آیان گفت دو طلا هم برای ایران زیاد است!

سجاد انوشیروانی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهارات بهداد سلیمی را تائید کرد

آیان گفت دو طلا هم برای ایران زیاد است!

 صحبت‌های دیروز بهداد سلیمی با جام‌جم بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای داشت و خیلی‌ها را بر آن داشت تا بدانند آیا واقعا دست‌های پشت‌پرده مانع مدال‌آوری بهداد سلیمی در المپیک ریو بود یا خیر. بهداد که در آن المپیک در یکضرب، با مهار وزنه 216 کیلوگرم رکورد دنیا را جابه‌جا کرده بود، در دوضرب با وجود مهار وزنه 245 کیلویی و چراغ سفید داوران، با نظر مخالف هیات ژوری روبه‌رو شد و در عین ناباوری از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. 4 سال پس از آن اتفاق تلخ، بهداد سلیمی برای نخستین‌بار پرده از رازی برداشت که در نوع خودش تامل‌برانگیز بود. او به جام‌جم گفت: «آن زمان یکی از مسوولان کمیته‌ملی‌المپیک به من گفت شب قبل از مسابقه جلسه‌ای چند ساعته با تاماش آیان داشتیم. به او گفتیم اجازه بدهید بهداد سلیمی کار خودش را بکند اما آیان قبول نکرده‌است. ورزش برد و باخت دارد، اما دست‌های کثیف پشت‌پرده هنوز هم من را اذیت می‌کند که اجازه ندادند مدال دیگری در المپیک بگیرم. هنوز هم دارم حسرت می‌خورم.»
 اختلاف آیان و مرادی
انعکاس این صحبت‌ها در فضای رسانه‌ای، باعث شد سجاد انوشیروانی هم پرده از رازی دیگر بردارد. مدیر‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل که در زمان المپیک ریو سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری بود، در مورد اتفاقات مسابقه بهداد سلیمی و این‌که تاماش آیان به نوعی عنوان کرده بود نمی‌خواهد مدال طلای سوم به ایران برسد، به جام‌جم گفت: «ما هم بعدا متوجه شدیم که  آیان با توجه به طلایی شدن کیانوش رستمی و سهراب مرادی، قبول نکرده بود ایران برای مدال طلای سوم رقابت کند و حتی گفته بود دو مدال طلا هم برای ایران زیاد است و تمام این مسائل هم به دلیل لجبازی و اختلاف نظر رئیس فدراسیون جهانی با علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران بوده است.»
او ادامه داد: «اتفاق بدتر این بود که رئیس فدراسیون وقتی از موضوع مطلع شد اصلا به ما حرفی نزد چون اگر ما هم در جریان قرار می‌گرفتیم برنامه‌ریزی دیگری انجام می‌دادیم و از ابتدا برای مدال نقره تلاش می‌کردیم. ما هم در واقع بازی خوردیم و در نهایت هم باعث شد بهداد اوت کند. پس از آن هم، وقتی از علی مرادی خواستیم اعتراض کند خیلی راغب نبود و در اثر فشارهایی که وارد کردیم ، اعتراض کرد که البته کارساز هم نبود.»
 سکوت فدراسیون
حال باید دید واکنش رئیس فدراسیون وزنه‌برداری به افشاگری‌های دو فوق سنگین افتخارآفرین وزنه‌برداری ایران چیست. بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی در المپیک 2012 لندن، مدال‌های طلا و نقره فوق‌سنگین را به دست آوردند تا آن قاب خاطره‌انگیز را با پرچم ایران روی تخته وزنه‌برداری خلق کنند، اما چهار سال بعد، بهداد به عنوان ورزشکار و سجاد انوشیروانی به عنوان سرمربی، در یک سکانس المپیکی دیگر، روی صحنه رقابت‌ها اشک ریختند، اعتراض کردند وبعد با چهره‌ای مغموم با صحنه رقابت‌ها خداحافظی کردند .
حالا بعد از چهار سال تاماش آیان به خاطر فساد سیستماتیک در فدراسیون جهانی، از ریاست این فدراسیون برکنار شده و پرونده تخلفات او با توجه به افشاگری‌های صورت گرفته دریک برنامه مستند که از  شبکه تلویزیونی  ARD آلمان پخش شد، در دست بررسی است.