شوری كه پایان ندارد

در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر كتاب «آن مرد با باران می‌آید» چه گذشت

شوری كه پایان ندارد

دختران نوجوان و محجبه و پسران نوبالغ محجوب از درهای سالن وارد می‌شدند. در این ازدحام می‌شد به سادگی گم شد و به زمان سفر كرد؛ به دهه 60 بازگشت و به دوران مدرسه، همان وقت‌ها كه روزنامه دیواری می‌ساختیم، گروه سرود و تئاتر تشكیل می‌دادیم، به روزهای اشتیاق برای شركت در مسابقات حفظ و قرائت قرآن، روزهایی كه گمان می‌كردیم بزرگ شده‌ایم و می‌خواستیم جهان ما را ببیند. دیروز در آمفی‌تئاتر فرهنگسرای اندیشه، دختران و پسران نوجوان روزگار، غرق غرور بودند؛ شوق و شعف ناشی از حضور در مراسم تقریظ مقام معظم رهبری بر كتاب «آن مرد با باران می‌آید» را می‌شد در رفتارشان دید و نیز گاهی حركات ظریف خودنمایانه‌ای كه اشاره‌ای بود به یك دنیا خاطره و حس‌های فراموش‌‌شده. مراسم دیروز به نوجوانان اختصاص داشت اما بزرگسالان زیادی مهمان بودند؛ از برگزاركنندگان مراسم تا وجیهه سامانی نویسنده كتاب «آن مرد با باران می‌آید» و مسؤولانی چون دكتر ایمان عطار‌زاده رئیس حوزه ریاست مركز تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری، علیرضا مختارپور دبیركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، محمدجواد حاج‌علی‌اكبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور، علی شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و نجم‌الدین شریعتی كه اجرای مراسم را برعهده داشت. خانواده شهید علی صدر، از شهدای مدافع حرم نیز حضور داشتند؛ زهرا و محمدعلی و مادرشان كه در لحظه رونمایی روی صحنه حضور داشتند و خیلی‌های دیگر.

