پایان رویاهای ترامپ  در پیونگ‌یانگ

کره‌شمالی ضمن اعزام نیروهای خود به مرز 2کره آمریکا را به حمله اتمی تهدید کرد

پایان رویاهای ترامپ در پیونگ‌یانگ

 هر اندازه زمان می‌گذرد، بحران در شبه‌جزیره کره جدی‌تر می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که تا چندی قبل مذاکره با رهبر کره‌شمالی را در زمره افتخارات دیپلماتیک خود به رخ نظام بین‌الملل و شهروندان آمریکایی می‌کشید، اکنون بازی را در شرق آسیا باخته است. بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌الملل معتقدند رویکرد مداخله‌گرایانه کاخ سفید در شبه جزیره کره، منتج به ایجاد بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی در این منطقه خواهد شد. بدون شک اصلی‌ترین مقصر این ماجرا، جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا خواهند بود.

در سال 2018، زمانی که مذاکرات مستقیم واشنگتن -پیونگ یانگ کلید خورد، ترامپ کلیت برگزاری این مذاکرات را مصداق قدرت نمایی خود در جهان سیاست دانست! او معتقد بود فشار حداکثری آمریکا بر پیونگ یانگ به چیده شدن میز مذاکره دوجانبه و در نهایت تحقق همه اهداف و خواسته های واشنگتن در قبال این کشور منجر خواهد شد. ترامپ در سال 2018،مذاکره با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را نماد موفقیت بزرگ خود در حوزه سیاست خارجی دانسته و حتی اوباما و روسای جمهور قبلی خود را بابت ناتوانی در این مساله مورد انتقاد و تمسخر قرار می داد.
تبلیغات کاخ سفید در این خصوص به اندازه ای گسترده و قوی بود که در ماه‌های پایانی سال 2018، اکثر شهروندان آمریکایی رویکرد دولت ترامپ را در قبال پیونگ یانگ مورد تشویق و حمایت قرار می‌دادند. به عنوان مثال در نظرسنجی AP-NORCمشخص شد 55 درصد شهروندان آمریکایی نسبت به اقدامات ترامپ در قبال کره شمالی خوشبین بوده و آن را نماد قدرت کشورشان می دانستند! با این حال رویاهای ترامپ در پیونگ یانگ بسیار زودتر از آنچه وی تصور می‌کرد رنگ باخت!
اما حدود یک‌سال بعد، شهروندان آمریکایی  نگاه تردید آمیزی نسبت به رویکرد ترامپ در قبال کره شمالی پیدا کردند.  نظرسنجی موسسه هیل-هریس ایکس که در جولای 2019 منتشر شد به خوبی نشان داد اکثر شهروندان آمریکایی ، سیاست‌های ترامپ در قبال پیونگ یانگ را ناموفق و محکوم به شکست دانستند. در این نظرسنجی، 54 درصد شهروندان آمریکایی معتقد بودند ترامپ در نهایت قادر به مهار کره شمالی و محدودسازی فعالیت‌های هسته ای و موشکی این کشور نخواهد بود.
در مقابل 31 درصد شهروندان آمریکایی کماکان طرفدار رویکرد ترامپ در قبال پیونگ یانگ بودند.
هم اکنون در حالی که ماه‌های اندکی تا پایان دوره اول ریاست جمهوری ترامپ زمان باقی مانده است، سیاست‌های آمریکا منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع در شبه جزیره کره شده است. کارشکنی های آمریکا و عدم تسلیم پذیری پیونگ یانگ در برابر فشارهای واشنگتن سبب شد تا مذاکرات دوجانبه با شکست رو به رو شود.
 در حال حاضر نه تنها گزاره تسلیم پذیری پیونگ یانگ در مقابل آمریکا که ترامپ به دنبال آن بود، تحقق پیدا نکرده است، بلکه آمریکا به عنوان اصلی‌ترین بازنده معادلات جدید در شرق آسیا به نظام بین الملل معرفی شده است. این یعنی شکستی تمام عیار در حوزه سیاست خارجی رئیس‌جمهوری که مدعی بود می تواند با استراتژی فشار حداکثری و تکیه بر یکجانبه گرایی، جهان را تصاحب کند.
اعزام نظامیان پیونگ یانگ به مرز 2کره
اخیرا منابع خبری اعلام کرده‌اند کره‌شمالی در حال اعزام گروه‌هایی از سربازان خود به مناطق مرزی کره با هدف اعلامی اجرای عملیات پاکسازی بوته‌ها و پوشش‌های گیاهی و تعمیر و نگهداری جاده است. با این حال نمی‌توان اعزام نظامیان کره‌شمالی به مرز دوکره را با بحران‌های جاری در شبه جزیره کره بی‌ارتباط دانست.  