كننده بزرگ فولاد و خودرو در چین به‌شمار می‌رود. همچنین در این قطب صنعتی شركت‌های خارجی مثل IKEA، هوندا، خطوط هوایی و برندهای متعدد بین‌المللی هم فعالیت دارند. 

  دود در چشم غیر چینی‌ها
كاهش تولید حتی گریبان شركت‌های خودروساز خارجی مثل هیوندای را گرفته‌ است، چرا كه بسیاری از قطعات مورد استفاده در خودروهای این شركت در چین تولید می‌شود. بنابراین جای تعجب نیست كه شركت‌های بزرگی مثل اپل و گوگل كه در كنار وابستگی به چین برای تولید قطعات و سخت‌افزار، بازار بزرگی هم در این كشور دارند، نگرانی‌های بسیاری درباره آینده خود داشته باشند. البته این نگرانی‌ها بی‌دلیل هم نیست و همین حالا نیز به ترتیب با كاهش سهام 4/2 و 6/5 درصدی مواجه شده‌اند.

  نسل پنجم در خطر است
بحران همین الان دامن هوآوی به‌‌عنوان تامین‌كننده اصلی تجهیزات زیرساخت شبكه اینترنت 5G چین را گرفته است. توسعه شبكه 5G یك اولویت ملی در چین به‌شمار می‌رود و تاكید بسیاری بر عملیاتی كردن هرچه سریع‌تر آن وجود دارد، ولی با وجود این‌كه هوآوی در استان ووهان، استیشن 5G برای كمك كردن به مبارزه با ویروس مستقر كرده تا با ایجاد یك شبكه فوق‌العاده سریع به برقراری امكان ارتباط ویدئویی آنی، انتقال بزرگ‌داده‌ها و مقابله بهتر با بیماری كند، تعطیلی شهرها و نبود نیروی كار لازم برای نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های 5G در سطح چین روند توسعه این شبكه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد كرد. به‌علاوه قطع ارتباط یكی از بزرگ‌ترین تامین‌كنندگان تجهیزات نسل بعدی ارتباطات بی‌سیم با باقی جهان، بدون شك تاثیر ملموسی بر روند پیشرفت و توسعه ارتباطات 5G در سطح جهانی خواهد داشت. 

  ركود اقتصادی ادامه دارد
به‌طور كلی پیش‌بینی می‌شود بازار فناوری بیشترین تاثیر درازمدت را از این بحران خواهد برد، چراكه بازیابی زنجیره پیچیده تامین و توزیع قطعات و محصولات الكترونیكی كه تقریبا در تمام جهان به چین و تولید‌كنندگان آن وابسته است، زمان زیادی لازم خواهد داشت. البته این پیش‌بینی به‌شرطی درست خواهد بود كه روند مهار و درمان كرونا به‌خوبی پیش برود و شاهد یك اپیدمی گسترده در ابعاد جهانی نباشیم.