دخالتخانه‌های خارجی در ایران!

مواضع مداخله‌جویانه سفرای آلمان و فرانسه نسبت به اعدام یک قاتل در ایران، واکنش‌های زیادی در پی داشت

دخالتخانه‌های خارجی در ایران!

پس از اجرای حكم نوید افكاری كه به دلیل قتل كارمند شركت آب و فاضلاب به قصاص محكوم شده بود، فشارهای خارجی كه از چندی قبل در قالب برنامه‌های رسانه‌ای و موضعگیری‌های توییتری مقامات غربی آغاز شده بود، شدت بیشتری یافته و مقامات غربی در روزهای اخیر با وارونه جلوه دادن واقعیت، رسما اقدام به دخالت در امور داخلی كشورمان می‌كنند. این موضوعی است كه در گذشته نیز سابقه داشته و مقامات غربی كه همواره به دنبال بهانه‌ای برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، از هر فرصتی برای این كار بهره می‌گیرند و این بار هم دیپلمات‌های غربی كه كشورهای‌شان ید طولایی در نقض حقوق بشر دارند، بدون این‌كه از ماهیت ماجرا اطلاع كافی داشته باشند، صرفا به بهانه مقابله با جمهوری اسلامی ایران، موج رسانه‌ای و سیاسی شدیدی به راه انداخته‌اند. هدف آنها از این هیاهوی سیاسی هم طبق معمول تحت فشار قرار دادن كشورمان در برابر خواسته‌های غربی‌هاست. طبیعتا چنین مواضعی از سوی غربی‌ها با واكنش مقامات كشورمان در دستگاه دیپلماسی و همچنین قوه قضاییه روبه‌رو شده، اما به نظر می‌رسد مقابله با این‌گونه مواضع غربی‌ها نیازمند قاطعیت بیشتری از سوی نهادهای مسؤول در جمهوری اسلامی ایران است.

