بحث داغ مجازی در بهارستان

حضور وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس باعث شد نگاهی داشته باشیم به حرف‌های او و وضعیت فعلی فضای مجازی کشور

بحث داغ مجازی در بهارستان

روز گذشته محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات کشور در صحن علنی مجلس حاضر شد تا پاسخگوی سوالات و انتقادات نمایندگان باشد. در این جلسه صحبت‌های زیادی درباره بحث کنترل و مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا در این فضا، نسبت ترافیکی، جرایمی که در آنها رخ می‌دهد و موارد مختلفی که در حوزه مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، مطرح شد. اینستاگرام و بحث انحصار این شبکه‌ هم موضوع دیگری بود که جهرمی درباره‌اش حرف‌هایی را مطرح کرد. در کنار این موضوع، پرسش و پاسخ‌های عنوان شده در جلسه دیروز بهانه‌ای شد تا ما هم به سراغ حال و اوضاع این فضا برویم و در کنار روایت خلاصه‌ای از اتفاقات دیروز، پای صحبت‌های برخی از کارشناسان مجازی بنشینیم.

ما مسؤول تولید محتوا نیستیم
 حذف اینستاگرام؟ اگر اینستاگرام در زمان شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، صفحه‌های مربوط به ایشان و کاربرانی که ابراز ارادت کردند را می‌بندد، باید بدانیم آنها تروریست‌های کت و شلوارپوش هستند و در آن شکی نیست.
اما اگر سردار در بغداد به شهادت می‌رسید ما باید آن شهر را خالی می‌کردیم؟  دغدغه شما در‌خصوص فضای مجازی و اینستاگرام درست است، اما استفاده حداکثری از این فضا نگاه دیگری است.
 جرایم مجازی:  فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات، سه لایه شامل لایه محتوا، خدمات و زیرساخت‌ است که تمام این لایه‌ها باید به موازات هم رشد کنند و پیش بروند.
اگر حمل و نقل وارد شبکه ملی اطلاعات شده است وظیفه پاسخگویی درباره عملکرد آن با وزارت ارتباطات نیست، اگر جرم و جنایتی در فضای مجازی رخ می‌دهد وظیفه رسیدگی آن با وزارت ارتباطات نیست. سؤالات نمایندگان و دغدغه‌هایی که دارند همگی درست است اما باید آن را از مسؤولان دیگری بپرسند.
 تولیداتی برای بچه‌ها: شما در‌خصوص نگرانی‌هایی که در حوزه تولید محتوا به‌ویژه برای کودک و نوجوان وجود دارد صحبت کرده‌اید، وزارت ارتباطات با این‌که در این حوزه مسؤولیتی نداشته است، اما به آن ورود کرده تا بتواند بستر خوبی را مهیا کند؛ اما از من به دادگاه شکایت کرده‌اند که چرا در این حوزه ورود می‌کند.
 انحصار شبکه‌های اجتماعی: تمام دغدغه‌هایی که در حوزه فرهنگ، سبک زندگی، دین و کودکان مطرح شد درست و بجاست،  اما با دست روی دست گذاشتن و بستن شبکه‌های اجتماعی این مساله حل نمی‌شود. من باید به‌عنوان مسؤول پیش بروم و شما نیز پشتیبانی کنید.
این ساماندهی به‌تنهایی اتفاق نمی‌افتد.
نباید با محدودسازی و بستن شبکه‌های اجتماعی از این مهم گذشت. باید بر این مسأله تأکید کنم که کسی موافق بی‌دینی و دغدغه‌های مهمی که دارید، نیست.



ابهامی وجود ندارد
 فضای مجازی رها شده است: کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض فضای آلوده هستند، این فضای آلوده را باید از دو جهت نگاه کرد یکی تولید محتوا که هم وزارتخانه و هم بقیه دستگاه‌ها مسؤول هستند و یکی توسعه سرویس‌های داخلی‌، سیاست‌های دولت و اعمال مدیریت در شبکه. امروز ما این لجام‌گسیختگی را می‌بینیم این ضعف مدیریت و بدون سیاست‌گذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم و حس می‌کنید حالت لجام‌گسیخته و رهاشده‌ای وجود دارد.
وظایف همه معلوم است: شورای عالی فضای مجازی وظایف همه دستگاه‌ها را در‌ زمینه فضای مجازی به روشنی مشخص کرده و فکر می‌کنم هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد.
مشکلی به نام نبودن مدیریت: در شبکه ملی وقتی که سیاستگذاری و مدیریت وجود ندارد، مشکلات به‌وجود می‌آید و سیاست‌ها آن‌طور که در بخش‌های دیگر مانند صنعت خودرو یا عرصه کشاورزی شاهد هستید، پیاده نمی‌شود.
شورای فضای مجازی محور است: در خدمت مجموعه وزارتخانه و وزیر ارتباطات هستیم و در جلسات بعدی به‌طور روشن براساس سیاست‌های شورای فضای مجازی که مصوب و ابلاغ شده است، پیش می‌رویم.
وزارت ارتباطات در اولویت مجلس یازدهم: سیاستگذاری در موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات از مسائل مهم کشور است. حتی در موضوع جنگ اقتصادی، مبانی زیرساخت‌ها و مبانی خدمات عمومی با عرصه‌های دانش‌بنیان است. ما در مجلس یازدهم دو اولویت داریم؛ اولویت اقتصاد و فرهنگ که در این دو اولویت از قضا وزارت ICT پیشران حرکت این دو اولویت مجلس یازدهم است؛ ان‌شاءا... این بحث در اولویت ماست.


نماینده‌ها چه گفتند؟
موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم: اقدامات مهمی در جهت توسعه و گسترش سرعت و پهنای باند اینترنت در كشور صورت گرفت، سؤال این است آیا از این امكان استفاده خوب انجام شده یا بد؟ فضای مجازی و سرعت اینترنت، اتوبان امنی برای ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران به‌وجود آورد و بسیاری از جوانان ما در این اتوبان كشته و مجروح شدند.
 مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران: شما در جایی گفتید كه تاكنون 80 درصد پروژه شبكه ملی اطلاعات محقق شده، اما مسؤولان مركز ملی فضای مجازی اعلام می‌كنند این پروژه تنها 30 درصد پیشرفت كرده است.
 غلامعلی كوهساری نماینده مردم آزادشهر: از آنجا كه قشر جوان استفاده بیشتری از فضای مجازی دارد، لازم است نظارت و كنترل بیشتری بر فضای مجازی اعمال شود تا به نحو مناسبی از این بستر استفاده گردد.
 احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس: فضای مجازی كشور از كنترل دولت و وزارت اطلاعات خارج شده است و باید فكری اساسی در این موضوع كرد. انتظارات مردم را در این زمینه باید محقق كنید.