 مهمانی نوجوانانه
ماجرا از این قرار است كه دیروز سومین برنامه پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی به رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بر كتاب «آن مرد با باران می‌آید» اختصاص داشت كه به قلم وجیهه سامانی برای نوجوانان نوشته شده است. پخش سرودهای و نماآهنگ‌های نوجوانانه و انقلابی، اجرای نمایش رادیویی، سرودخوانی و حتی اجرای دكلمه پر از بغض و اندوه فاطمه‌زهرا رضایی درباره سردار حاج‌قاسم سلیمانی بخش‌هایی از این مراسم بودند و نیز صحبت‌های دكتر عطارزاده، وجیهه سامانی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اكبری. جلوه تامل‌برانگیز این مراسم هم صلوات‌هایی بود كه از عمق جان و حنجره نوجوانان بیرون می‌آمد و به سبك صلوات‌های نوجوانان امروزی، عجل فرجهم را محكم و كوبنده، فریاد می‌كرد؛ صدای صلوات و حضور این نوجوانان، شوری را به یاد می‌آورد كه از روزهای آغاز انقلاب اسلامی تا امروز بارها و بارها از نسل‌های مختلف دیده‌ایم و همچنان ادامه داشته است.
 تقدیم به رهبر كتابخوان 
این‌كه نجم‌الدین شریعنی بارها و بارها در اجرای برنامه از مقام معظم رهبری درباره كتاب و كتابخوانی نقل قول كرد و او را كارشناس ادبیات داستانی دانست، یك سوی مراسم دیروز بود و سوی دیگرش اشاره‌‌ای بود كه ایمان عطارزاده به تقریظ‌های مقام معظم رهبری كرد. 
رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، هدف سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را ترویج كتاب و كتابخوانی برشمرد و تصریح كرد: تقریظ، یادداشت و حاشیه‌نویسی برای بیش از صد كتاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشان از اهتمام ایشان به مقوله كتاب و كتابخوانی دارد. یكی از اهداف انتشار تقریظ‌های رهبری بر كتاب‌ها، زنده نگه داشتن ادبیات و داشته‌های عظیم معنوی ملت بزرگ ایران است.
توضیحات دكتر عطارزاده حكایت از آن دارد كه تاكنون هشت مراسم تحت عنوان پاسداشت ادبیات مقاومت برگزار شده و 55 تقریظ از مقام معظم رهبری منتشر شده است كه آخرین آن تقریظ ایشان بر كتاب «در كمین گل سرخ» بود. او البته خبر داد كه در دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌ا... خامنه‌ای تلاش خواهند كرد تمام تقریظ‌های ایشان را منتشر كنند.
عطارزاده در صحبت‌هایش به كتاب «آن مرد با باران می‌آید» هم پرداخت و آن را كتابی برای نوجوانان توصیف كرد كه مبارزات ملت ایران علیه حكومت ستمشاهی را در قالب رمانی جذاب به نگارش درآورده است و نیز توضیح داد كه این كتاب ابتدا توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده بود و سپس به انتشارات كتابستان معرفت سپرده شد؛ حالا هفتمین چاپ آن به بازار آمده است.
یاد روزهای انقلاب
امام‌جمعه موقت تهران یكی از آنهایی است كه با كتاب «آن مرد با باران می‌آید» سفری كرده به روزهای نوجوانی و جوانی. در مراسم دیروز مزیت‌های كتاب را یكی‌یكی برشمرد و اشاره كرد كه «آن مرد با باران می‌آید» نه فهرست و نه مقدمه دارد، دست خیال خواننده را باز می‌گذارد تا با جریان انقلاب همراه شود. حجت‌الاسلام «علی‌اكبری» این را هم گفت كه كتاب، خانواده، مدرسه و مسجدمحور است و چند با از وجیهه سامانی تشكر كرد كه با نوشتن این كتاب فرصتی فراهم كرد تا حال و هوای خاطرات مدرسه را زنده كنند. قلم روان، قصه‌ واقعی و شرح جلسات مخفیانه، شعارنویسی‌ها و كیف كردن از تعطیلی مدرسه و توصیف دلشوره پدران، حمایت مادران و پرستاری خواهران در آن روزگار از جمله ویژگی‌هایی است كه علی‌اكبری به آنها اشاره كرد و ادامه داد: آن روزها نسل ما خیلی زود بزرگ می‌شد و نویسنده در این كتاب خوب این مساله را ارائه كرده است. سعادتمندی نسل ما این بود كه شاهد بیداری ایرانی بود كه احساس و تعلق خاطر دینی و حال و هوای انقلابی در كنار شخصیت امام(ره) داشت.
 شوری كه از كیهان بچه‌ها آغاز شد
وجیهه سامانی سر از پا نمی‌شناخت در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر كتابش و به خبرنگار جام‌جم گفت كه حالا حالا‌ها قصد دارد این شیرینی را مزه‌مزه كند و بعد تصمیم بگیرد كه قرار است چه بكند و چه بنویسد. البته این را هم اضافه كرد كه حتما یك موضوع اجتماعی را مد نظر قرار داد چرا كه در جامعه امروز دردها و مشكلاتی می‌بیند كه احساس می‌كند باید درباره آنها بنویسد. سخنان سامانی در این مراسم با سلام به رهبر فرزانه انقلاب آغاز شد كه كتابخوان است و قوت‌قلب نویسندگان و با درود به روان رزم‌آور ایران‌زمین سردار بزرگ قرن و حافظ حرمت وطن این طور ادامه پیدا كرد: گویند در خیل خریداران یوسف پیرزنی بود كه كلافی ناچیز از نخ داشت. به او گفتند یوسف را به بهایی گزاف می‌فروشند. تو با این كلاف بی‌بها اینجا چه می‌كنی. پیرزن گفت: تمام سرمایه من این كلاف بود و همین افتخار برای من بس كه نامم در خیل خریداران یوسف باشد. سامانی ادامه داد كه در سال 1389 فراخوان سومین دوره داستان انقلاب حوزه هنری، جرقه نوشتن رمان با حال و هوای انقلاب را در ذهنش روشن كرد و اضافه كرد: با خودم فكر كردم در تمام این سال‌ها در قامت یك نویسنده، برای این اتقلاب چه كرده‌ام؟ انقلابی كه حداقل ارمغانش برای من به عنوان یك زن مسلمان ایرانی، اهدای كرامت و عزت نفسی بود كه سال‌های سال زیر نگاه‌های ابزاری و جاذبه‌های جنسیتی از بین رفته بود. سامانی حرف‌هایش را درباره انقلاب و تاثیرش بر حضور و عملكرد زنان ادامه داد و به اینجا رسید كه چطور دست به قلم شد تا سهمش را به انقلاب ادا كند و توضیح داد كه داستان یك نوجوان را مدنظر قرار داد چرا كه هم عرصه را در این باره خالی دید و هم نوجوان بیشمار در اطرافش دیده بود كه هیچ شناختی درباره دهه‌های پیشین نداشتند. 9 ماه زمان برد تا سامانی درباره داستانش تحقیق و پژوهش كند و نیمی از این زمان را صرف نگارش كتابش كرد. بخت، یارش بود و كتابش پذیرفته شد اما بخش جذاب‌تر ماجرا برای وجیهه سامانی این بود كه یك ماه بعد از نشر كتاب در سال 1390، مرحوم امیرحسین فردی موسس جایزه انقلاب با او تماس گرفت و گفت به‌رغم بیماری، كتاب را یك شبه خوانده و زنگ زده برای تقدیر و تشكر. آقای فردی بابای مهربان كیهان‌بچه‌های وجیهه سامانی و بسیاری از هم‌نسلان او بود؛ كیهان‌بچه‌ها كه سامانی و خیلی‌های دیگر با آموزه‌های آن بزرگ شده بودند. 

متن تقریظ مقام معظم رهبری 
بسمه تعالی
بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری كه از ماه‌های آخر مبارزات نشان می‌دهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این كتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده كتاب باید تقدیر و تشكر شود. ان‌شاءا...