اشباح سرگردان در آمریکای لاتین

تلفات کرونا در آمریکای جنوبی بسیار بالا رفته و دولت‌ها برنامه‌ای برای مقابله با این بیماری ندارند

اشباح سرگردان در آمریکای لاتین

«گوایاگویل» دومین شهر بزرگ اکوادور همچنان به نماد مرگ و وحشت در دوران شیوع کرونا تبدیل شده است. کسی در اکوادور تصور نمی‌کرد که این شهر بزرگ، به کانون شیوع کرونا در این کشور و آمریکای لاتین تبدیل شود. با این حال، آنچه گوایاگویل را از دیگر شهرهای اکوادور و آمریکای لاتین متمایز ساخته است، تعداد بالای مبتلایان و قربانیان(‌به نسبت جمعیت) نیست. هم‌اکنون خبرنگاران و افکار عمومی دنیا، گوایاگویل را به عنوان شهری می‌شناسند که اجساد قربانیان کرونا در خیابان‌های آن رها شده است؛ با اجسادی که کسی حاضر نیست آنها را دفن کرده یا حتی جا‌به‌جا کند .

محمد علیزاده

شبکه سی‌ان‌ان در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود، به بیان ماجرای تکان‌دهنده‌ای از یک قربانی کووید-19 در گوایاگویل می‌پردازد‌:آرتورو راموس، چندی پیش و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، پدر خود «فلاویو راموس» را به بیمارستانی در گوایاگویل برد. فلاویو راموس زمانی که به بیمارستان رسید، نیمه‌جان بود و هوشیاری نداشت. پزشکان، به وی دستگاه اکسیژن وصل کردند. در حین این عمل، فرزند فلاویو، متوجه دو جنازه رها شده در گوشه‌ای از بیمارستان شد! جنازه‌هایی که هیچ‌کس به آنها توجهی نداشت. فردای آن روز، تعداد این جنازه‌ها به سه عدد رسید، زیرا فلاویو راموس نیز جان خود را از دست داد.
جنازه‌ای که ناپدید شد
سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد‌: با این حال هم اکنون یک ماه است که آرتورو راموس و دیگر اعضای خانواده فلاویو راموس، جنازه وی را دریافت نکرده‌اند. بیمارستانی که وی در آن بر اثر کرونا فوت کرد‌، از سرنوشت جنازه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. خانواده راموس می‌گویند پدر آنها قبری ندارد که بتوانند بر سر خاک وی رفته و گلی روی آن بگذارند. این بحران روحی سخت و طاقت‌فرسا، نه تنها متوجه خانواده راموس، بلکه متوجه صدها خانواده دیگر در گوایا‌گویل است. 
تعداد درگذشتگان استان گوایاس ( که شهر گوایا‌گویل در آن قرار دارد‌)  از اول ماه مارس گذشته تا‌کنون به حدود 15 هزار ‌نفر رسیده است. این آمار، در زمان مشابه سال گذشته حدود 2000 نفر بوده است. بنابر گزارش وب‌سایت داده‌شمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، اکوادور تاکنون به طور رسمی ۸۲۲۵ فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا را شناسایی کرده است. اما گمان می‌رود در صورت گسترش تست‌گیری این آمار به‌شدت بالاتر برود. برخی منابع، این میزان را تا 15 برابر آمار رسمی اعلام شده در اکوادور 
می‌دانند. اوتو سانهولزر، معاون رئیس‌جمهوری اکوادور  به علت واکنش دیرهنگام و آهسته دولت به این همه‌گیری از مردم کشورش عذرخواهی کرده و اظهار کرده است‌: «ما صحنه‌هایی را شاهد بودیم که هرگز تاکنون ندیده بودیم و من به عنوان یک خدمتگزار مردم از شما عذرخواهی می‌کنم‌.»
شبکه بی‌بی‌سی نیز با انتشار ‌گزارشی در‌خصوص آنچه در شهر گوایا‌گویل می‌گذرد نوشته است‌:ساکنان این شهر مجبور شده‌اند اجساد جان‌باختگان را تا پنج روز در خانه نگه دارند. آنها می‌گویند مقام‌ها به آنها گفته‌اند قادر به جمع‌آوری این حجم از اجساد در مدت زمان کوتاه نیستند. همین موضوع هم باعث شده خانواده اجساد، عزیزان‌شان را در کفن پیچیده و در داخل خانه یا مقابل در خانه‌های خود بگذارند. هفته گذشته مقامات، هزاران تابوت مقوایی را در شهر گوایاگویل توزیع کردند و حتی گزارش شد که از زندانیان برای ساخت تابوت‌های بیشتر کمک گرفته‌اند. دولت یک ستاد امدادی هم برای کمک به خانواده‌هایی که توان دفن یا بیرون بردن اجساد از خانه‌هایشان را نداشتند تشکیل داده است.
روزهای بدتر در انتظار برزیل
اکوادور، تنها کشوری در آمریکای لاتین نیست که از شیوع ویروس کرونا رنج می‌برد. برزیل، کشور دیگری است که هم‌اکنون به یکی از کانون‌های اصلی کرونا در آمریکای جنوبی تبدیل شده و مقامات آن نیز قصد ندارند اقدامات پیشگیرانه و درمانی موثری را در مواجهه با این موضوع صورت دهند.
بر‌اساس آخرین آمار منتشر  شده در برزیل، تعداد مبتلایان کرونا در این کشور از 
140 هزار نفر فراتر رفته و تعداد قربانیان نیز به حدود ده هزار نفر رسیده است. بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل که از اصلی‌ترین مخالفان قرنطینه کشورش است، همچنان اصرار دارد که اوضاع تحت کنترل است. بولسونارو مدعی شده که دوران سخت شیوع کرونا در برزیل  به پایان رسیده و وارد مرحله نزولی و قابل مدیریت شده است. این در حالی است که کارشناسان و متخصصان برزیلی نسبت به این نوع مدیریت توهم‌آمیز هشدار داده‌اند. آنها معتقدند که اوضاع می‌تواند از آنچه هست بدتر شود. 
وزیر بهداشت پیشین برزیل، به دلیل مخالفت با بولسونارو و سیاست‌های خطرناک وی در مواجهه با کرونا، در نهایت از سمت خود عزل شد. با این حال رئیس‌جمهور برزیل همچنان خواستار شکستن مطلق قرنطینه‌ها و محدودیت‌هاست؛ موضوعی که نه تنها اعتراض بسیاری از شهروندان، بلکه خشم نهادهای نظارتی و سازمان بهداشت جهانی را نیز برانگیخته است.