رفراندوم وفاداری

فعالان و کارشناسان سیاسی از ریشه‌های حضور همیشگی مردم در مراسم جشن پیروزی انقلاب می‌گویند

رفراندوم وفاداری

فردا چهل‌و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و به گفته قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، راهپیمایی ۲۲ بهمن در هزار شهر و 4200 روستای کشور برگزار خواهد شد. در این 41 سال با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، مردم ایران از همه اقشار و گرو‌ه‌ها، فارغ از گرایش‌های سیاسی و با وجود گلایه‌هایی که بعضا نسبت به عملکرد بخش‌هایی از حاکمیت داشته‌اند، برگزاری باشکوه مراسم راهپیمایی 22 بهمن را خط قرمز خود دانسته و همواره این مراسم را به صورت شکوهمند برگزار کرده‌اند. جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی، حضور گسترده مردم در مراسم جشن پیروزی انقلاب را به لحاظ جامعه‌شناسی ریشه یابی کرده است.

جشنی فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی
 غلامرضا خواجه‌‌سروی
استاد دانشگاه
روز 22 بهمن هر سال به زبان بین‌المللی جشن ملی ایران است و به عبارت دیگر جشن ملی متعلق به كل مردم ایران است. مردم در طول چهار دهه در بزرگداشت این جشن ملی حضور یافته‌اند. نكته مهم این است كه این حضور همگانی مربوط به جناح،‌ دسته و گروه خاصی نیست و اساسا در طیف‌بندی‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد. چون مردم این جشن را متعلق به انقلاب اسلامی می‌دانند. حتی فراتر از آن باید گفت انقلاب اسلامی متعلق به همه مسلمانان و مردم محروم و ستمدیده جهان است و از این رو باید آن را پدیده‌ای فراگیر دانست كه در ذیل گرایش‌های سیاسی و جناحی و حزب تفسیر نمی‌شود. مردم به انقلاب اسلامی تعلق خاطر دارند و از این رو، راهپیمایی شكوهمند 22 بهمن تاكیدی بر این جنبه فراگیر و عمومی است. با گذشت 40 سال از انقلاب‌، مردم به این درك و بصیرت رسیده‌اند كه عملكرد نامناسب برخی مدیران و كاركردهای نامناسب را باید از اصل انقلاب و اصل اسلام جدا بدانند و از سویی دیگر گرامیداشت و پاسداشت انقلاب و نگهبانی از انقلاب اسلامی را معادل حراست از هویت ملی و موجودیت ایران می‌دانند. به همین خاطر است كه مردم حساب اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی و كاركرد كارگزاران را از حساب بنیان‌های هویتی نظام جدا می‌دانند.



پشتوانه مردمی نظام
 غلامرضا مصباحی‌مقدم
 عضو مجمع تشخیص مصلحت
راهپیمایی 22 بهمن یكی از صحنه‌هایی است كه ملت ایران طی 41 سال گذشته به آن مقید بوده و همواره در این روز به میدان آمده و با حضور در راهپیمایی با امام و رهبری تجدید بیعت كرده است. حضور گسترده مردم در این راهپیمایی با توجه به پوشش گسترده جهانی صرفا موضوع داخلی نبوده و دارای آثار بین‌المللی نیز هست. حضور مردم در راهپیمایی در عرصه داخلی منشاء وحدت و انسجام ملی است، همچنین منشاء قدرت مسؤولان نظام است كه احساس كنند نظام همچنان دارای پشتوانه مردمی است زیرا جمهوری اسلامی براساس سه ركن اسلام، ولایت فقیه و مردم است.
 فارغ از قضاوت دیگران می‌بایست این پشتوانه مردمی را همواره در اوج و قوت حفظ كنیم. البته گاهی به دلیل برخی ناكارآمدی‌ها، نارضایتی‌هایی میان مردم ایجاد می‌شود اما چنین راهپیمایی‌هایی حكایت از فاصله‌گذاری مردم بین نارضایتی‌شان از مشكلات اقتصادی و ضعف مدیریتی و آنچه مربوط به سرنوشت نظام می‌شود، است. به این معنی كه مردم به‌رغم داشتن انتقاداتی نسبت به عملكردها، به‌واسطه حضور در راهپیمایی حمایت خود را نیز از نظام نشان می‌دهند. از سوی دیگر حضور در راهپیمایی آثار بیرونی نیز دارد چرا كه كشورهای دیگر متوجه می‌شوند كه ملت پشت نظام ایستاده
و كوتاه نمی‌آید.



