مشارکت تلویزیون در « قدر» شناسی مردم

مشارکت تلویزیون در « قدر» شناسی مردم

جبار آذین / کارشناس رسانه

  تلویزیون به عنوان یک دستگاه فرهنگی و رسانه فرهنگ‌ساز بزرگ کشور با توجه به انبوه مخاطبان خود، می‌تواند نقش کلیدی و اساسی در ارتقا، اشاعه و فرهنگ‌سازی در کشور داشته‌باشد. این رسانه با ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های تولید انواع برنامه بر مبنای خواست، سلیقه و فرهنگ مخاطب به ویژه در ایام مناسبت‌های ملی، اجتماعی و دینی قادر است تاثیرگذار ظاهر شود. 
گرچه طی سال‌های اخیر در تولید برنامه‌های مناسبتی از جمله تولید سریال‌های فاخر، درجه یک و استاندارد برای مناسبت‌ها کم کار بوده‌ایم، لیکن تلویزیون این قابلیت را همواره داشته و به عنوان یکی از پیشاهنگان فرهنگی جامعه خواهدتوانست همسو با واقعیت‌ها، نیازها و مناسبت‌ها قوی و قدر ظاهر شود به شرط آن که برنامه‌ای کارشناسی‌شده و هدفمند را پیش رو داشته‌باشد.ایام ماه‌مبارک‌رمضان به دلیل ویژگی‌های خاص فرهنگی، دینی و اجتماعی تولیدات به‌خصوصی را می‌طلبد که بتوانند با شرایط اجتماعی معنوی مردم و روزه‌داران همگام شده و حرکت پویای معناگرای مردم را ارتقا بخشد.
در میان ایام مورد توجه جامعه امروز ایران، ماه‌رمضان برجستگی به‌سزایی دارد و همسو بودن برخی شب ها و روزهای آن با رخدادهای مهم تاریخ مذهبی ایران و اسلام مسأله بسیار مهمی است که باید با یک برنامه‌ریزی و اجرای تولیدات کاربردی کاملا ویژه به منصه ظهور رسد.  در ماه مبارک رمضان مردم با مناسبت تاریخی نزول قرآن در شب های قدر روبه‌رو هستند؛ اوقاتی که از منظر خالق و مخلوق جایگاهی بس شایسته دارند، به همین دلیل بر صدا و سیما لازم و واجب است تا با تولید آثار معنوی و معرفتی در لیالی قدر که شب‌های سرنوشت ساز بشر است، با روزه‌داران و اهالی معنا و معرفت همسو و هم جهت شوند و افزون بر ارتقای فرهنگ دینی و اجتماعی، باورهای ایمانی و اعتقادی جامعه را نیز بارورتر کنند. این برنامه‌ها لزوما نباید گفت‌و‌گو محور باشند؛ ضرورت دارد تا فضیلت این شب‌ها در قالب‌های هنرمندانه و مختلفی مثل تولید فیلم و حتی مینی‌سریال بازگو شده و به تصویر درآیند. شب‌های قدر فرصتی مغتنم برای تلویزیون است تا بازهم به تلاش خود به منظور برقراری ارتباط عمیق و گسترده با مخاطبان و بهره‌گیری از قابلیت‌های فراوان خود و ظرفیت‌های مادی، معنوی و اجتماعی قدر و قدرتمند ظاهر شده و بتواند به نوعی در قدرشناسی شب قدر با ملت سهیم و شریک شود.