نوید افكاری به روایت رسانه‌های اپوزیسیون حالا به عنوان ورزشكار محبوبی معرفی می‌شود كه صرفا به خاطر اعتراض‌های مرداد 1397 در شیراز دستگیر شده و در 22 شهریور به دار مجازات آویخته شده است. این در حالی است كه براساس اقاریر متهم و همچنین ارائه گزارش و مستندات جرایم او، افكاری به اتهام محاربه و قتل حسن تركمان در جریان اعتراضات و با تاكید اولیاء دم به قصاص محكوم شد. حالا چند كشور غربی مثل آمریكا، آلمان و فرانسه در كنار سلبریتی‌های داخلی و خارجی و همچنین اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران و شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، گویی در یك مسابقه بزرگ برای محكوم كردن ایران شركت كرده‌اند و به اظهارنظرهای حقوقی و سیاسی پیرامون این قضیه می‌پردازند. در میان این‌همه جار و جنجال كسی از این جماعت، تلاش نكرده بداند حسن تركمان كیست و چرا به قتل رسید. كسی از این جماعت حتی برای یك بار هم با خانواده مقتول ابراز همدردی نكرده است. حسن تركمان، كارمند شركت آبفای استان فارس، در سال 97 مقابل منزلش با اصابت چاقو به طرز فجیعی به قتل رسید. دختر خردسال و پسر نوجوان او دو سال است از نعمت پدر محروم هستند. اما غوغاسالاران رسانه‌ای، كاری به مصائب بازماندگان او ندارند و حتی برخی از آنها ادعا كردند كه وی از ماموران امنیتی بوده است.
«شهروندی كه بی‌گناه اعدام شد» و «مجازات یك كشتی‌گیر به دلیل اعتراض» خط رسانه‌ای است كه از سوی تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان مثل من و تو، بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال دنبال می‌شود و با این شیوه‌ها قصد دارند تا به مخاطب القا كنند در جمهوری اسلامی ایران شهروندان بی‌گناه اعدام می‌شوند. در این رسانه‌ها و در بین این كارشناسان، اساسا اعترافات متهم، مستندات ارائه‌شده، اظهارنظر شاهدان، فیلم دوربین‌های مداربسته و.... هیچ محلی از اعراب ندارد و صرفا هدف، القای این موضوع است كه به هیچ‌وجه به سیستم قضایی ایران نمی‌توان اعتماد كرد. حتی مستند پخش‌شده از اعترافات نوید افكاری در 15 شهریور از طریق رسانه ملی هم محل اعتنا نیست و باید این‌گونه القا شود كه این اعترافات زیر فشار مداوم شكنجه اخذ‌شده است.
 سناریوی تكراری هشتگ‌سازی
حكم قصاص نوید افكاری كه از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران صادر شد، موج رسانه‌ای اپوزیسیون و برخی از فعالان فضای مجازی به‌ویژه در توییتر شروع شد. به فاصله كمی هشتگی به عنوان نجات نوید افكاری به فارسی و انگلیسی، ترند اول توییتر فارسی زبان و جزو ده ترند برتر توییتر جهانی شد. علاوه‌بر این، هشتگ‌های گوناگونی هم با هدف مخالفت با این حكم قضایی با عناوینی چون «اعدام نكنید»، «نوید افكاری را اعدام نكنید»، «نوید افكاری» و «نویدمان را نكشید» به‌راه افتاد.
مقامات غربی هم در این زمینه، برای این‌كه از قافله مخالفت‌ورزی با جمهوری اسلامی ایران عقب نمانند دست به‌كار شدند. در همین زمینه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا نوشت: شنیده‌ام كه ایران می‌خواهد یك كشتی‌گیر بزرگ و محبوب، نوید افكاری ۲۷ ساله، را كه تنها اقدام او شركت در تظاهرات ضدحكومتی در خیابان بود را اعدام كند.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا هم مقامات قضایی ایران را به شكنجه افكاری و برادرانش متهم كرد.
سیاسی بودن این مواضع مقامات آمریكایی و موج‌سواری آنها زمانی مشخص می‌شود كه اتفاقا اعتراضات اخیر در ایالات متحده، نشان داد رئیس‌جمهور آمریكا هیچ‌ دغدغه‌ای در مورد اعدام یك فرد ندارد و خودش چند روز پیش خواستار دستگیری سریع و اعدام ضاربان دو افسر پلیس «كمپتن» در ایالت كالیفرنیا شد.
در كنار مواضع این‌چنینی از سوی مقامات آمریكایی، رضا پهلوی هم طبق معمول و حسب عادت دیرینه‌ای كه برای عرض اندام و خودنمایی دارد، چند توییت در این زمینه نوشت و از مردم خواست برای نجات جان نوید افكاری تلاش كنند.
به جمع این كاروان هم فرح پهلوی، نازنین بنیادی بازیگر و سفیر سازمان عفو بین‌الملل بریتانیا، انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر و نسرین ستوده و برخی از هنرمندان نام‌آشنا و گمنام سینمای ایران را باید اضافه كرد كه در فضای مجازی خواهان توقف حكم اعدام بودند.
در كنار این مساله، برجسته كردن موضوع كشتی‌گیر و ورزشكار بودن افكاری هم بهانه‌ای شد تا كشتی‌گیران برخی كشورها و برخی مدال‌آوران ورزشی و مقامات فیلا هم به اظهارنظر بپردازند.
 واكنش‌های بعد از اعدام
با وجود فشارهایی كه از چندی قبل به راه افتاده بود، قوه قضاییه براساس قانون و با توجه به این‌كه خانواده مقتول از حق قصاص چشم‌پوشی نكرد، حكم اعدام نوید افكاری را اجرا كرد. بعد از این اتفاق،‌ موج فشارهای بین‌المللی دوچندان شد.
كمیته بین‌المللی المپیك به همین مناسبت بیانیه‌ای صادر و با خانواده افكاری ابزار همدردی كرد. رسانه‌های خبری خارجی مثل سازمان عفو بین‌الملل، سی‌ان‌ان، فاكس‌نیوز، روزنامه گاردین، یاهو نیوز، وبسایت المپیك، سی‌بی‌اس نیوز، شكبه خبری الجزیزه، نیویورك‌تایمز، بی‌بی‌سی، ایندیپندنت، یورونیوز، دیلی‌میل، جروزالم پست و... خبر اعدام را پوشش دادند. برخی از نهادهای حقوق بشری هم وارد عرصه شدند و بیانیه‌های تندی را صادر كردند.
 دخالت آشكار در امور داخلی ایران
احكام قضایی و نحوه اجرای آن مثل اعمال سیاست‌های اجرایی و مدیریتی از جمله شمول اختیارات هر كشوری است كه از قانون اساسی و قوای مستقل برخوردار است. در بسیاری از كشورهای عضو سازمان ملل حتی نحوه اجرای سیاست‌های مربوط به یك قوه، مربوط به استقلال اركان حكومتی محسوب می‌شود و امكان دخالت قوه‌ای دیگر در كار سایر قوای همسان وجود ندارد. اما ظاهرا این مساله در مورد اتفاقاتی كه در ایران بروز و ظهور پیدا می‌كند، از سوی مقامات غربی چندان مورد توجه قرار‌نمی‌گیرد.
آمریكا كه سابقه طولانی در دخالت در امور داخلی كشورها دارد به‌واسطه هر اتفاقی خود را محق می‌داند در مورد رویدادهای كشورمان اظهارنظر كند و از مقامات سیاسی و حقوقی در عرصه روابط بین‌الملل بخواهد كه ایران را تحت‌فشار قرار دهند.تازه‌ترین نمونه این دخالت‌های بی‌وجه، اظهارنظر مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكاست كه در توییتی با هشتگ «نویدمان را كشتند» ادعاهای تكراری درخصوص ایران مطرح كرد و مدعی شد آمریكا در كنار مردم ایران ایستاده است.
جو بایدن، نامزد دموكرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا هم در توییتی، از اعدام افكاری انتقاد كرد و مواضعی شبیه پمپئو علیه ایران گرفت.اروپایی‌ها نیز سعی كردند از این قافله عقب نمانند. در همین خصوص، فرانسه كه ماه‌هاست شاهد اعتراضات جلیقه‌زردهاست و مقامات این كشور جز ضرب و شتم معترضان، پاسخی به آنها نداده‌اند، در بیانیه‌ای اعدام نوید افكاری را محكوم‌ كرد و وزارت خارجه این كشور اعلام كرد با حكم اعدام در هرجا و در هر شرایطی مخالف است.
آن لینده، وزیر خارجه سوئد نیز به اقدام ایران در اعدام نوید افكاری اعتراض كرد. یپه كوفود، وزیر خارجه دانمارك هم در توییتی اعدام نوید افكاری را محكوم كرد و افزود كشورش قاطعانه با اعدام مخالف است.
بیانیه‌ای از سوی اتحادیه اروپا از قول یك سخنگو منتشر شد كه در آن آمده است این اتحادیه با هر گونه حكمی مبتنی بر مجازات اعدام مخالف است.
آلمانی‌ها هم وارد گود شدند و هانس-اودو موتسِل، سفیر آلمان در تهران در توییتی اعدام نوید افكاری، ورزشكار ایرانی را تكان‌دهنده توصیف كرد و اعلام كرد كه در غم خانواده، دوستان و جامعه جهانی ورزش برای اعدام نوید‌افكاری شریك است.
 واكنش ایران به مداخلات خارجی
دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این‌گونه مداخلات در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران واكنش نشان دادند. در یكی از این واكنش‌ها دیروز مدیركل اروپای وزارت خارجه ایران با احضار سفیر آلمان در تهران، اقدام خارج از عرف دیپلماتیك سفارت آلمان در تهران را به منزله دخالت در امور داخلی ایران دانست و آن را محكوم كرد.
وزارت خارجه كشورمان با صدور بیانیه‌ای در همین زمینه، مداخله در قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی مستقل ایران را به هیچ‌وجه قابل قبول ندانست و تاكید كرد: از سفارت آلمان انتظار می‌رود حد و حدود وظایف دیپلماتیك خود را شناخته و پا از آن فراتر نگذارد.
همچنین در شرایطی كه در روزهای اخیر اعلام شده بود وزیر خارجه كشورمان قرار است به چند كشور اروپایی از جمله آلمان سفر كند، دیروز روزنامه بیلد آلمان اعلام كرد این سفر از سوی ایران، به تعویق افتاده است.
در اقدامی دیگر سفارت جمهوری اسلامی ایران در باكو به اظهارات خلاف واقع یك نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان درخصوص نوید افكاری واكنش نشان داد و با تاكید بر این‌كه نوید افكاری، متهم به قتل عمد و با شكایت شاكی خصوصی، قصاص شده، اظهارات نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان را خلاف واقع، غیرسازنده و دخالت در امور داخلی ایران دانست.
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه هم دیروز نسبت به مداخلات برخی سفارتخانه‌های اروپایی در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران هشدار داد. علی باقری، در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با اعتراض شدیداللحن نسبت به مواضع سفارتخانه‌های كشورهای اروپایی، عنوان كرد: اگر از حق و عدل و انصاف بویی نبرده‌اید، حداقل ادب دیپلماتیك را رعایت كنید و مانند یك گروه اپوزیسیون بلندگوی دروغ‌پراكنی نشوید.
وی بیان كرد: فشار‌های خارجی نه تیغ تیز عدالت قوه قضاییه را كند می‌كند؛ نه چتر گسترده رحمت و رافت اسلامی را كوچك خواهد كرد.
 نعل وارونه
مقامات غربی و آمریكایی‌ها در حالی در قبال یك حكم قضایی به واكنش‌های غیرمسؤولانه و خلاف عرف دیپلماتیك دست می‌زنند و در امور داخلی ایران دخالت می‌كنند كه نسبت به اظهارنظرهای مشابه ایران درباره رویدادهای داخلی كشورشان نارضایتی خود را اعلام می‌كنند.
چند ماهی است كه به خاطر مسائلی چون نژادپرستی و فساد و نارضایتی نسبت به شیوه مدیریتی ترامپ و مقامات سیاسی، آمریكا درگیر اعتراضات داخلی است و ایران هم مثل هر كشور دیگری صرفا اعتراض اقشار محروم و رنگین‌پوست ایالات متحده آمریكا را روایت كرده است. اما با این وصف، مشاور امنیت ملی كاخ سفید ایران را به دخالت در ناآرامی‌های آمریكا متهم كرد. رابرت اوبراین در یك مصاحبه تلویزیونی، ایران، چین، روسیه و زیمبابوه را متهم كرد كه در ناآرامی‌های آمریكا دخالت می‌كنند. موضوعی كه البته با واكنش سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران مواجه شد، با این بیان كه «كافر همه را به كیش خود پندارد.»
سابقه تاریخی نشان داده كه كشورهای غربی در مواجهه با اتفاقات ایران خود را محق به اظهارنظر و دخالت غیرمسؤولانه می‌دانند و حتی كشورهایی مثل آمریكا و انگلیس در روند تحولات جاری و برای بروز تغییرات به نفع منافع خود حاضر به دخالت مستقیم در امور داخلی ایران هستند. اما اگر با موقعیت‌های مشابهی مواجه شوند، صرف اظهارنظر رسمی و رسانه‌ای ایران در مورد رویدادهای كشورشان را دخالت در امور داخلی توصیف می‌كنند.


رفتار متناقض غرب
 لطف‌ا... فروزنده، تحلیلگر مسائل سیاسی

 قوه قضاییه در موضوع اعدام نوید افکاری با قاطعیت برخورد کرد و براساس موازین قانونی نسبت به جرمی مثل قتل عمد حکم صادر کرد. کار دستگاه قضایی اقدام بر اساس قانون است و اساساً قصاص در اسلام با این هدف مطرح شد که جامعه نسبت به اقدامات جنایتکارانه درس بگیرد و کسی مرتکب چنین عملی نشود. در کنار هیاهوهایی که در داخل از سوی سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف سینمایی و ورزشی در مخالفت با این حکم قانونی صورت گرفت، کشورهای غربی هم مثل روال گذشته به اظهارنظرهای مداخله‌جویانه در این زمینه پرداختند. با توجه به این‌که غربی‌ها در جنگ سخت حریف ایران نشدند، تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار نرم و در فضای مجازی که متأسفانه به‌مثابه زمین مناسب برای بازی‌ غوغاسالاران است به مقابله با جمهوری اسلامی ایران بپردازند. نوع رفتار غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها در این زمینه هم متناقض و متعارض است. آنها با خشونت تمام نسبت به معترضان در داخل کشور خود عمل می‌کنند و آنها را به خاک و خون می‌کشند، اما در نقطه مقابل از هیچ اتفاق ساده‌ای در ایران مثل تجمع بدون حاشیه و مسالمت‌آمیز عده‌ای برای رسیدن به حقوق ماهانه خود هم نمی‌گذرند و آنها را به‌عنوان مخالف جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کنند و با هر بهانه‌ای موضوع حقوق بشر را پیش می‌کشند. این رفتار متناقض از یک‌سو و این هیاهوهای رسانه‌ای نباید خللی در عزم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای اجرای کامل قانون وارد کند و ازاین‌رو دستگاه قضایی نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد.


پشتیبانی از قوه قضاییه
 بیژن نوباوه، نماینده تهران در مجلس

ماجرای اعدام آقای افکاری یک جریان صددرصد قضایی است. براساس احکام صادره وی یک قاتل بوده و روند قضایی پرونده هم به طول کامل در مورد او طی شده و حکم‌اعدام هم براساس قانون صادر و اجراشده است. کسانی که معترض هستند، نمی‌توانند هیچ ادعایی نسبت به خلل در این پرونده قضایی مطرح کنند. هیاهویی که از سوی کشورهای غربی به‌راه افتاد بیشتر یک جریان تبلیغاتی است. ما شاهدیم هرچند وقت یک‌بار اتفاقاتی در این کشورها رخ می‌دهد و کسانی که در این کشورها اعتراض می‌کنند از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و حتی عده‌ای کشته می‌شوند و مستندات آن نیز از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود. اما همین کشورها وقتی یک جریان قضایی در ایران رخ می‌دهد و حکمی براساس قانون اجرا می‌شود، هیاهو به‌راه می‌اندازند. این مسأله البته تازگی ندارد و به‌طورمعمول آنها درباره هر رویدادی که در ایران رخ می‌دهد، موضعگیری می‌کنند. درعین‌حال دستگاه‌های مسؤول ما موظفند نسبت به این واکنش‌ها و دخالت‌ها به‌صورت قاطع دفاع کنند. طبیعی است هرقدر در این زمینه کوتاه بیاییم به لحاظ تبلیغات سیاسی آنها جری‌تر خواهند شد. ازاین‌رو معتقدم دستگاه قضایی باید پشتیبانی شود و باقدرت نسبت به اجرای قوانین اقدام کند.