 آرمان‌های انقلاب، همچنان نقطه وصل مردم و حاكمیت است
 یدا... طاهرنژاد
عضو حزب كارگزاران
22 بهمن نماد ایثار، قهرمانی و ایستادگی ملت بزرگ ایران به رهبری یك فقیه عالیقدر است كه باید پاس داشته شود. رسالت ملی و اخلاقی ما ایجاب می‌كند كه چنین روزی را پاس داشته و در راهپیمایی شركت كنیم به‌ویژه كه راهپیمایی امسال مقارن با اربعین شهادت سردار سلیمانی شده و در نتیجه بركاتی برای كشور دارد. با حضور گسترده در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی كه با چهلمین روز شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی همزمان شده است، با نمایش اتحاد عمومی در مقابل دشمنان، به‌ویژه آمریكا پیام وحدت خود را به جهانیان مخابره خواهیم كرد.  در عین حال صرفنظر از گله‌مندی مردم از ناكارآمدی و ندانم‌كاری برخی مسؤولان باید در این راهپیمایی كه روز نماد عزت ملت ایران و پاسداری از آن به معنی پاسداری از ملت بزرگ در صحنه تاریخ است حضور داشته باشیم. برخی سوء‌مدیریت‌ها و همچنین مفاسد اقتصادی موجب تقویت تبلیغات دامنه‌دار دشمنان نظام در جهت نارضایتی و گلایه‌های مردم شده، اما مقاطعی همچون 22 بهمن و راهپیمایی مردمی، یادآور آرمان‌هایی است كه هنوز هم با گذشت چهل‌ویك سال، می‌تواند نقطه وصل مردم و حاكمیت و عامل تقویت اعتماد عمومی باشد.



انقلاب، متعلق به مردم است
 محمد قمی
نماینده پاكدشت
این انقلاب متعلق به مردم است و خود آنها این انقلاب را به وجود آوردند و در همه مراحل پشتیبان آن بودند. همین مردم در برهه‌های مختلف و مقاطع حساس از دوران جنگ تحمیلی گرفته تا حال حاضر برای نگهداری انقلاب كوشیدند. جمهوری اسلامی ایران در طول 41 سال گذشته همواره در معرض توطئه‌ها و شیطنت‌های فراوان آمریكا و اسرائیل بود اما از همه مراحل دشوار به سلامت عبور كرد. در عین حال مردم به واسطه برخی نارسایی‌ها و مشكلات اقتصادی نقدهایی نسبت به عملكرد برخی مسؤولان دارند اما آنچه مسلم است آنها می‌دانند كه بر اسلام و انقلاب و ولایت، ایرادی نیست. از این رو،‌ آنها همیشه در صحنه بودند و باعث تقویت انقلاب شدند. نمونه بارز چنین جلوه‌ای را باید در حضور شكوهمند مردم در نماز جمعه اخیر به امامت رهبر انقلاب مشاهده كرد. همچنین شركت میلیونی مردم در تكریم و تشییع پیكر سردار قاسم سلیمانی نمونه دیگری از اعتقاد همه‌جانبه ملت ایران نسبت به ارزش‌های انقلابی و اسلامی است. مردم از هر طیف و جناحی جنایت آمریكا را دیدند و انفجار نفرت خود را در مراسم تشییع سردار سلیمانی نشان دادند. مردم با وجود مشكلات موجود همچنان ایران عزیز را مقتدر می‌دانند و نظام جمهوری اسلامی را به عنوان جریان مقاومت در برابر استكبار می‌شناسند.



تكلیفی كه همچنان جاری است
 سعدا... زارعی
كارشناس مسائل سیاسی
همیشه این سوال در بین مردم دنیا وجود داشته كه به چه دلیل و با وجود این كه ده‌ها سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، هنوز مردم ایران كه بسیاری از آنها حتی در زمان وقوع انقلاب به دنیا نیامده بودند یا كودك بودند به خیابان‌ها می‌آیند و این راهپیمایی شكوهمند را برگزار می‌كنند. در پاسخ باید گفت انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلاب‌های دیگری كه در سایر  نقاط جهان به وقوع پیوسته یك فریضه دینی است و از اول كه مردم پای انقلاب آمدند با هدف انجام وظیفه و تكلیف آمدند. این تكلیف همچنان جاری است و وظیفه‌ای نیست در سال 57 انجام شده و زمان آن به اتمام رسیده باشد. بلكه در 22 بهمن هر سال باید مورد توجه و تاكید قرار گیرد. از سویی دیگر باید به این نكته هم توجه داشت كه نوع دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی به گونه‌ای بوده كه مواجهه با آن نیز ماهیتی دینی به خود گرفته است. در چنین رویارویی یك طرف ماجرا مردم ایران قرار داشتند كه نگاه دینی به انقلاب دارند و در طرف مقابل هم دشمنانی كافر هستند كه نام و نشان مشخصی مثل آمریكا و منافقین دارند. در چنین صحنه‌ای مخالفت دشمنان با انقلاب ما رنگ و بوی مخالفت دینی داشته و مردم هم احساس می‌كنند برای خنثی كردن این دشمنی‌ها و توطئه‌ها باید به صحنه بیایند و تظاهرات 22 بهمن را هر سال با شكوه و ظرفیت خاصی برگزار كنند.