دولت کره‌جنوبی اعلام کرده است این تحرکات پیونگ‌یانگ را اقدامی در راستای عملی ساختن تهدید آن به اقدام نظامی علیه سئول نمی‌بیند. در مقابل، مقامات پیونگ‌یانگ اعلام کرده‌اند تا زمان عقب‌نشینی کره‌جنوبی از اقدامات تبلیغاتی و خصمانه‌اش علیه کره‌شمالی، تهدید پیونگ‌یانگ علیه سئول به قوت خود باقی است. کره‌شمالی اخیرا با عصبانیت نسبت به پخش اعلامیه‌های تبلیغاتی کره‌جنوبی علیه خود، به استقرار مجدد سربازانش در مجتمع صنعتی مشترک تعطیل شده دو کشور در شهر مرزی کائه‌سونگ و منطقه گردشگری قله کومگانگ در ساحل شرقی و همچنین برقراری مجدد پست‌های نگهبانی مرزی که در طبق توافق کاهش تنش مربوط به سال ۲۰۱۸ برچیده شدند، تهدید کرده است. از سوی دیگر، برخی منابع نظامی در کره‌جنوبی معتقدند تحرکات اخیر نظامیان کره‌شمالی در نقاط مرزی کره‌جنوبی، فراتر از موضوعاتی مانند تعمیرات جاده‌ای و پاکسازی گیاهی و زراعی است.  خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک منبع نظامی در کره‌جنوبی می‌نویسد: پست‌های نگهبانی و پاسگاه‌های دیده‌بانی واضح است که کاربرد نظامی دارند. بنابراین طبیعی است که چنین تحرکات نظامی‌ای وجود داشته باشد، اما مشغول رصد آنها از نزدیک هستیم. نظامیان کره‌جنوبی معتقدند تحرکات حداقل یک جوخه از نیروها را می‌توان به عنوان نشانه فعالیت نظامی غیرعادی که نیاز به توجه ویژه دارد، در نظر گرفت.
آماده باش در شبه جزیره
شواهد موجود نشان می‌دهد شبه جزیره کره در آماده باش نظامی کامل قرار دارد. مقامات پیونگ‌یانگ اعلام کرده‌اند کره‌جنوبی رسما مفاد توافق صورت گرفته در سال 2018 میلادی مبنی بر ایجاد اعتماد دوجانبه و کاهش تنش میان دو کره را نقض کرده است.
 در مقابل، مقامات کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند اقدامات لازم را در راستای تنش‌زدایی با پیونگ‌یانگ صورت می‌دهند. اداره جبهه متحد در کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌شمالی در بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرده است: در زمانی که روابط میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی ویران شده است، قصد ندارد در طرح خودش تغییری ایجاد کند. بر این اساس، کره‌شمالی شبنامه‌هایی را برای پویش اطلاعاتی علیه کره‌جنوبی آماده می‌کند. مقامات کره‌جنوبی به‌زودی با وضعیت وحشتناکی مواجه خواهند شد.
هفته گذشته و در پی استمرار اقدامات تبلیغاتی و پخش شبنامه های فعالان سیاسی و دانشجویی وابسته به دولت سئول در خاک کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ ارتباطات با همسایه جنوبی خود را قطع کرده و دفتر نمایندگی مشترک را که در شهر مرزی کائسونگ واقع شده بود، منفجر کرد. معمولا در این شبنامه ها، از سیاست‌های کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی انتقاد می‌شود.ارتش کره جنوبی اعلام کرده است در حال حاضر مشغول رصد دو توپخانه ساحلی، واقع در منطقه مرزی گائموری است.
شکست تمام عیار ترامپ
در حالی که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2016 میلادی و حتی پس از آن، وعده داده بود تا با تلفیقی از اعمال فشار همه جانبه و به کارگیری ابزارهای بازدارنده، پیونگ‌یانگ را وادار به مذاکره و تسلیم در برابر واشنگتن خواهد کرد، هم اکنون بار دیگر شاهد اوج‌گیری تنش‌ها در شبه جزیره کره هستیم. مخاطب هشدارهای کره‌شمالی، تنها کره‌جنوبی نیست.
پیونگ‌یانگ اخیرا تهدید کرده است در صورت از سرگیری جنگ در شبه جزیره کره، ایالات متحده آمریکا را نابود خواهد کرد. چنانچه خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده است، سفارت کره‌شمالی در مسکو در بیانیه اخیر خود به مناسبت هفتادمین سالگرد وقوع جنگ دو کره تاکید کرده است: امسال ارتش آمریکا مانورهای نظامی مختلفی را در کره‌جنوبی انجام می‌دهد که هدف اصلی آنها استقرار نیروهای آمریکایی در شبه جزیره کره برای حمله سریع به کره‌شمالی است. پیونگ‌یانگ موشک‌هایی هسته‌ای دارد که می‌توانند با آنها هر کسی را که جرات کند دست خود را علیه این کشور بالا ببرد، مجازات کنند.
 دور جدیدی از جنگ کره، رویداد پرسر و صدایی را به تاریخ بشر می‌افزاید که طی آن موجودیت امپراتوری دیگری به نام ایالات متحده پایان خواهد یافت.
آنچه مسلم است اینکه رخدادهای اخیر در شبه جزیره کره،نقطه آشکار ساز شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه پیونگ یانگ محسوب می‌شود.بدون شک در آینده،‌واشنگتن هزینه‌های راهبردی زیادی بابت خطای استراتژیک خود در این خصوص خواهد پرداخت.




روایت بولتون از بازی شکست‌خورده کاخ سفید
جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ که طی روزهای اخیر به واسطه تلاش برای انتشار گسترده کتاب خاطرات خود به یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌های رسانه‌ای و سیاسی در آمریکا تبدیل شده است، سیاست‌های ترامپ در قبال پیونگ‌یانگ را شکست خورده و غیرقابل دفاع می‌داند.
جان بولتون در کتاب جدید خود به نام «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد » که قرار است به‌زودی منتشر شود می‌نویسد:کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی قادر به دستکاری و اثرگذاری بر رئیس جمهوری آمریکا است.
تمام مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی، کار وزارت وحدت کره‌جنوبی بود. این مذاکرات بیشتر به برنامه اتحاد دو کره مربوط می‌شد تا استراتژی جدی از طرف کیم( رهبره کره‌شمالی) یا آمریکا.
بولتون تاکید دارد وی و بسیاری از مشاوران حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا، با برگزاری دور نخست مذاکرات دوجانبه ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور موافق نبودند، اما ترامپ به رغم انتقادات و اعتراضاتی که در این خصوص مطرح شد، اعلام کرد این جلسه را به هر قیمتی برگزار می‌کند.
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از کتاب خاطرات خود نوشته است: تصمیم ترامپ برای دیدار با کیم در سنگاپور یک اشتباه احمقانه و درخواست وی برای دعوت کیم به کاخ سفید یک فاجعه بزرگ بود.حتی پست های توییتری ترامپ درباره چین و کره‌شمالی نیز عمدتا مضحکانه بوده‌اند.  
بیشتر منتقدان حوزه سیاست خارجی آمریکا معتقدند هدف ترامپ از گفت‌وگوی مستقیم با رهبره کره‌شمالی، نوعی نمایش تبلیغاتی برای کارآمد نشان دادن فشارهای واشنگتن بر پیونگ‌یانگ بوده است.
 با این حال به نظر می‌رسد در فاصله کمتر از پنج ماه باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ دیگر قدرت مانور روی این بازی تبلیغاتی نخ نما را از دست داده است.


راهبرد مقاومت فعال در برابر فشار حداکثری
 کاخ سفید به تقابل مطلق خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد. دونالد ترامپ، مایک پمپئو، برایان هوک و دیگر مقامات آمریکایی بارها تصریح کرده‌اند راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را دنبال کرده و قصد دارند مقدمات چینش دوباره میز مذاکره با کشورمان را فراهم آورند.
 نکته حائز اهمیت این‌که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و اعضای ارشد پویش انتخاباتی وی نیز بر همین راهبرد تاکید کرده‌اند. دموکرات‌ها نیز در صورت پیروزی در انتخابات، حفظ تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ضدایرانی اعمال شده در دوران ترامپ را در دستور کار قرار خواهند داد. با این حال، نتیجه نهایی این خبط استراتژیک آمریکا، چیزی جز افزایش هزینه‌های واشنگتن در منطقه و نظام بین‌الملل نخواهد بود.
رئیس جمهور آمریکا اخیرا بار دیگر اعلام کرده خواستار توافقی فوری با ایران است. اما سوال اصلی این است چرا ترامپ برای انعقاد توافقی جدید با کشورمان اصرار می‌ورزد؟ واقعیت این است عملکرد ضعیف دولت آمریکا در مواجهه با ویروس کرونا، افزایش نرخ بیکاری در آمریکا ( به بالای ۴۰ میلیون نفر) و تعطیلی هزاران بنگاه و شرکت کوچک و متوسط سبب شده است ترامپ شانس پیروزی خود را در انتخابات تا حدود زیادی از دست بدهد. در چنین شرایطی رئیس جمهور آمریکا در صحنه انتخابات به دنبال دستاوردهای دیگری است که بیشتر به حوزه سیاست خارجی این کشور معطوف شود و بتواند تا حدودی ذهن شهروندان آمریکایی را از تمرکز بر مسائل داخلی بازدارد.
با این حال روش و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل دولت آمریکا کاملا مشخص است؛ این‌که نه‌تنها آورده‌ها، یافته‌ها ‌و حتی ظرفیت‌های بالقوه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران قابل معامله و فروش نیستند ، بلکه به واسطه همین ظرفیت‌ها تسلیم ترامپ در برابر ایران در آینده‌ای نزدیک رقم خواهد خورد. بدیهی است تکیه بر راهبرد مقاومت فعال بهترین راهکار برای مواجهه با راهبرد فشار حداکثری آمریکا محسوب می‌شود.