ما صلح‌طلب هستیم  تهمت تندروی می‌زنند

گفت‌وگو با رئیس مرکز اسلامی هامبورگ درباره شایعات و هجمه‌های اخیر

ما صلح‌طلب هستیم تهمت تندروی می‌زنند

طی روزهای اخیر، شاهد بروز هجمه‌هایی علیه مرکز اسلامی هامبورگ هستیم. دنیس گلادیاتور، سخنگوی حزب اتحادیه احزاب مسیحی در پارلمان ایالتی هامبورگ، خواستار تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به بهانه واهی حمایت از تروریسم شده است. از سوی دیگر، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان ( AFD ) و برخی جریان‌های مهاجرستیز و اسلام‌ستیز در آلمان نیز سعی در اعمال فشارها و هجمه‌های مستمر و هدفمند علیه مسلمانان و مراکز اسلامی در این کشور دارند. در این‌باره با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی مفتح، امام و رئیس مرکز اسلامی هامبورگ گفت‌وگو کرده‌ایم.

هجمه‌هایی علیه مرکز اسلامی هامبورگ به صورت خاص از سوی حزب اتحادیه احزاب مسیحی ( CDU ) مطرح و دنبال می‌شود. نظر تان در این خصوص چیست؟
در تشریح آنچه امروز در آلمان و در قبال مرکز اسلامی هامبورگ می‌گذرد، لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهیم. نخست این‌که در هر جامعه‌ای گروه‌ها و احزاب با گرایش‌های مختلف وجود دارند. این قاعده در خصوص کشور آلمان نیز صادق است. بر همین اساس، هجمه برخی گروه‌ها و احزاب به مراکز اسلامی از جمله مرکز اسلامی هامبورگ، موضوعی تازه  و غیرطبیعی نیست. در طول 60 سال فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ، شاهد برگزاری تجمعات گروه‌های مخالف در مقابل این مرکز بوده‌ایم؛ تجمعاتی که با حضور پلیس آلمان کنترل شده است. بیانیه‌هایی که علیه فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ نیز منتشر می‌شود، در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است.
به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر، همگام با ورود حزب جایگزینی برای آلمان ( AFD ) در پارلمان، اسلام ستیزی در این کشور تشدید شده است.
حزب جایگزینی برای آلمان، به طور کلی گرایش‌های ضد مهاجرتی داشته و رویکرد حاکم بر آن، ملی گرایی افراطی است. از این رو فقط مسلمانان از سوی این حزب مورد انتقاد و هجمه قرار نمی‌گیرند. اما باید توجه داشت این گرایش( ملی‌گرایی افراطی) در جامعه آلمان مقبولیتی ندارد. در انتخابات ایالتی اخیر در هامبورگ نیز شاهد بودیم اقبال عمومی نسبت به حزب جایگزینی برای آلمان، بسیار پایین بود. در بیانیه اخیر مطرح‌شده علیه مرکز اسلامی هامبورگ ( از سوی حزب دموکرات مسیحی ) نیز موضوع جدیدی مطرح نشده است. سال‌هاست اتهاماتی واهی نظیر خشونت‌طلبی و افراطی‌گری از سوی برخی گروه‌ها علیه این مرکز مطرح می‌شود. نکته مهم اینجاست که چنین اتهاماتی میان شهروندان آلمانی و به طور کلی جامعه آلمان خریداری نداشته و ندارد. مرکز اسلامی هامبورگ همواره مروج صلح طلبی، معنویت و اخلاق است. مرکز اسلامی هامبورگ به نمایندگی  از مراجع بزرگ عالم تشیع، در فضایی صمیمانه و موثر به دیالوگ و ارتباط فکری با رهبران ادیان مختلف می‌پردازد.
به عدم باورپذیری افکار عمومی آلمان در قبال هجمه‌های تبلیغاتی و سیاسی علیه مرکز اسلامی هامبورگ اشاره کردید. در این مورد بیشتر توضیح دهید.
دقیقا همین گونه است. طی دهه‌های متمادی، شاهد حضور موثر مسلمانان در جامعه آلمان بوده‌ایم. شهروندان آلمانی به صورت کلی حرکت مسلمانان را پاس می‌دارند و تحت تاثیر هجمه‌های تبلیغاتی علیه مراکز اسلامی و شهروندان مسلمان قرار نمی‌گیرند. این موضوع در طول دهه‌ها و سال‌های اخیر  بارها به اثبات رسیده است. بی‌دلیل نبود که مرحوم آیت ا... بروجردی( رحمه ا... علیه) ، حدود 60سال قبل کشور آلمان و شهر هامبورگ را برای تاسیس یک مرکز شیعی در اروپا انتخاب کردند.
اخیرا شما نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور آلمان نوشته‌اید و در آن به بروز برخی  رفتارهای توهین آمیز نسبت به مقدسات مسلمانان ابراز نارضایتی و تاسف کردید. چه موضوعی باعث نگارش این نامه شد؟
بله. این نامه اوایل ماه رمضان و به دنبال بازرسی از  مراکز شیعی و مساجد آلمان خطاب به آقای فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور این کشور نگاشته شد. در این نامه تاکید شد در بازرسی‌های پلیس از این اماکن مقدس، احترام مسجد و قرآن به عنوان کتاب دینی مسلمانان رعایت نشده و همین مسأله  موجب جریحه‌دار شدن احساسات جامعه مسلمانان آلمان شده است. در این نامه تاکید شد کاش  انجام  بازرسی‌های پلیس آلمان از مساجد این کشور در زمانی دیگر صورت می‌گرفت، نه زمانی که در ماه رمضان به دلیل بیماری کرونا و لزوم دوری از اجتماعات و پرهیز از برگزاری جلسات عبادی، مسلمانان از حیث روحی نگران و ناراحت هستند. همچنین در نامه به آقای اشتاین مایر تصریح شد همواره مسلمانان شیعه در احترام به قانون در جامعه  پیشتاز بوده و طرفدار عقلانیت و گفت‌وگو با تمامی افراد دیگر هستند.