تكیه بر مردم انقلابی
 علیرضا سلیمی
 عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات
راهپمایی 22 بهمن امسال امتیازاتی ویژه‌ دارد كه آن را از سال‌های گذشته متمایز می‌كند. ویژگی اول آن كه راهپیمایی امسال با چهلم شهادت سردار سلیمانی همزمان است. در مراسم تشییع پیكر این شهید بزرگوار، میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها آمدند و اعلام كردند با قدرت مسیر ایشان را كه همان حفظ نظام و دستاوردهای بزرگ شهیدان انقلاب بود، ادامه خواهند داد و راهپیمایی امسال استمرار همین حركت نورانی است. ویژگی دیگر این است كه به‌رغم شیطنت بدخواهان برای القای این مساله كه ملت دلسرد و از نظام جدا شدند راهپیمایی امسال به منزله بیعت مجددی با امام، ولایت و آرمان‌های انقلاب است. ویژگی سوم این است كه چون در آستانه انتخابات هستیم، می‌تواند نویدبخش انتخابات پرشور باشد و این در حالی است كه دشمنان ما به شدت روی كاهش مشاركت سرمایه‌گذاری كرده‌اند. علاوه بر اینها حضور پرشكوه در راهپیمایی می‌تواند این پیام را به برخی مسؤولان غربگرا داشته باشد كه مردم در صحنه هستند و با رویكردهای انقلابی و تكیه بر این مردم می‌توان بر معضلات و مشكلات فائق آمد.



مردم نمی‌گذارند ایام‌ا... فراموش شود
 محمدحسین فرهنگی
عضو كمیسیون صنایع و معادن
بدون تردید دهه فجر سال 57 یكی از نقاط عطف تاریخ معاصر جهان به حساب می‌آید؛ چون باعث شد مسیر تاریخ به طور جدی تغییر كند و بعد از چند صد سال تبلیغ حذف دین از زندگی بشر، این سیاست به بن‌بست رسید و دو قطبی شوروی و غرب به هم خورد و زمینه برای شكل‌گیری دوره جدیدی در تاریخ معاصر فراهم شد. این كه قرآن كریم تاكید می‌فرماید «فذكرهم به ایام‌ا...» برای آن است كه مبادا ویژگی‌ها و طلوع و تابش‌های ایام الهی بر اثر روزمرگی‌ها و نوسانات مختلف اقتصادی و سیاسی فراموش شود.
ایام‌ا... دهه فجر بیانگر این است كه این راه نو استمرار دارد و نقشه‌هایی كه دشمان و مخالفان بین‌المللی جمهوری اسلامی طراحی می‌كنند بر اثر حضور گسترده مردم خنثی می‌شود. اتفاق تازه‌ای هم در یوم‌ا... جدیدمان به مناسبت شهادت سردار سلیمانی رقم خورد و نقشه‌های چندین و چندساله آمریكا و حامیانش را برهم زد. حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن نوید دیگری در پیشتازی این تفكر در دوران معاصر در كشورهای اسلامی و در همه جهان خواهد بود.



حمایت از نظام در كنار انتقاد نسبت
به مشكلات
 حسین نورانی‌نژاد
عضو حزب اتحاد ملت
یكی از راه‌های حضور مردم در صحنه و بیان نظراتشان راهپیمایی است. انقلاب اسلامی سال 57 به عنوان انقلاب مردمی و تاریخ‌ساز كه بسیاری از شعارهایش همچنان جزو مطالبات مردم است از طرف بخش بزرگی از جامعه مورد توجه قرار گرفته و به آن باور دارند. مردم ایران كه به آرمان‌های انقلاب باور دارند طبعا علاقه دارند كه پایبندی‌شان را به  آن آرمان‌ها نشان دهند و در این راستا یكی از راه‌های تحقق این هدف می‌تواند حضور در راهپیمایی باشد. بنابراین نهادهای مسؤول نیز وظیفه دارند كه راه‌های مشاركت مردم را در این گونه مراسم افزایش دهند و در عین حال راه‌هایی را نیز برای بیان دیگر موضوعات مورد اهمیت كه ممكن است انتقادی نیز باشد فراهم آورند. نكته دیگر این است كه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی برای گذر از مشكلات هیچ همراهی بهتر از حمایت مردمی ندارد. در عین حال بهتر است مسؤولان نیز موانع و مشكلات را برطرف كرده تا به این ترتیب رغبت برای حضور مردم بیشتر شود.