كیست حریف تن‌به‌تن؟

نقاشی جدید حسن روح‌الامین به‌عنوان طرح عاشورایی دیوارنگاره میدان ولیعصر‌(عج) سحرگاه امروز رونمایی شد

كیست حریف تن‌به‌تن؟

دیوارنگاره میدان ولیعصر‌(عج) مدتی است كه عرصه هنرنمایی جوانان خلاق و مستعد هنر انقلاب‌اسلامی شده‌است. طرح‌هایی كه در یك سال اخیر در این میدان در مقابل دیدگان عابران میدان ولیعصر‌(عج) به نمایش درآمده، هركدام نقطه پیوند هنر اسلامی و شیعی و آرمان‌های انقلاب‌اسلامی است كه در بستری از ذوق و هنر به نمایش درآمده‌اند. سحرگاه دیروز از طرح جدید و عاشورایی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) رونمایی شد. این طرح كه توسط حسن روح‌الامین نقاشی شده‌است، «در مصاف» نام دارد. همانند گذشته خانه طراحان انقلاب‌اسلامی مجری این دیوارنگاره بوده‌است. این دیوارنگاره شعار «پشت‌به‌پشت و صف‌شكن، كیست حریف تن‌به‌تن» را بر تارك خود دارد كه طراح آن پویا سرابی است و طراحی نوشتار این دیوارنگاره نیز به عهده مجتبی حسن‌زاده بوده‌است. در این یادداشت زیبایی‌های این دیوارنگاره را دقیق‌تر تماشا می‌كنیم.

 داستان این دیوارنگاره چیست؟
در آن لحظات و ساعت آخر، آن‌قدر بر این بچه‌ها و كودكان، بر این دختران صغیر و بر اهل حرم تشنگی فشار آورد كه خود امام‌حسین(ع) و ابوالفضل(ع) با هم به طلب آب رفتند. ابوالفضل(ع) تنها نرفت؛ خود امام‌حسین هم با ابوالفضل(ع) حركت كرد و به طرف همان شریعه فرات -شعبه‌ای از نهر فرات كه در منطقه بود- رفتند، بلكه بتوانند آبی بیاورند. این دو برادر شجاع و قوی‌پنجه، پشت‌به‌پشت هم در میدان جنگ جنگیدند. یكی امام‌حسین(ع) در سن نزدیك به 60سالگی است، اما از لحاظ قدرت و شجاعت جزو نام‌آوران بی‌نظیر است. دیگری هم برادر جوان سی وچند‌ساله‌اش ابوالفضل‌العباس(ع) است، با آن خصوصیاتی كه همه او را شناخته‌اند. این دو برادر، دوش‌به‌دوش هم، گاهی پشت‌به‌پشت هم، در وسط دریای دشمن، صف لشكر را می‌شكافند. برای این‌كه خودشان را به آب فرات برسانند، بلكه بتوانند آبی بیاورند. | رهبر معظم انقلاب‌اسلامی | نمازجمعه 26/۱/۱۳۷۹


۱
     در نمایی از دیوارنگاره تصویر حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت‌عباس(ع) را دركنار هم و پشت‌به‌پشت می‌بینیم كه شعار طرح نیز ناظر به همین واقعه است. بنابراین، این‌بخش از طرح موضوع اصلی دیوارنگاره است و از جهت موقعیت مكانی آن در تصویر و مركزیت آن نیز می‌توان به اهمیت آن پی‌برد. المان مهم دیگر این قاب، شمشیرهای دو جنگاورند. شمشیرهایی كه آخته و بران طراحی شده‌اند و در بالای سر حضرات قرار دارند كه نمادی از جنگاوری، شجاعت، دلاوری و مهیابودن برای مصاف است.

۲
     المان مهم دیگر تصویر كه در تقابل با المان شماره یك قرار می‌گیرد، دشمنان هستند. تقابل رنگ‌ها در این خصوص اولین چیزی است كه به چشم می‌آید. لباس‌های امام‌حسین‌(ع) و حضرت‌عباس‌(ع) به رنگ سفید و دشمنان با لباس‌های سرخ یا از مشتقات رنگ قرمز كشیده شده‌اند. همچنین از موارد دیگر حائز اهمیت در این خصوص، ادوات جنگی مختلفی است كه در دستان این دشمنان قرار دارد. این بخش ناظر به عبارت «عده بالسیوف و عده بالحجاره» است كه نشان می‌دهد هركس در كربلا با  هرچه در دست داشت به جنگ حسین‌بن‌علی‌(ع) آمد.  با دقت در المان دشمنان (لشكریان یزید) می‌توان به این نكته پی‌برد كه عده‌ای شمشیر، عده‌ای نیزه و عده‌ای عصا و چوبدستی  در دست دارند.

۳
   از بیرق سبزرنگی كه در دست شخصیت سفیدپوش سمت چپ تصویر پیداست، می‌توان پی‌برد كه این شخصیت حضرت‌عباس‌(ع) علمدار لشكر اباعبدا...‌الحسین‌(ع) است. حضور این بیرق (علم) نشان‌دهنده این است كه در اوج مبارزه در میدان نیز علم بر زمین نخواهد افتاد.
این علم در فرهنگ عاشورایی از یك پرچم با دسته‌ای چوبین بیرون‌آمده و تبدیل به یك مفهوم شده‌است كه آرمان شهادت‌پروری و ایثار و مستدام‌بودن این آرمان‌ها را می‌توان در آن به‌تصویر‌كشید.


۴
     رنگ قهوه‌ای كه بر زمینه تصویر و آسمان آن خودنمایی می‌كند یادآور عبارت معروف «تیره‌وتارشدن‌هوا» است. درعین‌حال استفاده از رنگ‌های گرم، تفتیده‌بودن هوا و گرمای طاقت‌فرسای زمین كربلا را نیز به ذهن متبادر می‌كند. با این تصویر بیشتر به یاد این بیت مقبل كاشانی می‌افتیم كه: «هوا ز جور مخالف چو قیرگون گردید/ عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید».