آخرین ماموریت «بهبهان»

شناور ایرانی حامل سرامیک در آب‌های عراق غرق شد

آخرین ماموریت «بهبهان»

شناور باری که از بندر خرمشهر عازم بندر ام القصر عراق بود، در نزدیکی ام القصر در آب‌های عراق غرق شد. در این حادثه یک خدمه ایرانی جان خود را از دست داد و دو نفر از خدمه که یکی از آنها ایرانی و دیگری هندی است، مفقود شده‌اند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، هنوز یک ماه از حادثه ناوچه کنارک نگذشته که این بار غرق شدن یک شناور باری به نام بهبهان خبرساز شد. شناور باری که حدود 850 تن مصالح ساختمانی و سرامیک بار زده بود، روز سیزدهم خرداد از بندر خرمشهر عازم بندر ام القصر عراق شد.
ساعت11 و 30 دقیقه شب پنجشنبه پانزدهم خرداد و سفر شناور بهبهان رو به پایان بود. این شناور در کانال خور عبدا... عراق منتظر اجازه ورود به بندر ام القصر بود که ناگهان دچار سانحه شد و در عمق آب فرو رفت.
یک نفر جا باخت
نورا...اسعدی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت : بعد از اطلاع از حادثه غرق شدن شناور بهبهان، شناور امداد و نجات به نام ناجی17 با حضور در محل حادثه عملیات جست وجو را آغاز کرد و یک یدک‌کش بعد از کسب مجوز از دولت عراق همراه سرپرست معاونت دریایی، رئیس اداره ایمنی کانال و رئیس اداره دریایی از بندر خرمشهر برای بررسی علل وقوع حادثه به محل اعزام شد.
اولین خبرها بعد از تماس با مالک شناور حاکی از آن بود که هفت خدمه در شناور بودند. از این تعداد یک نفر جان خود را از دست داده و چهار نفر نجات پیدا کرده‌اند.دو نفر هم مفقود شده‌اند که یکی از مفقودان ایرانی و دیگری هندی است.
امکان جست‌وجوی هوایی نیست
کاپیتان نادر پسنده، مدیر کل ایمنی سازمان بنادر در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: هماهنگی لازم برای برگرداندن چهارخدمه نجات یافته در حال انجام است. اولویت فعلی ما یافتن دو فرد مفقود شده است. با هماهنگی سیاسی و منطقه‌ای بین دو کشور، تیم مشترک جست‌وجو و نجات ایران و عراق برخلاف شرایط جوی نامساعد و وزش بادهای شدید، در حال تجسس برای یافتن اثری از مفقودان است. اما متاسفانه به علت بدی آب و هوا برای استفاده از خدمات پروازی و استفاده از بالگرد به منظوریافتن مفقودان با محدودیت مواجه هستیم.  به محض برخورداری از امکان استفاده از خدمات پرواز، از این خدمات هم برای تسریع عملیات جست‌وجو استفاده  می‌کنیم.
پسنده در ادامه در مورد علت‌های احتمالی این رخداد گفت: هر چند تا اعلام نظر قطعی کمیته بررسی سانحه هنوز نمی‌توان درمورد علت اصلی حادثه با قطعیت حرفی زد، اما اگر بخواهیم با الفبای اولیه دریانوردی موضوع را تحلیل کنیم باید بگوییم یک شناور سایز کوچک دارای محموله سنگین در شرایط جوی نامناسب قرار گرفته که این می‌تواند اشاره‌ای به دلیل حادثه داشته باشد.
جمال مطرقی در این سانحه جان خود را از دست داد که پس از جست‌وجو در منطقه جسدش پیدا و از آب خارج شد. موسی مزرعاوی 58 ساله ایرانی  و  بیشیت نیرمال 27ساله –تبعه هند- ناپدید شدند.
همچنین عبدالشهید شویرد حمیداوی ۴۷ساله، عبدالزهرا حاکمی ۵۵ ساله، محمد عثمانی ۴۲ ساله و علی عامری پور ۲۹ ساله نجات یافتند.

علت حادثه مشخص شد
وزارت خارجه ایران و سفارت و سرکنسولگری کشورمان در عراق، هماهنگی لازم را برای بازگرداندن چهار نجات یافته این حادثه و انتقال یک جسد انجام داده‌اند.
اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت خارجه اعلام کرد در پی غرق شدن لنج باری بهبهان در آب‌های خور عبدا...بندر ام‌القصر عراق، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره در تماس با مقام‌های ذی‌ربط کشور عراق در خصوص وضعیت سرنشینان این لنج و علت غرق شدن آن گفت‌وگو و خواستار ارائه گزارش رسمی مقامات عراقی شد.
در همین ارتباط  بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که  به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوا و برخورد موج‌ها به لنج باری، بار سرامیک آن به یک سمت کشتی رانده و همین مساله موجب غرق شدن شناور شده است.


تکذیب یک فیلم
در اولین ساعات بعد از وقوع حادثه، کلیپی منتشر شد که گفته می‌شد صحنه غرق شدن شناور بهبهان است.کاپیتان پسنده در واکنش به این فیلم به جام‌جم گفت: از این سانحه هنوز فیلمی در دست نبوده و این فیلم مربوط به این شناور نیست. ساعت وقوع حادثه که حدود11 شب بوده هم کذب بودن فیلم منتشر شده را تایید می‌کند. با توجه به این‌که شناور بهبهان کامل در آب فرو رفته هیچ عکس و فیلمی از آن در دسترس نیست.